گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد همه‌گیری مصرف تنباکو

پیشرفت‌هایی در سراسر جهان برای مبارزه با مصرف تنباکو صورت گرفته، اما افزایش اقدامات جدی برای کمک به افراد در جهت ترک این محصولات کشنده ضروری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از دولت‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه مبارزه با مصرف تنباکو داشته‌اند و در حال حاضر پنج میلیارد نفر با ممنوعیت‌های استفاده از تنباکو، ‌هشدارهای گرافیکی روی بسته‌بندی این محصولات و سایر اقدامات موثر برای کنترل دخانیات آشنایی دارند. این آمار چهار برابر دهه گذشته است؛ با این وجود آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بسیاری از کشورها هنوز اقدامات و سیاست‌های لازم برای مبارزه با دخانیات را پیاده نکرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از هفت میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر مصرف دخانیات از دست می‌دهند. این رقم هر روز رو به افزایش است و باید اقدامات موثری در زمینه مبارزه با مصرف تنباکو صورت گیرد.

بر اساس همین آمار در حال حاضر بیش از ۱.۱ میلیارد نفر در جهان سیگاری هستند و ۸۰ درصد این افراد در کشورهای کم در آمد و متوسط زندگی می‌کنند.

هفتمین گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص همه‌گیری مصرف تنباکو، تلاش کشورها را برای اجرای موثرترین تدابیر در راستای کنوانسیون چهارچوب کنترل تنباکو (WHO FCTC) که منجر به کاهش تقاضای تنباکو شده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

این تدابیر ازجمله بسته سیاست‌گذاری MPOWER موجب کاهش هزینه مراقبت‌های بهداشتی و حفظ جان انسان‌ها شده‌اند. گزارش MPOWER در سال ۲۰۰۷ میلادی به منظور تشویق اقدامات دولتی در شش حوزه استراتژی‌های کنترل تنباکو متناسب با رویکرد کنوانسیون WHO FCTC منتشر شد:


۱- نظارت بر مصرف تنباکو و اجرای سیاست‌های پیش‌گیرانه
۲- محافظت از مردم در برابر دود تنباکو
۳- ارائه کمک برای ترک مصرف تنباکو
۴- هشداردادن به مردم در خصوص خطرات مصرف تنباکو
۵- اعمال ممنوعیت در تبلیغات، ارتقاء و حمایت از مصرف تنباکو
۶- اخذ مالیات از معاملات تنباکو

برخی از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی بدون دخانیات در زمینه تشویق به کاهش مصرف دخانیات عبارتند از:


-ایجاد اماکن عمومی بدون دخانیات
- بسته بندی ساده و استاندارد انواع محصولات دخانیات، به منظور کاهش جذابیت و کاهش تقاضای این محصولات
- درج هشدارهای سلامت و میزان سمی بودن محصولات دخانیات روی بسته‌بندی
-اقدامات تشویقی برای افرادی که دخانیات را ترک کرده‌اند
-افزایش مالیات سیگار و تنباکو
-راه‌اندازی کمپین‌های ترک سیگار
-جلوگیری از تبلیغ دخانیات

سیگار به عنوان محبوب‌ترین نوع دخانیات عامل اصلی بیماری انسداد ریوی مزمن است. بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) اصطلاحی برای توصیف بیماری‌های پیشرونده ریوی از جمله آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم یا ترکیبی از این اختلالات است. آمفیزم عبارت است از یک بیماری مزمن ریه که طی آن کیسه‌های هوایی در ریه بیش از اندازه گشاد می‌شوند و در نتیجه، خاصیت  ارتجاعی رشته‌هایی که کیسه‌های هوایی را هنگام تنفس باز و بسته می‌کنند از بین می‌رود.
تنگی نفس، سرفه‌های مکرر (معمولا سرفه‌های خشک و بدون خلط)، خس خس کردن و احساس سفتی (Tightness) در ناحیه قفسه سینه، از مهمترین علایم این بیماری محسوب می‌شوند.

برخی از مهمترین مضرات تنباکو عبارتند از:


*** دخانیات توانایی باروری را کاهش می دهد
*** استعمال دخانیات فرآیند پیری را تسریع می‌کند
*** سیگار سبب نازک شدن غشای مغز می‌شود
*** سیگار، عامل اصلی ۱۲ سرطان است
*** قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال ابتلا به بیماری سل را افزایش می‌دهد
*** سیگار مانع از اثربخشی دارو های کلیه می‌شود
** دود سیگار سبب افزایش مقاومت باکتری‌های بیماری زا می‌شود

کد خبر 384013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.