کاهش استرس قبل از عمل جراحی با موسیقی

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد گوش‌دادن به موسیقی، شیوه‌ای موثر برای کاهش سطح استرس بیماران، قبل از انجام عمل جراحی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افراد قبل از عمل جراحی دچار استرس می‌شوند؛ معمولا پزشکان در این شرایط داروی آرام‌بخش تجویز می‌کنند که عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. یکی از رایج‌ترین داروهایی که در این مواقع تجویز می‌شود،"بنزودیازپین‌ها" است که مشکلاتی برای تنفس، جریان خون و حتی خلق و خوی افراد ایجاد می‌کند. 

گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی تاثیر گوش‌دادن موسیقی بر کاهش استرس، داده‌های سلامت ۱۵۷ فرد بالغ را ارزیابی کردند. پژوهشگران این افراد را به دو گروه تقسیم کردند. به گروه اول، سه دقیقه قبل از بیهوشی، آمپول بنزودیازپین به نام "میدازولام" (midazolam) تزریق شد. به افراد گروه دوم گفته شد از هدفون‌های صدا گیر استفاده کنند و به مدت سه دقیقه، به موسیقی آرام‌بخش گوش دهند.

ممکن است به نظر برسد که سه دقیقه مدت کوتاهی است، اما این دوره برای تاثیرگذاری داروها، زمان مناسبی است. در این تحقیق انتخاب آهنگ توسط یک گروه موسیقیدان انگلیسی، با همکاری تیم روان‌پزشکی به منظور کاهش استرس، ضربان قلب و همچنین فشار خون افراد انجام شد. محققان برای پی‌بردن به سطح استرس افراد، از آن‌ها خواستند قبل و بعد از مطالعه، به پرسشنامه‌ای مربوط به میزان استرس خود پاسخ دهند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سطح استرس هر دو گروه یکسان بوده و موسیقی اثر مشابه داروهای آرامبخش را برای بیماران به همراه داشت. کارشناسان معتقد هستند که موسیقی آرامبخش باید دارای ویژگی‌هایی خاصی باشد. به عنوان مثال موسیقی بی ‌کلام، بدون تغییرات ریتم زیاد و دارای ۶۰ ضرب در هر دقیقه، بهترین تاثیر را برای کاهش استرس افراد دارد. یافته‌های جدید حاکی از این است که گوش‌دادن به موسیقی، یک شیوه مناسب برای کاهش اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی است.

نتایج این مطالعه در مجله Regional Anesthesia & Pain Medicine منتشر شده است.

کد خبر 384024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.