شب چای سبز نخورید/ تولید داروهای ژنریک درمان هپاتیت C

بیماری حاد باکتریایی با ایجاد اختلال در مسیر گلو، دلایل نخوردن چای سبز در شب، وجود ۹۰ هزار نابینا در ایران، مصرف مکمل‌هایی که به همه توصیه می‌شود و تولید داروهای ژنریک درمان هپاتیت C در تحریم ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رئیس بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران، با اشاره به وجود ۹۰ هزار نابینا در کشور، گفت: ۸۰ درصد اختلالات منجر به نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است.

عباس عظیمی، در آستانه برگزاری بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران، اظهار  کرد: خوب دیدن و درک درست در دنیای پیرامون ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین منظور سازمان بهداشت جهانی امسال را سال مراقبت های چشمی معرفی کرده و از همین رو، برای ما بسیار مهم است که بتوانیم از چشمان خود و دیگران محافظت کنیم.

وی در ادامه به تاکید آمار نابینایان در جهان گفت: در سال ۱۹۷۵ تعداد کل نابینایان سراسر دنیا ۲۸ میلیون و تعداد کم بینایان ۸۰ میلیون نفر بوده که در طول ۴۴ سال گذشته تعداد نابینایان به ۷۶ میلیون و تعداد کم بینایان به ۱۸۰ میلیون رسیده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به دلایل علمی پیرامون علت نابینایی اشاره کرد و افزود: ۴۷ درصد آب مروارید، ۱۲ درصد آب سیاه، ۵ درصد بیماری های چشمی در رابطه با دیابت، ۱۸ درصد عیوب انکساری اصلاح نشده، ۵ درصد کدورت های قرنیه و ۱۳ درصد سایر مسائل ژنتیکی و ازدواج های فامیلی اطلاق می شود.

به گفته عظیمی، جمعیت نابینایان در ایران حدود ۹۰ هزار نفر و کم بینایان دو برابر آن است.

وی افزود: اگرچه جمعیت نابینایان در ۲۲ کشور شرق مدیترانه ۴ میلیون نابینا و ۱۲ میلیون کم بینا گزارش شده است، اما متاسفانه آمار ایران نسبت به سایر کشورها تقریباً بالا و زیاد است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: با بررسی هایی که در چند استان انجام دادیم اختلالات بینایی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است که این آمار ۳۷.۷ درصد است که از این مقدار ۵.۷ درصد به خاطر آب سیاه، ۵ درصد کدورت های قرنیه ای و ۳۲ درصد نیز ناشی از ابتلا به آب مروارید است.

رئیس بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران، با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد اختلالات منجر به نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است، افزود: ما می توانیم با رعایت مسائل بهداشتی و با کمک هایی مسئولین وزارت بهداشت، از بروز این اختلالات پیشگیری کنیم.

وی به تاکید اهمیت مقوله پیشگیری گفت: بررسی ها نشان داده است که این نابینایی ها و کم بینایی ها پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و انسانی عمیقی دارد. به حدی که هزینه های بسیار سرسام آوری را به جوامع مختلف و خانواده ها تحمیل می کند.

عظیمی خاطرنشان کرد: هزینه های بهره وری از دست رفته و هزینه هایی که صرف توانبخشی و آموزش و پرورش نابینایان و کم بینایان می شود، بار اقتصادی و هزینه های بسیار سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند. لذا بر متولیان امر بهداشت و سلامت جامعه، واجب است که مراقبت ها و دستورالعمل های لازم در امر پیشگیری از بروز اختلالات بینایی را اطلاع رسانی کنند.

استاد اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه در دنیا هر یک دقیقه یک کودک نابینا می شود، گفت: اگر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم، می توان از بروز این اختلالات در بینایی کودکان پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است پیشگیری و اطلاع رسانی از مهم ترین مسائلی است که وزارت بهداشت باید انجام دهد.

