عزم ایران و ۱+۴ برای حفظ برجام

تنش میان کره جنوبی و ژاپن، حمایت آمریکا از نسل کشی در یمن، ابراز نگرانی مسکو درباره گام بعدی ایران در برجام، تجدید نظر هند در خرید پهپاد از آمریکا و توقیف ۷۱ دفتر جعلی حج در عربستان سعودی از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

عزم ایران و ۱+۴ برای حفظ برجام

شبکه تلویزیونی «زد. دی. اف» (ZDF) آلمان با اشاره به فضای مثبت نشست روز گذشته (یکشنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین، از عزم طرفین برای نجات توافق هسته ای خبر داد.

رسانه های آلمان نشست روز گذشته نمایندگان ایران و دیگر طرف های برجام در پایتخت اتریش را مثبت و امید بخش ارزیابی کردند.

در همین راستا شبکه «زد دی اف» آلمان در گزارشی نوشت: ایران و پنج کشور باقی مانده در توافق هسته ای، در این دیدار عزم خود را برای نجات این توافق به نمایش گذاشتند.

در این نشست نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و اتحادیه اروپا با نمایندگان ایران به ریاست «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار کردند.

عراقچی پس از این نشست اعلام کرد: هر چند لحظات پر تنشی نیز وجود داشت اما در مجموع فضای مذاکرات خیلی خوب و دوستانه بود و بسیار حرفه ای پیش رفت.

طرف اروپایی نیز با مثبت ارزیابی کردن این دیدار، در مورد دستیابی به توافقاتی برای مطرح شدن در نشست آتی وزیران خارجه کمیسیون مشترک برجام ابراز امیدواری کرد.

به گزارش این رسانه آلمانی، نمایندگان اروپا در نشست روز گذشته از ایران خواسته اند که به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند مانده و از اجرای گام سوم برجامی که به گفته تهران در صورت عملی نشدن اینستکس برداشته می شود، خودداری کند.

یک نامزد انتخابات در آمریکا: ترامپ نژاد پرست است​

نامزد ۳۷ ساله انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات، ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد «دونالد ترامپ»، او را نژادپرست توصیف کرد.

بر اساس گزارشی از تارنمای مجله آمریکایی «دِدلاین»، «پِت بوتیجیج» در سخنرانی کنفرانس «اتحادیه ملی شهری» گفت: نسل من شاهد انتخاب اولین رئیس جمهور سیاهپوست بوده و بعد از آن رئیس جمهوری نژادپرست را برای ریاست در کاخ سفید انتخاب کرد.

اتحادیه ملی شهری که پیشتر با نام «لیگ ملی شرایط شهری» در میان سیاهان شناخته می‌شد، یک سازمان غیر حزبی حقوق مدنی و سیاسی حامی سیاه پوستان آمریکا و مخالف نژادپرستی در نیویورک است.

شهردار شهر ساوت بند ایالت ایندیانای آمریکا در این کنفرانس درباره طرح هایش برای مقابله با نژادپرستی نظام مند در آمریکا سخن گفت.

بوتیجیج طرحی را تحت عنوان «طرح داگلاس» مد نظر دارد که از نام «فردریک داگلاس» روزنامه نگار، دیپلمات و از رهبران ضد برده داری در آمریکا گرفته شده است.   

بوتیجیج که پیشتر به عنوان مأمور اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده، همچنین گفت: از مدتها قبل بر این باور بوده ایم که کشور در مسیری قرار گرفته که نژادپرستی نظام مند در آن  رواج دارد و قصد دارم درباره این مساله نه تنها با مخاطبان عمدتا سیاهپوست بلکه با مخاطبان سفیدپوست گفت وگو کنم.

طرح این نامزد انتخابات آمریکا شامل سرمایه گذاری در بخش مراقبت های بهداشتی در میان جوامع محروم و در حاشیه، افزایش اختصاص بودجه به برنامه های تقویت آموزش و ایجاد آموزش های مربوط به حقوق مدنی در مدارس است.

بوتیجیج امیدوار است حمایت رای دهندگان سیاهپوست در آمریکا را بدست آورد و در زمینه جلب آرای جامعه آمریکایی های آفریقایی تبار تلاش کرده است.

هماهنگی میان ایران و عمان در تنگه هرمز

"یوسف بن علوی" وزیر امور خارجه عمان روز یکشنبه گفت: برای امنیت دریانوردی در تنگه هرمز با ایران هماهنگ هستیم.

