۳۱ اکتبر برگزیت رخ خواهد داد

پیام اسراییل روی میز بن سلمان، استفاده نظامی از کودکان در ارتش حفتر، افزایش چشمگیر بدهی های دولت آمریکا، موفقیت فلسطینی ها در معامله قرن و ورود تفنگداران نیروی دریایی آمریکایی به ونزوئلا از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پیام اسراییل روی میز بن سلمان

روزنامه عبری‌ زبان "معاریو" نوشت: تل‌آویو پیامی را به دفتر پادشاهی عربستان درخصوص فعال رسانه‌ای و وبلاگ نویس سعودی که اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده بود، ارسال کرد.

روزنامه اسرائیلی "معاریو" نوشت: تل‌آویو از مقامات سعودی خواست که از تنبیه و مجازات محمد سعود، فعال رسانه‌ای عربستانی به دلیل سفر وی به اراضی اشغالی امتناع کنند.

سعود به همراه جمعی از روزنامه‌نگاران عربستانی و عراقی و به دعوت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در راستای عادی‌سازی روابط با این رژیم به قدس اشغالی سفر کرده و از مسجدالاقصی و ساختمان کنست (پارلمان اسرائیل) بازدید و با برخی مسئولان اسرائیلی دیدار کرد. این سفر سعود با انتقادات شدید از سوی جهان عرب و اسلام رو به رو شد.

مقامات رژیم صهیونیستی سه جوان و نوجوان فلسطینی در شهر قدس را به اتهام "حمله" به سمت این فعال عربستانی بازداشت کردند.

این سفرجنجال‌برانگیز سعود در چارچوب تلاش‌های تل‌آویو با هدف عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و در درجه اول کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صورت گرفت.

بریتانیا آماده خروج کامل از اتحادیه اروپاست

یک عضو ارشد دولت بریتانیا گفت: کابینه جدید این کشور برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در پایان ماه اکتبر آماده می‌شود.

مایکل گوو، مدیر تدارکات برای برگزیت بدون توافق، در مطلبی که در ساندی تایمز چاپ کرده نوشته فرض کابینه بوریس جانسون این است که اتحادیه اروپا حاضر نخواهد شد بر سر توافقی جدید مذاکره کند. به همین دلیل برای دولت کنونی، تدابیر ضروری برای خروج بدون توافق یک اولویت است.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت، به یکی از عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی در بریتانیا تبدیل شده است.

هم گروهی از طرفداران برگزیت و هم بخشی از مخالفان، با توافقی که دولت قبلی بریتانیا با اتحادیه اروپا به دست آورد، مخالف بودند و به همین دلیل آن توافق سه بار در پارلمان رد شد.

وی نوشته است: اگرچه هدف یک خروج همراه با توافق است، اما دولت باید برای هر سناریویی آماده باشد. برنامه نخست‌ وزیر و دولت جدید و ماموریت تازه همگی، خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر است. دراین تردیدی نیست هیچ تاخیری هم رخ نخواهد داد. برگزیت رخ خواهد داد.

گوو تاکید کرده است: رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند نگرش خود را تغییر نخواهند داد ما همچنان امیدواریم که آنها نظرشان را تغییر دهند، اما ما بر این فرض که تغییری رخ نخواهد داد کار می‌کنیم.

داعش مسئولیت انفجار در درعا را بر عهده گرفت

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار انتحاری روز گذشته در حومه درعا را بر عهده گرفت.

بر اساس گزارشی از سایت النشره لبنان، گروه تروریستی داعش با صدور بیانیه‌ای مسئولیت انفجار عامل انتحاری در مرکز ایست بازرسی ارتش سوریه در نزدیکی روستای "ملیحه العطش" واقع در حومه شرقی درعا را بر عهده گرفت.

تلویزیون سوریه روز گذشته اعلام کرد، یک عامل انتحاری که کمربند انفجاری به خود بسته بود، در جریان حمله نیروهای ارتش سوریه به مخفیگاه تروریست‌ها در روستای ملیحه العطش در حومه درعا خود را منفجر کرد که منجر به زخمی شدن تعدادی از نظامیان ارتش سوریه شد.

اما رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که علاوه بر مجروحان دست‌ کم شش تن از نیروهای ارتش سوریه نیز در جریان این حمله انتحاری کشته شده‌اند.

برگزاری نمایش رقص سنتی در عربستان

آکادمی هنری "مسک" عربستان از برگزاری نمایش رقص محلی و سنتی جنوب این کشور به عنوان برنامه‌ای بی‌سابقه در این کشور خبر داد؛ این کشور اخیرا از هنر استقبال کرده و به دنبال مستند کردن میراث خود است.

بر اساس گزارشی از سایت ارم نیوز، مسئولان آکادمی وابسته به موسسه خیریه "مسک" که زیر نظر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان فعالیت می‌کند، تصاویر ویدیویی از برنامه‌های نمایشی منتشر کرده است که قرار است ابتدای ماه میلادی آتی آغاز شده و به مدت ۳۰ روز ادامه داشته باشد.

در این فیلم‌ها تصاویری از گروه‌های زنان و مردان دیده می‌شوند که جداگانه رقص‌های سنتی و محلی میراث منطقه جنوب عربستان یعنی مناطق جازان، عسیر و نجران را به نمایش می‌گذارند.

طالبان گفت‌وگوی مستقیم با کابل را نپذیرفت

گروه طالبان امروز -یکشنبه- از مخالفت با هر نوع مذاکره مستقیم با دولت افغانستان خبر داد و اظهارات یکی از وزرای افغان مبنی بر وجود برنامه‌هایی برای دیدار با این گروه را تکذیب کرد. 

