تخریب بخشی از دیوار نیروگاه اصفهان توسط کشاورزان

عده ای از کشاورزان روز شنبه -پنجم مردادماه- با تجمع مقابل نیروگاه اصفهان (نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد- درچه معروف به نیروگاه اصفهان) در حاشیه زاینده رود، نسبت به ساخت و ساز این نیروگاه در حریم و بستر رودخانه اعتراض و بخشی از دیوار احداث شده نیروگاه در بستر رودخانه را تخریب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی تجمع و تخریب بخشی از دیوار نیروگاه، با ورود نیروی انتظامی تجمع پایان یافت و ظهر همان روز جلسه ای با حضور صنف کشاورزان اصفهان، مدیر نیروگاه اسلام آباد و نماینده شرکت آب منطقه ای برگزار شد. در همین ارتباط اسفندیارامینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دلایل تجمع و اعتراض کشاورزان در مقابل نیروگاه، اظهار کرد: شرکت نیروگاه برق اسلام آباد حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود را با ایجاد تاسیسات غیرمجاز مسدود کرده است و اجازه تردد برای ساماندهی رودخانه را نمی دهد.  

وی ادامه داد: شرکت برق منطقه ای و نیروگاه اسلام آباد با شکایت شرکت آب منطقه ای اصفهان در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ از سوی دستگاه قضایی به عنوان متصرف عدوانی و متجاوز به رودخانه شناخته شد و دادگاه حکم به تخلیه حریم و بستر رودخانه زاینده رود توسط شرکت نیروگاه داده و این حکم در تاریخ ۲۰ تیرماه ۸۸ در شعبه ۳ دادگاه تجدیدنظر استان طی دادنامه شماره ۶۴۸ تائید و قطعی شده است. 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان مدعی شد: به دلایل نامعلوم در طول ۱۰ سال گذشته این حکم اجرا نشده و حریم و بستر رودخانه آزاد نشده است، نه تنها در این سال‌ها حریم رودخانه آزاد نشده بلکه بنا به گفته عوامل تیم ساماندهی رودخانه، نیروگاه برق هم اکنون نیز در حال حفر چاه در اطراف رودخانه است.

 وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ نیز شرکت آب منطقه ای بار دیگر برای تخلیه بستر رودخانه به نیروگاه اخطار داد، افزود: به رغم اخطارهای قانونی مکرر به استناد تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب متاسفانه نیروگاه برق تاکنون توجهی نکرده و به اقدامات غیرقانونی ادامه داده است. 

امینی اظهار کرد: آخرین اخطار شرکت آب منطقه ای به نیروگاه برق چهارم خردادماه سال جاری بود که طی آن به این نیروگاه اعلام شد روز ۱۱ خرداد ماه تیم ساماندهی رودخانه برای آزاد سازی بستر رودخانه اقدام خواهند کرد با این وجود بازهم نیروگاه مقاومت کرد و به تیم ساماندهی اجازه این کار را نداد تا اینکه روز شنبه پنجم مردادماه تیم ساماندهی در راستای اجرای حکم قضایی و به صورت قانونی برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه اقدام کردند که با مقاومت عوامل نیروگاه مواجه شدند. 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان تصریح کرد: اخطاریه ها توسط آب منطقه ای صادر شده است، اتحادیه تعاونی تولید؛ پیمانکار طرح ساماندهی رودخانه،  صنف کشاورزان؛ مدیر طرح حفاظت ساماندهی و بهره برداری رودخانه است که در قالب قراردادی با آب منطقه‌ای است.

وی افزود: به رغم احکام دستگاه قضایی برای آزاد سازی حریم و بستر رودخانه اما برخی سازمان ها قانون گریزند و تمکین نمی کنند و وقتی کشاورزان با این وضعیت مواجه می شوند، مجبور هستند خودشان اقدام کنند.

امینی اظهار کرد: زندگی کشاورزان در حال از بین رفتن است. آنها از این رودخانه حقابه دارند، وقتی چاهی حفر می شود یعنی از حقابه کشاورزان برداشت می شود وقتی که دادگاه و آب منطقه ای در عمل نمی توانند کاری کنند کشاورزان مجبورند خودشان از حقشان دفاع کنند.

وی گفت: به دلیل مقاومت عوامل نیروگاه، کشاورزان نیز تجمع کردند که با ورود نیروی انتظامی در نهایت جلسه ای برگزار و در آن مقرر شد که طی ۷۲ ساعت سه نماینده از صنف کشاورزان، شرکت آب منطقه ای و نیروگاه این کار را مدیریت کنند و حریم و بستر آزاد سازی شود که باید برای نتیجه آن منتظر بود. 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه شرکت آب منطقه ای و نیروگاه برق اصفهان هر دو زیرمجموعه وزارت نیرو هستند برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه طی ۱۰ سال گذشته با هم به توافق نرسیده اند؟، اظهار کرد: مدیران ما خودشان را در مقابل تخلف مصون می دانند و مشخص نیست که چرا یک حکم قضایی پس از ۱۰ سال هنوز اجرا نشده است درحالی که اگر این حکم در مورد محکومیت یک کشاورز بود همان هفته اول اجرا شده بود. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیروگاه برق حرارتی اصفهان در حاشیه زاینده رود و دامنه تپه های قائمیه قرار گرفته است. این نیروگاه در جنوب غربی شهر اصفهان و در فاصله دو کیلومتری بزرگراه ذوب آهن، به وسعت تقریبی۷۴ هکتار واقع شده است. درحال حاضر نیروگاه اصفهان با پنج واحد بخار به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات شامل دو واحد ۳۷.۵ ، یک واحد ۱۲۰ و دو واحد ۳۲۰ مگاواتی به شبکه سراسری برق کشور متصل است. این نیروگاه از سال ۱۳۴۸ فعالیت خود را آغاز کرده است.

کد خبر 384034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.