بر اساس گزارشی از تارنمای شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، بن علوی در گفت وگو با تلویزیون رسمی عمان، همچنین هرگونه میانجیگری مسقط برای حل بحران در منطقه (خلیج فارس) را رد کرد.

این در حالی است که پیش از سفر بن علوی به تهران و دیدار وی با مسئولان ایرانی، رسانه های عربی ادعا کردند که وی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا از یکسو و ایران و انگلیس از سوی دیگر به ایران سفر می کند.

بن علوی گفت ما هیچ میانجی گری انجام ندادیم و آنچه در این زمینه برایمان حائز اهمیت است، ثبات دریانوردی در تنگه هرمز است، از این رو با تمامی طرف ها ارتباط داریم.

وزیر امورخارجه عمان اضافه کرد: میان تهران و مسقط برای سازماندهی حرکت کشتی ها در تنگه هرمز هماهنگی وجود دارد و برای این که عملیات دریانوردی بین المللی در خلیج (فارس) تحت تأثیر قرار نگیرد، باید تمامی طرف ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

بن علوی همچنین گفت: هرگونه رفتار نسنجیده ای، مانعی در راه دریانوردی بین المللی ایجاد خواهد کرد و زیان و آسیب این مسأله به تمامی کشورهای جهان بر می گردد.

وزیر امورخارجه عمان اظهار کرد: شیوه و هدف ما تحقق امنیت و ثبات پایدار در منطقه است و ما به این باور رسیده ایم که ایرانی ها مردمانی عاقل و با درایت هستند و تهران نقش مهمی در امنیت منطقه بازی می کند.

توقیف ۷۱ دفتر جعلی حج در عربستان سعودی

سخنگوی امنیت داخلی عربستان از شناسایی ۷۱ دفتر مجازی نامعتبر حج و بازگرداندن هزاران نفر به دلیل نداشتن مجوز توسط نیروهای امنتی این کشور خبر داد.

بر اساس گزارشی از روزنامه "الریاض"، "سامی الشویرح" گفت که در روزهای گذشته ۷۱ دفتر مجازی جعلی شناسایی و بیش از ۵ هزار و ۹۹ نفر که مجوز حج نداشتند، از مکه و مدینه بازگردانده شده اند.

وی افزود که ۲۶۴ هزار ۳۶۳ نفر مقیم عربستان و ۱۰۹ هزار و ۹۸۳ خودرو به دلیل نداشتن مجوز حج و نیز رعایت نکردن اصول مربوط به حج بازگردانده شدند.

سخنگوی امنیت داخلی عربستان از زائران خواست تا نسبت به شرکت های حج معتبر و قانونی اطلاع کسب کرده و نسبت به صدور مجوز حج از سوی آنان اطمینان حاصل کنند.

عربستان بترتیب برای رانندگانی که بار نخست شهروندان این کشور را بدون مجوز به حج بیاورند، ۱۵ روز زندان و یا ۲۲۰۰ دلار (۱۰ هزار ریال سعودی)، برای دومین بار دو ماه زندان و یا پنج هزار و ۶۰۰ دلار (۲۵ هزار ریال سعودی) و برای کسانی که برای سومین بار مرتکب این خطا شوند، شش ماه زندان و یا ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار (۵۰ هزار ریال سعودی) جریمه در نظر گرفته است.

اداره کل گذرنامه عربستان روز یکشنبه اعلام کرد که تاکنون بیش از ۹۹۷ هزار حاجی برای ادای مناسک حج وارد این کشور شده اند.

حمله پهپادی یمن به یک فرودگاه مهم در عربستان

شبکه المسیره به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد، یگان پهپادی انصارالله عصر یکشنبه حمله‌ای به فروگاه بین‌المللی أبها در عربستان انجام داد.

این شبکه شب گذشته به نقل از یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، یگان پهپادی نیروهای وابسته به انصارالله عملیات هجومی گسترده‌ای را به فرودگاه بین‌المللی أبها به توسط پهپادهای کی ۲ صورت دادند.

سرتیپ سریع تاکید کرد: پهپادها مواضع مهم در فرودگاه را هدف گرفتند و به لطف خدا حملات با دقت به اهداف خود اصابت کردند.