عظیمی، به وظایف اپتومتریست ها و چشم پزشکان در زمینه سلامت بینایی مردم اشاره کرد و افزود: در مورد مسائل چشم و بینایی هم چشم پزشکان و هم اپتومتریست ها که کار مراقبت های چشمی را انجام می دهند می توانند به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی گفت: پیشنهاد بنده به مسئولین وزارت بهداشت این است که از نیروی انسانی فرهیخته و آماده کار حداکثر پشتیبانی را نمایند تا بتوانیم هم آمار انسانی اپتومتریست ها و هم چشم پزشکان را بالا ببریم و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای انجام تست ها، غربالگری و معاینات لازم در سطح کشور فراهم شود.

عظیمی افزود: امیدواریم با برنامه ریزی های وزارت بهداشت اهمیت خاص و ویژه ای به قشر فرهیخته اپتومتریست ها بدهد تا آنها بتوانند با اطمینان خاطر بهتری، پیشگیری های لازم را انجام دهند و کشورما همچنان بتواند در شرق مدیترانه جز پیشتازان علوم بینایی باشد.

شب چای سبز نخورید

نوشیدن چای سبز در هنگام شب، می‌تواند این نوشیدنی مفید را به یک نوشیدنی مضر تبدیل کرده و کارایی آن در بهبود سیستم خواب افراد را معکوس کند.

چای سبز مقدار قابل توجهی از مواد معدنی مفید در خود دارد، از جمله این مواد آنتی‌اکسیدان‌ها و کافئین است که می‌تواند کارکرد سلول‌های عصبی را تقویت کرده و موجب آرامش خاطر، بهبود سیستم واکنش و تقویت حافظه شود.

اسیدهای آمینه و به ویژه ثیانین موجود در چای سبز استرس را کاسته و به افراد کمک می‌کند زمان طولانی‌تری خوابیده و کیفیت خواب آن‌ها را نیز بهبود می‌دهد. این عناصر به کمک همدیگر می‌توانند باعث بهبود کارایی مغز، کاهش وزن، پیشگیری از سرطان و دیابت نوع ۲ و همچنین بیماری‌های قلبی می‌شوند.

چای سبز  در روز و کاهش خستگی

مطالعات نشان داده که مصرف ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در روز می‌تواند باعث کاهش خستگی شود. علیرغم همه مزایایی که برای چای سبز ذکر شد، کافئین یک عامل محرک طبیعی است و هر لیوان چای ۲۴۰ میلی‌لیتری حدود ۳۰ میلی‌گرم کافئین در خود دارد. تاثیرات کافئین ۲۰ دقیقه برای آغاز شدن زمان نیاز دارند و یک ساعت پس از مصرف به نقطه اوج خود می‌رسند. از این رو نوشیدن چای سبز پیش از خواب، توان افراد برای خوابیدن را مختل می‌کند. افراد همچنین در طول شب ناچار خواهند بود که مثانه خود را تخلیه کنند و این موضوع کیفیت خواب آن‌ها را می‌کاهد.

از این رو می‌توان گفت که نوشیدن چای سبز در هنگام شب، می‌تواند این نوشیدنی مفید را به یک نوشیدنی مضر تبدیل کرده و کارایی آن در بهبود سیستم خواب افراد را معکوس کند.

مکمل‌هایی که به همه توصیه می‌شوند

مکمل‌های غذایی در سراسر جهان به طور گسترده‌ مصرف دارند و خوردن آن‌ها به خصوص به افرادی که تغذیه مناسب ندارند توصیه می‌شود.

ترکیب یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی با مکمل‌های غذایی می‌تواند در بهبود هر چه بیشتر سلامت بدن نقش داشته باشد. تاثیر بسیاری از این محصولات در بهبود سلامت استخوان‌ها، پیشگیری از نارسایی‌های مادرزادی و بیماری قلبی در افراد تایید شده است.

سایت "مدیکال دیلی" به برخی از مکمل‌هایی اشاره کرده که در بهبود وضعیت عمومی سلامت نقش دارند.

منیزیمکمبود منیزیم در بدن منجر به بروز مشکلات متعددی می‌شود. کمبود این ماده معدنی با خطر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، آسم، بیماری قلبی-عروقی و اختلالات اضطراب مرتبط است.

ویتامین D: این ویتامین خواص متعددی برای بدن دارد و به کاهش التهاب کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین مصرف این مکمل به منظور متعادل ساختن هورمون‌ها، بهبود متابولیسم کلسیم و کنترل استخوان‌سازی توصیه می‌شود.

