زهره ظریف؛ دانشجوی آزادیخواه

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

زهره ظریف در ۲۸ ماه دسامبر سال ۱۹۳۴ میلادی در یک خانواده الجزایری تقریبا مرفه و در رده خانواده های طبقه بالا متولد شد. زهره در ایالت ویلار کشور الجزایر بزرگ شد و پدرش نیز در همان شهر به قضاوت مشغول بود و از محبوبیت و مشهوریت زیادی در نزد مردم ایالت ویلار برخوردار بود. زهره ظریف در کودکی در آکادمی های مختلف تحصیلی شرکت کرد و مشخص شد که وی از لحاظ بهره هوشی یک نخبه است.

ظریف تحصیلات ابتدایی خود را در یک مدرسه شاخص نخبگان در پایتخت کشور الجزایر، شهر الجزیره گذراند و توانست استعداد خود در زمینه شنا و موسیقی را در این دوره شناسایی و از آن استفاده کند. البته مادر زهره ظریف همواره با شرکت دخترش در مسابقات شنا مخالف بود.

او در سال ۱۹۵۴ میلادی وارد دانشکده حقوق دانشگاه الجزایر که یکی از معتبرترین دانشگاه های آفریقا بود شد و به تحصیل در رشته حقوق عمومی پرداخت. وی یکی از دانشجویان ممتاز دانشکده بود و توانست طی دو ماه نخست تحصیل خود، دیپلم های افتخاری را از سوی اساتید این دانشگاه دریافت کند.

ظریف پس از آنکه مورد توجه همه اساتید دانشگاه قرار گرفت، به یکی از تشکل های دانشجویی معروف و قدرتمند که از احزاب سیاسی چپ گرا در الجزایر بود به نام FLN پیوست و مدتی نگذشت که توانست به عنوان سرپرست این تشکل در دانشگاه فعالیت کند. فعالیت های حزبی ظریف تا جایی ادامه پیدا کرد که یکسال بعد بر اساس یک اعتصاب سراسری در دانشگاه های الجزایر تحصیل خود را ناتمام گذاشت و به اعتصاب پیوست.

وی در این زمان با حضور در تشکل های مختلف دانشجویی و ترغیب آنها به فعالیت های سیاسی، حمایت از حقوق زنان و رفع استعمار کشورهای خارجی به خصوص فرانسه را اولویت اول احزاب سیاسی الجزایر معرفی می کرد و دانشجویان را دعوت به اعتصابات سراسری می کرد.

ورود به دنیای سیاست

ظریف در میان فعالیت های حزبی خود گروهی متشکل از فعالان سیاسی زن را تشکیل داده بود و همواره در صدد برقراری حقوق یکسان میان زنان و مردان بود. وی جنبشی از این زنان را برای فعالیت در تشکل FLN آماده کرد که نقش مهمی در سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ میلادی ایفا کردند. 

وی همچنین کمیته ای را برای مخفی نگاه داشتن معترضان از دست نیروهای ضد شورشی دولت تشکیل داده بود و آن را سرپرستی می کرد. ظریف همچنین شعاری را مبنی بر عدم استفاده از زنان در تبلیغات تجاری در میان تظاهرات کنندگان ترویج داده بود و به توسعه آن می پرداخت.

پس از پایان تظاهرات در شهرهای مختلف الجزایر، دولت این کشور مجبور شد که FLN را به عنوان یک حزب سیاسی بشناسد و زهره ظریف نیز به عنوان معاون پارلمانی حزب FLN که نام جبهه آزادی بخش ملی الجزایر را برای خود برگزیده بود، فعالیت می کرد.

ورود به پارلمان الجزایر

زهره ظریف چند سال پس از پایان تظاهرات به عنوان سرپرست حزب جبهه آزادی بخش ملی الجزایر وارد مجلس شورای ملی این کشور شد و فعالیتش در حوزه زنان موجب شد تا رییس این مجلس وی را به عنوان معاون خود در امور حقوقی و زنان منصوب کند.

وی که از زنان سیاستمدار مسلمان الجزایر است پس از عضویت در پارلمان این کشور به ادامه تحصیل در دانشگاه سابق خود پرداخت و به عنوان یک وکیل ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. ظریف اکنون یک وکیل بازنشسته و فعال سیاسی است که در احزاب مختلف الجزایر سخنرانی می کند.

بسیاری از منابع رسانه ای الجزایر اعلام کرده اند که رابطه صمیمی میان ظریف و عبدالعزیز ابوتفلیفه ( رییس جمهوری کنونی الجزایر ) برقرار است.

تنظیم وگردآوری: سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 384050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.