وی افزود:‌ عملیات ما در واکنش به جنایت‌های خصمانه، محاصره ظالمانه دشمن و حملات هوایی پی در پی ائتلاف سعودی انجام گرفت که طی ۱۲ ساعت گذشته ۱۵ بار حمله هوایی داشت.

عربستان هنوز این حمله را تایید را تکذیب نکرده است.

تجدید نظر هند در خرید پهپاد از آمریکا

رسانه‌های هند گزارش کرده‌اند، به دنبال ساقط کردن پهپاد پیشرفته آمریکا از سوی ایران در خلیج فارس، مقام‌های ارتش هند در برنامه خود برای خرید پهپادهای آمریکایی به دلیل تردید نسبت به قابلیتهای این پهپادها تجدید نظر می‌کنند.

در همین راستا روزنامه هندوستان تایمز گزارش کرد، نیروهای هوایی، زمینی و دریایی ارتش هند برنامه‌ریزی کرده بودند تا مجموعاً ۳۰ پهپاد از آمریکا به ارزش شش میلیارد دلار را خریداری کنند. با وجود اینکه این سه نیروی ارتش هند برای کسب تاییدیه خرید این پهپادها نزد وزیر دفاع نرفته‌اند، اما طبق برنامه‌ریزی، نیروی هوایی و نیروی زمینی ارتش هند قصد دارند هر یک به صورت جداگانه ۱۰ پهپاد مسلح آمریکایی از نوع پردیتور-بی را خریداری کنند و نیروی دریایی هند نیز قصد خرید پهپادهای تجسسی و دوربرد آمریکایی را دارد.

طبق اعلام مقامات ارتش هند، نیروی هوایی این کشور ظاهراً با توجه به تحولات اخیر و موضوع سرنگون شدن پهپاد پیشرفته گلوبال هاک آمریکایی از سوی ایران، نسبت به توانایی دوام آوردن پهپادهای آمریکایی در حریم‌های هوایی پرمناقشه‌ای نظیر کشمیر تحت کنترل پاکستان یا در طول خط کنترل مرزی میان چین و هند دچار شک‌وتردید شده است.

این درحالی است که این کشورهای رقیب هند، یعنی چین و پاکستان هر دو مجهز به سیستم‌های موشکی پیشرفته زمین به هوا هستند.

یک فرمانده ارشد هندی که نامش را فاش نکرد گفت: این پهپادهای مسلح قبلاً با موفقیت در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه از سوی آمریکا استفاده شدند صرفاً به این خاطر که نیروی هوایی خود آمریکا بر حریم هوایی این کشورها مسلط بود. از میان این چند کشور، پاکستان تنها کشوری است که قابلیت‌های پیشرفته سرنگونی این پهپادها را دارد، اما مسلما قبلا از تصمیم‌گیری برای سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی با یک موشک زمین به هوا و یا هوا به هوا به خوبی سنجش و تحلیل خواهد کرد.

چندی پیش ایران در تاریخ ۲۰ ژوئن در خلیج فارس پهپاد آمریکایی گلوبال هاک را با سامانه موشکی خود سرنگون کرد.

ایستگاه جدید قطار برکناری های ترامپ

در پی انتشار گزارش‌ها از تغییرات تازه در میان اعضای ارشد دولت فدرال آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر تائید کرده‌ است که دَن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تا ۱۵ اوت از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت که قصد دارد جان راتکلیف، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را نامزد این پست کند.

پیش از این شماری از رسانه‌های ایالات متحده احتمال کناره‌گیری کوتس را مطرح کرده بودند. روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع مطلع خبر داده بود که دن کوتس، طی روزهای آینده از مقام خود استعفا می‌کند.

رهبر اپوزیسون روسیه بستری شد

رهبر اپوزیسیون روسیه که در زندان به سر می‌برد، به خاطر واکنش آلرژیک به بیمارستان منتقل شده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، پزشک الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه گفته است، احتمال اینکه ناوالنی به دلیل قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی نامشخص دچار واکنش آلرژیک شده باشد، وجود دارد.

برادر پادشاه عربستان درگذشت

منابع خبری عربی از درگذشت برادر پادشاه عربستان خبر دادند.

بر اساس گزارشی از پایگاه اینترنتی شبکه خبری راشاتودی، بندر بن عبدالعزیز، برادر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

فیصل بن ترکی بن فیصل نیز در صفحه توییتر خود خبر درگذشت پدرش را تأیید کرده است.