ویتامین K۲: این ویتامین در متابولیسم کلسیم نقش مهمی دارد و به پیشگیری از انباشت کلسیم مازاد در عروق کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

ویتامین A: در درمان واکنش‌های متابولیک ویتامین A نقش کلیدی دارد و عملکرد بدن را تقویت می‌کند.

ویتامین C: یکی از مکمل‌های شناخته شده در تقویت عملکرد سیستم ایمنی ویتامین C است. این ویتامین همچنین به تشکیل بافت‌های بدن و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. در عین حال مصرف این مکمل‌ به افرادی که به عفونت‌های مزمن مبتلا هستند یا روند بهبود را طی می‌کنند توصیه می‌شود.

ید: این مکمل نیز به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین از خواص دیگری برخوردار است و مانع از آسیب دیدن مغز شده و عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌دهد.

روی و مسترکیب روی و مس سطح انرژی را بهبود داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این دو در کنار یکدیگر آنتی اکسیدانی را بوجود می‌آورد که مکانیزم طبیعی دفاعی بدن را تقویت می‌کند

ال‌تیروزینتقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد اندام‌های بدن و جریان خون تنها بخشی از اثرگذاری این مکمل است. مصرف این نوع آمینو اسید خلق و خو را نیز بهبود می‌دهد.

بیماری که موجب اختلال در مسیر گلوی افراد می‌شود

یک متخصص گوش و حلق بینی گفت: نوعی بیماری حاد باکتریایی با ایجاد اختلال در مسیر گلو برای کودکان و افراد مسن مشکل‌زا می‌شود.

علیرضا مصباحی متخصص گوش وحلق بینی، درباره علل بروز دیفتری اظهار کرد:هنگامی که باکتری کورینه باکتریوم دیفتریا به بدن انسان راه پیدا کند شخص دچار بیماری حاد باکتریایی بسیار مسری و کشنده به نام دیفتری یا خناق می‌شود.

وی افزود: اکثر کودکان و افراد مسن مبتلا به این بیماری دچار مرگ می‌شوند؛ دیفتری به وسیله تماس فیزیکی مستقیم یا ورود ذرات معلق در هوا به دستگاه تنفس انتقال می‌یابد.

مصباحی درباره علائم این نوع بیماری گفت:مشکلات تنفسی در دیفتری بعد از ۲ الی ۵ روز بروز پیدا کرده و قبل از این مدت به صورت نهفته است؛ علائمی نظیر خستگی، تب، گلو درد ومشکل بلع غذا هم در این بیمار دیده می‌شود؛ در کودکان علائمی چون تهوع و استفراغ و لرز و تب شدید نیز مشاهده می‌شود .

وی در ادامه گفت: علاوه بر عفونت وعلائم ظاهری ممکن است علائمی چون بی‌اشتهایی و زرد رنگی و ضربان تند قلب نیز مشاهده شود؛ این علائم به دلیل سمی است که باکتری‌ها ترشح می‌کنند.

دیفتری پوستی چیست؟

مصباحی متذکر شد: نوعی از دیفتری به نام دیفتری پوستی ممکن است براثر عفونت‌های ثانوی بیماری‌های قبلی پوستی رخ دهد، علائم دیفتری پوستی بعد از ۷ روز بروز بیماری عادی پوستی در افراد دیده می‌شود.

مصباحی درباره تشخیص دیفتری اظهار کرد :بعد از تشخیص بیماری دیفتری در کودک یا فرد بالغ آلوده، یک ضد سم اختصاصی به وی داده می شود؛ این ضد سم، سموم موجود در گردش خون را خنثی می کند؛ ضد سم ممکن است به صورت داخل رگی یا عضلانی تجویز شود اما در ابتدا برای اطمینان از عدم حساسیت فرد به ضد سم حتما باید تست حساسیت پوستی انجام شود.

وی درباره پیشگیری دیفتری از طریق ایمن سازی گفت: این بیماری کاملا قابل پیشگیری است؛ همان‌طور که هر زمان واکسیناسیون عمومی جدی گرفته شود شیوع دیفتری نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند .

