سقف تسهیلات اشتغال‌زایی مددجویان به ۵۰میلیون تومان رسید

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان گفت: ۳۰درصد مددجویان به دلیل سختگیری در ضمانت‌ها امکان دریافت وام‌های اشتغال را ندارند .

بهرام سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌ها و ایجاد اشتغال برای آنها است، اظهار کرد: برای این امر در گام نخست استعدادسنجی انجام، آموزش‌های مورد نیاز ارائه و مطابق با توان افراد برای آنها فرصت شغلی فراهم می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با بیان اینکه آموزش‌ها در سه سطح مقدماتی، مهارت آموزی و پایدارسازی است، تصریح کرد: سطح مقدماتی برای آشنایی با رفتارهای کسب و کار است، همچنین مرحله پایدارسازی مختص کسانی است که دارای طرح بوده و به دنبال ایجاد طرح موردنظر هستند.

وی در خصوص بخش مهارت‌آموزی گفت: مهارت آموزی مختص افرادی است که نیاز به مهارت‌های گسترده و فنی خاص مانند جوشکاری، آرایشگری، خیاطی و ... دارند که این افراد باید با روش‌های جدید و متدهای روز آشنا شوند تا مشتری‌های خود را حفظ کنند.

سوادکوهی در خصوص میزان هزینه کمیته امداد برای آموزش هر مددجو اظهار کرد: در بخش آموزش‌های مهارتی تقریباً تا سقف دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در قسمت آموزش‌های پایدارسازی تا مبلغ ۲۰۰ هزارتومان و در آموزش‌های مقدماتی تا سقف ۵۰۰ هزارتومان هزینه آموزش به مددجویان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به آموزش سالانه حدود ۱۰ هزار نفر از مددجویان برای ایجاد طرح‌های اشتغال تصریح کرد: کمیته امداد متناسب با استعدادسنجی اولیه آموزش را شروع و پس از آن تسهیلات لازم را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با اشاره به میزان تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: این تسهیلات مختص توسعه روستایی است که به هر نفر تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و سال گذشته ۹۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار این تسهیلات در استان بود.

وی گفت: سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان منابع امدادی از صندوق امداد ولایت به مددجویان اختصاص یافته است.

سوادکوهی با بیان اینکه سومین منبع اختصاص تسهیلات اشتغال منبع تبصره ۱۶ است، اظهار کرد: این منبع در سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که تقریباً به غیر از اشتغال روستایی که در ۵۰ درصد آن جذب شد، در منابع امدادی و منابع بانکی تبصره ۱۶ صد درصد منابع جذب شد که برای شش هزار و هفت نفر شغل ایجاد کردیم که شش هزار طرح اشتغال ایجاد شده باعث اشتغال به کار ۹ هزار نفر شد.

وی در خصوص درصد ایجاد اشتغال رشته‌های مختلف گفت: میزان اشتغال سال ۹۷ به ترتیب ۴۰ درصد خدماتی، ۲۵ درصد دامپروری، ۲۲ درصد صنعتی،۱۰ درصد صنایع دستی، سه درصد کشاورزی، یک درصد شیلات بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان در خصوص تبصره ۱۶ گفت: تبصره ۱۶ بودجه مختص پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به مددجویان کمیته امداد بهزیستی و بنیاد شهید است و تبصره ۱۸ مختص وام‌های اشتغال به آنها است.

تنها پنج درصد اشتغال‌های ایجاد شده امداد پایداری ندارند

وی با تاکید بر وجود پایش و رصد مشاغل ایجاد شده، تصریح کرد: کمیته امداد پنج سال مداوم طرح‌های اشتغال ایجاد شده را پایش می‌کند که در بررسی‌ها مشخص شد، تقریباً پنج درصد از طرح‌ها با انحراف و عدم موفقیت مواجه می‌شود و ۹۵ درصد اشتغال ایجاد شده ماندگاری لازم را دارد.

سوادکوهی در خصوص دلایل انحراف طرح‌ها گفت: یکی از دلایل انحراف طرح‌ها و عدم موفقیت آنها به دلیل نوسانات اقتصادی، مهاجرت، حوادث، مهاجرت و نوسانات اقتصادی عمده است.

وی با اشاره به عدم موفقیت ۳۰ درصدی مددجویان در دریافت وام گفت: یکی از موانع عمده عدم دریافت وام‌ها موضوع ضمانت‌ها است و بانک‌ها تا حدامکان با مددجویان همکاری لازم را دارند اما همان حداقل ضمانت‌هایی هم که می‌خواهند در توان مددجویان نیست و با افزایش مبلغ وام اشتغال از ۲۰ به ۵۰ میلیون همچنان نگران تأمین ضمانت‌ها هستیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با بیان اینکه روش سومی که برای خودکفایی و توانمندسازی انجام می‌دهیم، کاریابی است، تصریح کرد: اگر شرکت‌ها، کارخانجات، مغازه‌ها و هرصنفی نیروی کار از مددجویان ما را به کار بگیرد دو بسته تشویقی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که اگر در مناطق محروم باشند هر دو بسته را همزمان دریافت می‌کند.

وی در خصوص این بسته‌های تشویقی به کارفرمایان تصریح کرد: به ازای هر نیرویی که از مددجویان به کارگیری کنند کمیته امداد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به آنها پرداخت می‌کند، همچنین در بسته تشویقی دوم، دو سال حق بیمه نیروهای به کار گرفته شده را کمیته امداد پرداخت می‌کند.

سوادکوهی در خصوص تسهیلات پرداخت شده در چهارماهه امسال اظهار کرد: امسال به ۲۱۰ نفر با اعتبار چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد همچنین در ۴ ماهه امسال ۶۰۰ نفر آموزش‌های اشتغال دریافت کردند و ۱۸ نفر در موضوع کاریابی مشغول به کار شده‌اند.

وی در خصوص تعداد کارفرمایانی که از این طرح استقبال کردند، افزود: در چهارماهه امسال چهار کارفرما درطرح به کارگیری مددجویان امداد همکاری داشتند که تعداد این کارفرمایان در سال گذشته ۸۰ نفر بود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با تاکید بر اینکه در مناطق محروم کارفرمایان هر دو بسته را همزمان می‌توانند بگیرند، گفت: کارفرمایان برای دریافت بسته‌های تشویقی باید یکسال از فعالیت واحد آنها گذشته باشد که در مناطق غیرمحروم شهری یک بسته به کارفرما تعلق می‌گیرد بدین معنا که اگر قرار شد حق بیمه نیروی کار را بدهیم امکان دریافت وام برای کارفرمای مورد نظر نیست.

کد خبر 383978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.