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت: «مذاکرات بین طرف‌های افغان فقط در صورت خروج نیروهای بیگانه آغاز خواهد شد». 

«عبدالسلام رحیمی» وزیر کشور افغانستان روز گذشته -شنبه- گفت که دولت در مذاکرات مستقیم با طالبان طی دو هفته آینده ۱۵ نماینده دارد.

مذاکرات طالبان و ایالات متحده از طریق «زلمای خلیلزاد»،‌ فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از تابستان سال گذشته در غیاب دولت افغان آغاز شده و طالبان گفت‌وگو با دولت را بر این اساس که عملکرد آن در سایه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مستقل نیست، نپذیرفته است.

همچنین ورود طالبان به مذاکرات مستقیم با کابل از جمله خواسته‌های اصلی آمریکا در رایزنی‌های خلیلزاد و هیئت همراه با نمایندگان دفتر سیاسی این گروه در دوحه بوده است. 

استفاده نظامی از کودکان در ارتش حفتر

سایت میدل ایست آی، فایل ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای حفتر به عضو گیری از کودکان لیبیایی می‌پردازند و مسئول عضوگیری پسر خلیفه حفتر است.

این ویدیو نشان می‌دهد این کودکان که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند طی درگیری‌هایی که در جریان تلاش نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی برای سیطره بر طرابلس رخ داد، به اسارت نیروهای دولت توافق ملی لیبی درآمدند.

این کودکان اعلام کرده‌اند که مسئول عضوگیری از آن‌ها خالد حفتر، پسر خلیفه حفتر است و آن‌ها مجبور به پیوستن به گردان شماره ۱۰۷ شده‌اند که خالد حفتر ریاست آن را برعهده دارد. به آن‌ها گفته بودند که تنها در یک رژه نظامی شرکت خواهند کرد و در صورتی که مخالفت کنند بازداشت می‌شوند.

یمن به زودی از عربستان و امارات شکایت می کند

رئیس "انجمن قربانیان مجتمع مسکونی المخا" یمن از آمادگی این کمیته برای شکایت از عربستان و امارات به دلیل پرداخت نکردن غرامت قربانیان بمباران شهر المخا خبر داد.

یحیی السباعی، رئیس "انجمن قربانیان مجتمع مسکونی المخا" یمن گفت که پس از بررسی تمامی اطلاعات و گزارش‌ها درباره بمباران شهر مخا در سال ۲۰۱۵، این انجمن به منظور آمادگی برای شکایت از ائتلاف متجاوز عربی طبق قوانین بین‌المللی چارچوب قانونی حفاظت از حق و حقوق قربانیان این حمله را تعیین کرده است.

وی گفت که به دنبال بی‌توجهی ائتلاف متجاوز عربی به تراژدی غیرنظامیان و رد ارتباط با قربانیان و انجمنی که برای بازگرداندن حقوق آنها و نزدیکانشان تشکیل شد، از دو وکیل و دو حقوقدان برای پیشبرد این مسأله در سازمان‌های بین‌المللی ویژه استفاده کرده‌اند.

موفقیت فلسطینی ها در معامله قرن

عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که فلسطینی‌ها در اتخاذ موضع متحدی نسبت به معامله قرن موفق شدند.

بر اساس گزارشی از سایت اینترنتی النشره، اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: فلسطینی‌ها با معامله قرن کاملا مخالفند. یکی از تاجران فلسطینی به کنفرانس بحرین رفت و تا به این لحظه نتوانسته نزد خانواده‌اش برگردد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم هیچ فلسطینی شریک معامله قرن باشد و کسی که این کار را بکند خیانتکار است.

فلسطینی‌ها کنفرانس بحرین را که روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برگزار شده بود تحریم کرده بودند. کنفرانس بحرین با طرح آمریکا در راستای اجرای بعد اقتصادی معامله قرن برگزار شد.

هزینه تخریب منازل فلسطینی ها از جیب شان کم می شود

شبکه الجزیره با انتشار گزارشی درباره اوضاع خانواده‌های فلسطینی در منطقه وادی الحمص در شهرک صور باهر در شهر قدس اعلام کرد، نشانه‌های حسرت در چهره اسماعیل عبیدیه، شهروند فلسطینی پس از نگاه کردن به خرابه خانه‌اش نمایان است، او می‌ترسد که شش فرزندش با این صحنه مواجه شوند و ببینند که خانه‌شان ویران شده است.

عبیدیه در مقابل فرزندانش احساس ضعف می‌کند، چراکه او نتوانسته رؤیای حفاظت از خانه‌شان را محقق کند. حدود سه سال از ساخت خانه عبیدیه با سنگ قرمز و قرار دادن تمامی وسایل رؤیایی در داخل آن می‌گذرد. آنها هرچه پول داشتند صرف ایمن سازی این ساختمان کردند تا بتوانند تمام زندگیشان را در آنجا سپری کنند. آنها مدت طولانی بود که به خاطر تحقق رؤیای زندگی‌شان قرض دار بودند که این رؤیا مقابل چشمانشان از بین رفت.

پس از عملیات تخلیه که پیش از تخریب صورت گرفت، اسماعیل نمی‌دانست که به همراه فرزندانش کجا ساکن شود، اما در نهایت همگی آنها را در دو اتاق قدیمی در خانه مادرش دور هم جمع کرد که پس از راحتی که در خانه شخصی‌شان داشتند اکنون این مکان برایشان تنگ و تاریک است.

این حال و روز فلسطینی‌هایی است که رژیم اشغالگر اخیرا به شکل غیرقانونی خانه‌هایشان را تخریب کرد، آنها حتی باید هزینه این تخریب را نیز به این رژیم پرداخت کنند!

کد خبر 383979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.