چالش‌های انتخاب وزیر برای آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش با حدود ۱۴ میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته در انتظار وزیری است تا سکان هدایت امور دستگاه تعلیم و تربیت را در دست گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو ماه از استعفای عجیب و پر حرف و حدیث بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش، می‌گذرد و رئیس جمهور پس استعفای او، هدایت وزارت آموزش و پرورش را موقتا به دست سید جواد حسینی سپرد. این انتخاب با واکنش های متفاوتی روبرو شد؛ برخی دنبال تحقق سهم زنان در کابینه دولت هستند و برخی حسینی را سیاسی کار دانستند و گفتند که این چهره سیاسی نمی تواند اهداف وزارت آموزش و پرورش را پیش ببرد.

زنان مورد اعتماد تر از مردان هستند

ناهیدتاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: به هر حال وزارتخانه ای که حدود ۷۰ درصد کارکنانش را زنان تشکیل می دهند به لحاظ ساختار نیروی انسانی نیاز به وزیر زن دارد و تصمیم سازان و تصمیم گیران آن باید زن باشند تا درک درستی از مشکلات زنان داشته باشند، به عنوان مثال  وقتی  بیش از ۱۴ هزار فرهنگی زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر مشکلات شغلی مسئولیت تربیت فرزندان و تامین معاش را نیز بر عهده دارند نیازمند تصمیم سازان و تصمیم گیران زن هستیم که مشکلات را به درستی درک کنند.

وی افزود: از سوی دیگر تا پایان برنامه ششم توسعه باید سهم ۳۰ درصدی زنان در مدیریت اعمال شود که این مهم هنوز انجام نشده و تا پایان برنامه ششم نیز فرصتی باقی نمانده است. بر اساس یافته های گزارش حقوق و دستمزد سال ۹۵ ، زنان در سطوح مدیریتی عالی تنها سهمی ۱۹ درصدی دارند و باید این سهم مطابق برنامه ششم به ۳۰ درصد برسد.

تاج الدین ادامه داد: از طرف دیگر من فکر می کنم امروز مهمترین مسئله ما چه در سیاست چه در اجتماع و چه در اقتصاد بحث افزایش سرمایه اجتماعی است و قطعا مدیران زن از این حیث قابل اعتمادترند، به زعم من زنان مورد اعتمادتر از مردان هستند و بیشتر و بهتر مورد اعتماد واقع می شوند و مشارکت آنان در مدیریت آموزشی از منظر افزایش سرمایه اجتماعی موثرتر است، بر اساس برخی تحقیقات، احتمال ارتکاب جرم و جنایت از سوی زنان در مقایسه با مردان کمتر است. امروز  زندانیان زن تنها حدود شش درصد از جمعیت زندانیان را تشکیل می‌دهند و اگر بخواهیم به مقوله اعتماد سلبی نگاه کنیم زنان از این منظر مورد اعتماد تر هستند.

عضو کمیسیون زنان مجلس تاکید کرد: تصور من این است که برای احیای سرمایه اجتماعی نیازمند حضور جدی تر زنان در مدیریت هستیم. ضمن آنکه سرمایه انسانی زنان نیز بسیار قابل توجه است، وقتی که ۵۲ درصد دانشجویان دکتری در همین اصفهان زن هستند. 

نباید مدیریت آموزش و پروش را با دید جنسیتی نگاه کرد

حیدر علی حجتی، سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا  اظهار کرد: زمانی که حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد تشکل های فرهنگی غیر اصلاح طلب بر علیه او تاختند اما اصلاح طلبان و فراکسیون امید اظهار نظری پیرامون وی نداشته اند.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید راه های برون رفت از مشکلات این وزارتخانه را پیشنهاد دهد و بتواند بقیه ارکان حکومت و دولت را با اهداف آموزش و پرورش که رکن مهم و اساسی جامعه است هم جهت و همسو کند. سوابق او نشان می دهد که در گذشته مدیریت خوبی از خود بر جای گذاشته است.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان  گفت: در این وضعیت برخی نمایندگان فراکسیون امید و به ویژه بانوان مجلس انتخاب وزیر زن را برای وزارت آموزش و پرورش به رئیس جمهور پیشنهاد کردند. حضور بانوان در کابینه دولت مورد استقبال همه قرار می گیرد، زیرا زنان در رده های مدیریت میانی اثرات مثبتی از خود بر جای گذاشته اند.

حجتی تاکید کرد: نباید مدیریت آموزش و پروش را با دید جنسیتی نگاه کرد زیرا وزارت آموزش و پرورش مشکلات فراوانی دارد که با این نگاه ممکن است بر تعداد  مشکلات آن افزود شود. آموزش و پرورش نیازمند مدیر کارآمد است حال از هر جنسیتی باشد.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش از بین زنان باید فردی را انتخاب کند که دوره های مدیریت را در آموزش و پرورش طی کرده باشد و برای برون رفت از مشکلات و چالش ها برنامه های خاصی برای معلمین ترسیم کند و راه تحقق آن را هموار سازد.

کد خبر 384051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.