در همین حال پایگاه اینترنتی النشره نیز گزارش داد، عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که مراسم تشییع جنازه برادر پادشاه این کشور در شهر ریاض برگزار خواهد شد.

ابراز نگرانی مسکو درباره گام بعدی ایران در برجام

سرگئی ریابکوف نماینده ارشد روسیه در کمیسیون مشترک برجام بعد از پایان دیدار چندساعته این کمیسیون در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس تاکید کرد که ایران قصد دارد دور تازه کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام را آغاز کند. 

 وی درباره نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ نیز گفت که این نشست قرار است به زودی انجام شود و زمان آن بستگی توافقات کاری در این زمینه دارد. 
 
مذاکره کننده ارشد روسیه در بخش دیگر از اظهارات خود افزود: شرکت کنندگان در نشست وین توافق کردند که تلاشهای لازم برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی(در چارچوب برجام) را به کار گیرند. 

وی با بیان اینکه درباره شرایط مربوط به توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل طارق نیز بحث و گفت‌وگو شد اضافه کرد، اما ایران و بریتانیا نتوانستند به یک درک مشترکی در این زمینه دست یابند.

ریابکوف همچنین بر لزوم تکمیل پروژه های اراک، فردو و دیگر پروژه های قید شده در برجام علیرغم تحریمهای آمریکا تاکید کرد. 

ایران تا کنون در دو مرحاه برخی از تعهدات خود در برجام را از جمله در زمینه غنی سازی ۳.۶۷ درصدی و همچنین تولید آب سنگین کاهش داده است و تهدید کرده است در صورت قصور بیشتر ظرفهای دیگر برجام در انجام تعهدات خود باز هم گامهای دیگر در این مسیر بردارد. تهران ۶۰ روز دیگر به اعضای امضا کننده برجام مهلت داده است. 

حمایت آمریکا از نسل کشی در یمن

یک نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از سیاست واشنگتن در حمایت بی قید و شرط از عربستان سعودی گفت که آمریکا در حال حمایت از یک نسل کشی در یمن است.

«مارین ویلیامسن» نویسنده مطرح آمریکایی و نامزد انتخابات درون حزبی دموکراتها، سیاست دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در قبال عربستان سعودی را محکوم کرد و کمک نظامی واشنگتن به ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن را مورد نکوهش قرار داد. 

وی در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه ان بی سی نیوز گفت: ما در حال حمایت از نسل کشی عربستان سعودی در یمن هستیم. دهها هزار نفر از مردم یمن در قحطی و گرسنگی به سر می‌برند و کودکان یمنی به خاطر آن کشته می‌شوند. 

وی افزود: برای به دست آوردن یک قرارداد تسلیحاتی ۳۵۰ میلیارد دلاری در ۱۰ سال آینده ما چک سفید حمایتی به عربستان سعودی داده‌ایم. زمان آن است که آمریکا رهبری اخلاقی را در جهان در اختیار بگیرد. 

تنش میان کره جنوبی و ژاپن

در ادامه تنش‌های تجاری و سیاسی بین سئول و توکیو، یک شرکت هواپیمایی در کره جنوبی اعلام کرد که پروازها به ژاپن را تعلیق می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «رویترز»، خطوط هوایی «کوریَن ایرلاینز» امروز (دوشنبه) از تصمیم خود برای تعلیق پروازها از مبدا شهر «پوسان» به مقصد شهر «ساپورو» در ژاپن از تاریخ سوم سپتامبر (شنبه ۱۲ مرداد) خبر داد.

یک سخنگوی این شرکت هواپیمایی – که بزرگترین خطوط هوایی کره جنوبی محسوب می‌شود – با اشاره به اینکه این تصمیم درپی اختلافات دیپلماتیک بین توکیو و سئول اتخاذ شده، گفت به‌دنبال کاهش پروازها بین دو کشور یا استفاده از هواپیماهای کوچک‌تر از نیمه ماه آگوست هستند.

این تصمیم بعد از آن اتخاذ شده که طی چند هفته اخیر اختلافات سیاسی و دیپلماتیک بین کره جنوبی و ژاپن درپی تصمیم توکیو به اعمال تعرفه‌های تجاری و اعمال محدودیت روی صادرات فناوری برتر به سئول شعله‌ور شده است.

دولت ژاپن همچنین چندی پیش سفیر کره جنوبی در توکیو را به وزارت خارجه احضار کرد.

کد خبر 384073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.