مناسب‌سازی هزار ایستگاه اتوبوس

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: به تمام شهرداری‌های مناطق ۱۱گانه ابلاغ شده تا ایستگاه‌های اتوبوس را مناسب‌سازی کنند و سازمان حمل و نقل مسافر نیز بر انجام این امر نظارت داشته باشد.

به گزارش ایمنا، مجتبی زوربخش با بیان اینکه مطالعات مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر از جنبه سرپناه و مناسب‌سازی فضا برای افراد کم‌توان انجام شده، اظهار کرد: تا پایان سال بیش از یک هزار ایستگاه اتوبوس مناسب‌سازی می‌شود.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی اقدامات خوبی انجام شده است؛ تلاش در جهت افزایش مطلوبیت ناوگان حمل و نقل عمومی برای شهروندان در جهت مشارکت و استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی مهم‌ترین هدف ما بوده است و درصدد هستیم تا مطلوبیت را به حدی برسانیم تا شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.

زوربخش با بیان اینکه نحوه عملکرد بر سیستم‌های حمل و نقل عمومی را مورد توجه قرار داده‌ایم، تصریح کرد: در همین راستا سامانه پیامکی را فعال می‌کنیم تا از طریق این سامانه تمامی تذکرات و اخطارهای لازم به رانندگان ارسال شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: این سامانه به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده است تا از نظرات شهروندان هم بهره‌مند شویم؛ در واقع با راه‌اندازی این سامانه هر شهروند یک بازرس تلقی می‌شود و شماره پیامکی این سامانه در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۳۷۷۴۷ آماده دریافت تذکرات و پیشنهادات شهروندان است.

زوربخش با بیان اینکه در زمینه افزایش متوسط سرعت سفر و افزایش متوسط سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی انجام شده است، خاطرنشان کرد: احداث خطوط ویژه جدید در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی اجرایی قرار دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز اضافه کرد: مسیرهای خط ویژه افزایش می‌یابد و به طور مشخص خط پایانه استقلال از طریق خیابان مشیر، دروازه کازرون، بولوار سیبویه تا تقاطع دفاع مقدس به خط ویژه تبدیل و خط ویژه محور لطفعلی خان زند نیز بهسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات دو خط سریع‌السیر اتوبوس به اتمام رسیده است، ادامه داد: مطالعات خط دو BRT از میدان احسان آغاز و در فاز نخست تا پایانه استقلال به اتمام رسیده و در حال برنامه‌ریزی اجرایی آن هستیم.

زوربخش با اشاره به اینکه مطالعات خط BRT یک نیز از میدان نمازی آغاز و تا پایانه شهید تبایی روبه‌روی هایپر استار در حال انجام است، گفت: یکی از مشکلات ما در اجرای این خطوط محدودیت در تولید و عرضه اتوبوس‌های مخصوص خطوط BRT است؛ خط یک BRT دارای ۱۸ کیلومتر طول با ۱۹ ایستگاه و خط دو BRT نیز دارای ۱۲ کیلومتر طول با ۱۸ ایستگاه است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با بیان اینکه بازنگری در خطوط اتوبوسرانی و تجمیع آنان از دیگر اقدامات انجام شده در جهت افزایش مطلوبیت ناوگان حمل و نقل عمومی بوده، تصریح کرد: هم برخی از خطوط اتوبوسرانی همپوشانی دارند که این همپوشانی علاوه بر اینکه تعداد زیادی از اتوبوس را درگیر می‌کند، راندمان کار را هم پایین می‌آورد؛ در بازنگری خطوط از مشاور خوبی بهره بردیم و در این طرح همپوشانی خطوط حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاور در حال تهیه طرح یکپارچه‌سازی حمل و نقل است، گفت: مشاور از اسفندماه سال گذشته با نگاه علمی منطبق با آیین نامه‌های مصوب فعالیت خود را آغاز کرده است.

زوربخش با بیان اینکه روزانه ۳۲۰ سفر درون‌شهری با اتوبوس انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف‌گذاری بر این است تا ۲۵ درصد سفرها از طریق حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس انجام شود که معادل افزایش ۶.۲ درصد در سال تا سال ۱۴۰۲ است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با بیان اینکه مشکلات زیادی در بخش اتوبوسرانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از رانندگان در خارج از ایستگاه توقف دارند و یا اینکه نظافت داخلی اتوبوس‌ها را رعایت نمی‌کنند که البته شهروندان می‌توانند با سامانه ۱۳۷ مشکلات خود را بیان کنند و ما نیز به این مشکلات رسیدگی و با راننده خاطی برخورد قانونی می‌کنیم.

وی افزود: راه‌اندازی سیستم مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی تمام عملکرد رانندگان اتوبوس ثبت می‌شود و با راننده خاطی برخورد لازم می‌شود؛ در مقابل با رانندگانی که قانون‌مدار هستند و حقوق شهروندان را رعایت می‌کنند اقدامات تشویقی را خواهیم داشت.

زوربخش اظهار کرد: سیستم حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس ویترین حمل و نقل شهری هستند که عملکرد صحیح آنان می‌تواند الگوی خوبی برای شهر باشد و بالعکس رفتار نابهنجار آنان نیز تاثیر منفی در جامعه دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با بیان اینکه ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی بازسازی شده است، خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های جدید با سطح فرود مناسب برای معلولین و افراد کم‌توان است.

کد خبر 383995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.