پورمحمدی این روزها خواب‌های انتخاباتی می‌بیند

نامه رئیس جمهور پیرامون ارزهای گمشده به چهار وزیر، اختلافات مجلس و دولت و گلایه روحانی به مقام معظم رهبری، ناکامی جدید تلویزیون در همراهی با شادی مردم و تحرکات انتخاباتی پورمحمدی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -دوشنبه هفتم مردادماه- است.

به گزارش ایمنا، رفتارشناسی پورمحمدی در جریان اصولگرایی و حتی کنشگری سیاسی‌اش کمی عجیب‌وغریب است. تنها اصولگرایی است که در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی وزیر بوده و احتمالا تنها اصولگرایی است در آن حد و اندازه که برای رئیس دولت اصلاحات پیام تسلیت فرستاده است؛ رخدادی کم‌نظیر در میان اصولگرایان، به‌ویژه بعد از محدودیت‌هایی که در این سال‌ها بر رئیس‌جمهوری اسبق ایران اعمال شده است.

روزنامه شرق، صفحه نخست امروز خود را به بررسی رفتار محمد پور دبیر شورای‌عالی جامعه روحانیت مبارز اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «خواب‌های انتخاباتی پورمحمدی» روزنامه شرق در ادامه توضیح داده است: مدتی است دبیر شورای‌عالی جامعه روحانیت مبارز شده و به نظر می‌رسد که برای فعال‌ترشدن نقش این نهاد سنتی در جریان اصولگرایی هم نقشه‌هایی در سر دارد.در همین راستا رفتار انتخاباتی‌اش را هم کلید زده است. اگرچه او گفته است که تمرکز ما بیش از اینکه روی انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد، روی انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری است؛ همان انتخاباتی که او چهار سال پیش در آن ردصلاحیت شد. سال ۹۴ از استان البرز نامزد مجلس خبرگان شد، اما صلاحیتش مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.او دیروز برای نخستین‌بار انتقاد ملایمی از حسن روحانی کرد که کاملا حال‌ و هوای انتخاباتی داشت. چند ماه مانده به انتخابات مجلس گفته است: «روحانی هفته اول دولتش گفت: کارهای مهم را اعلام کنید، من گفتم یارانه‌ها را منتفی کنید، چرا که ماهی چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد یارانه می‌دهیم و باید دهک‌های ضعیف را شناسایی کنید و به دهک‌های پایین بیش از این مبلغ بدهیم، اما زیر بار این کار نرفت، درحالی‌که جو مجلس و دولت طرفدار نظر من بود» این در حالی است که پورمحمدی نه وزیر اقتصاد دولت یازدهم بود، نه وزیر رفاهش. او وزیر دادگستری بود. دبیر عالی جامعه روحانیت دیروز در پاسخ به پرسشی درباره رأی‌آوردن اصولگرایان در انتخابات مجلس گفته است: «احتمال می‌رود اصولگرایان در این دوره پیروز شوند، ولی باید واقع‌بینانه حضور پیدا کرد و تلاش جدی کنیم و امیدوارم دوستان ارزشی بتوانند اعتماد مردم را کسب کنند.» پورمحمدی این روزها خواب‌های انتخاباتی می‌بیند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود را به بررسی نامه رئیس جمهور پیرامون ارزهای گمشده به (رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه) پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «مواخذه ۴ وزیر » روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، اسامی افراد و مجموعه‌هایی که با تایید دستگاه‌های دولتی اقدام به ثبت سفارش و دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی کرده‌اند، اما هنوز کالای مورد نظر را به کشور وارد نکرده‌اند اعلام کرد. در بخشی از این نامه خطاب به رئیس‌جمهوری تاکید شده است: «وفق قوانین و مقررات ذی‌ربط بانک‌های عامل نسبت به معرفی گیرندگان ارزهای مزبور به سازمان تعزیرات حکومتی درصورت عدم واردات کالا ظرف مدت مقرر و عدم برگشت ارز دریافتی اقدام می‌کنند.»

همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در پی‌نوشت این نامه به صراحت خطاب به چهار وزیر کابینه خود دستور داده که فوراً پاسخ دهند که چرا چنین تخلفی رخ داده است؟

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اختلافات مجلس و دولت و گلایه روحانی به مقام معظم رهبری اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «نامه روحانی به رهبر انقلاب» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: برای اولین بار اختلاف نظر دولت و مجلس در دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین  روحانی به شورای حل اختلاف قوا کشیده شد. این خبر را روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد. موضوع محل اختلاف هم مصوبه بهارستان در قالب اصلاح آیین‌نامه داخلی خود و الزام پاستور به ارائه گزارش عملکرد سالانه به مجلس است. در جلسه دیروز مجلس، لاریجانی در پاسخ به تذکر مهدی صباغیان نماینده بافق مبنی بر عدم گزارش سالانه از سوی دولت به مجلس گفت: هیأت رئیسه مجلس برای وزرا و رئیس جمهوری نامه رسمی ارسال کرده و مجلس کار خود را انجام داده است اما اینکه آقایان در رسانه‌ها موضوعات دیگری را بیان می‌کنند، چیز دیگری است. رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس از دولت تقاضا کرده که مطابق با آیین‌نامه داخلی به نهاد قانونگذاری گزارش ارائه دهد، افزود: رئیس جمهوری در نامه‌ای به مقام معظم رهبری عنوان کرده که گزارش‌دهی سالانه به مجلس ایراد دارد که این موضوع به شورای حل اختلاف قوا ارجاع شده تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی پخش نکردن والیبال قهرمانی جوانان جهان اختصاص داده و در تیتر و عکس یک خود نوشته است: «شکست تلویزیون » در شب قهرمانی جوانان والیبالیست روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: شب شنبه خیلی‌ از دوستداران ورزش والیبال انتظار داشتند بازی فینال تیم ملی والیبال جوانان زیر ۲۱سال ایران و ایتالیا را پای تلویزیونی بنشینند و تماشا کنند که ظاهرا به خودشان اختصاص دارد. بسیاری از ورزش‌دوستان هر چه به زمان آغاز بازی نزدیک می‌شدند، هیچ خبری از بازی بحرین روی خروجی تلویزیون نمی‌دیدند، گویی که اصلا قرار نبود بازی والیبالی بین جوانان ایران و ایتالیا که در بحرین برگزار می‌شود، انجام شود. انگار برای مسئولان تلویزیون‌نشین یا صاحبان صداوسیما والیبال جوانان ایران یا قهرمانی ورزشکاران ایرانی اهمیت ندارد، برای آنها مهم تخریب چهره‌های فرهنگی و هنری کشور و به همان نسبت انتشار فیلم‌هایی مثل گاندو است تا هر کس را که دلشان بخواهد بنوازند یا آنکه یک برنامه فراگیر و مردمی مثل نود با مجری توانمندش همچون عادل فردوسی‌پور را از گردونه سیما خارج سازند تا جا را برای دوستان یا بستگان خود فراهم کنند. 

این اولین بار نیست که تلویزیون چشم در چشم مردم به آنها بی‌اعتنایی می‌کند و از جایی که فرزندان این کشور در حال خلق قهرمانی هستند، هیچ تصویری ارائه نمی‌کند. مدیران این سازمان بسیار عریض و فراوان طویل که از سرمایه مردم و بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، هر دلیل یا بهتر بگوییم هر بهانه‌ای داشته باشند که حتی محکمه‌پسند هم باشد، ولی پخش نکردن بازی فینال والیبال جوانان جهان بین دو تیم ایران و ایتالیا عملا دهن‌کجی به ولی‌نعمت‌های خود است. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود را به بررسی نامزد جنجالی دموکرات و ولخرجی های  اقتصادی انتخاباتی آمریکا پرداخته و در عکس یک خود نوشته است: «مصاف «کاملا» با ترامپ با ابزار پول‌پاشی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: سناتور کاملا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در قوی‌ترین موقعیت خود به سر می‌برد: قدرتمند و عمل‌گرا. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او در میان انبوه جمعیت مردم آیووا و کارولینای جنوبی به ترامپ ایراد می‌گیرد و بعد هم از برنامه‌های کاری‌اش می‌گوید، مانند محدودیت برای فروش اسلحه، کاهش قیمت داروهای تجویزی و رساندن منافع مالیات به مستاجران. او برنامه‌های خود را دقیق و ریز توضیح می‌دهد. این درحالی است که یک نسخه دیگر از کاملا هریس موجود است: هریس در برابر سوالات مربوط به صلاحیتش آرام و قرار ندارد؛ مانند سوالی که از وی درباره بیمه همگانی می‌شود. در طرح بیمه همگانی‌اش او این اعتقاد را دارد که باید هزینه‌های درمان و دارو توسط مالیات پوشش داده شود. یا اینکه او بر این باور است که افراد زندانی حق رای دادن دارند. او شدیدا اهل مقاومت است. برخی اوقات او آشکارا ناراحتی خود را درباره حزب متبوعش بیان می‌کند و می‌گوید که قصد دارد اقتصاد و سیستم حکمرانی آمریکا را از نو ترسیم کند. در نتیجه او خود را در یک موقعیت قوی اما غیرقابل پیش‌بینی می‌بیند. به‌نظر می‌رسد رای‌دهندگان دموکرات از پیام‌های وی به هیجان آمده‌اند؛ اما هنوز محتوای پیام‌های وی کامل نیست.

کد خبر 384036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.