متخصص گوش و حلق بینی درباره درمان این نوع بیماری گفت :پنی سیلین یا اریترومایسین از آن دسته آنتی بیوتیک هایی هستند که در درمان دیفتری کاربرد دارند؛ آنتی بیوتیک باعث کاهش زمان مسری بودن بیماری می شود. برای جلوگیری از انسداد تنفسی مقداری از غشا خاکستری و ضخیم موجود در گلو را خارج می کنند.

تولید داروهای ژنریک درمان هپاتیت c در تحریم ها

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، گفت: به رغم اینکه در شرایط تحریم هستیم اما موفق به تولید داروهای ژنریک درمان قطعی هپاتیت C شده ایم.

رضا ملک‌زاده، با بیان اینکه ۲۸ جولای(ششم مرداد ماه)، روز جهانی هپاتیت است، اظهارکرد: ایران تلاش‌های تحقیقاتی  زیادی برای دستیابی به تولید داروهای داخلی موثر بر درمان قطعی، کامل و آسان هپاتیت C انجام داده و موفقیت‌های بزرگی در این زمینه حاصل شده است.

وی با بیان اینکه مطالعه انجام شده توسط پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری گسترده ۵۰ مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه تاثیرداروهای داخلی  بر روند درمان بیماران است و گفت: مطالعه،   بر روی ۱۳۶۱ بیمار مبتلا به هپاتیتبا میانگین سنی ۵۰ سال در ۴۶ مرکز درمانی که تحت درمان داروهای جدید داخلی قرار گرفتند، نشان داد داروهای ژنریک ایرانی که ترکیبی از «سوفوسبوویر» و داکلاتاسویر» است، بر روی تمام ژنوتایپ‌های هپاتیت C موثر واقع شده و حاکی از موفقیت ۹۸ درصدی درمان آنها بوده است

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران ادامه داد: با کمک داروهای ایرانی، اکنون هپاتیت C طی ۸ تا ۱۲ هفته قابل درمان شده است و مطالعه نشان داد که هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد؛ این درحالیست که درمان با داروهای قبلی، موجب تحمل عوارض بسیار زیادی می شد و روند درمان هپاتیت C را سخت و خسته کننده می کرد

ملک زاده با اشاره قیمت ارزان این دارو در مقایسه با داروهای بسیار گران مشابه خارجی اظهار کرد: با تولید داروی داخلی، همچنین هزینه درمان کامل هپاتیت Cبه یکصد دلار کاهش یافته است.

به گفته وی، با تولید داروهای داخلی، می توان امید بسیار داشت که هپاتیت C در ایران تحت کنترل کامل درآید و روند افزایش بیماران که در حال اضافه شدن به فهرست مبتلایان سیروز کبد و سرطان کبد بوده و در صف پیوند کبد می گیرند، متوقف شود

ملک زاده ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم ایران در کنترل هپاتیترا دارا بودن پیشروترین سیاست بهداشت جمعی کاهش آسیب  مواد مخدر در منطقه با ایجاد بیش از ۴ هزار کلینیک متادون درمانی و ۷۰۰ مرکز گذری کاهش آسیب، اجرای طرح های پژوهشی ملی مهمی همچون «طرح کنترل و درمان رایگان هپاتیت C در گروه زندانیان و معتادان» (از سال ۹۵ تا کنون)، طرح «بهبود سلامت کبد» (از سال ۹۷ تا کنون)، اجرای پایلوت طرح ملی کنترل شهر به شهر هپاتیت C که از رفسنجان کلید خورده است و  اجرای طرح شناسایی بیماران هپاتیت سی در جامعه هدف مبتلایان اچ آی وی در پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد تهران برشمرد

معاون وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه وجود چالش‌هایی برای ایران در دستیابی کامل به اهداف سازمان بهداشت جهانی  تا سال ۲۰۳۰ سبب فرونشستن تلاش ها نشده است، گفت: ایران همان گونه که در شرایط تحریم موفق به تولید داروهای ژنریک درمان قطعی هپاتیتشده است، اکنون در اندیشه حذف تست پرهزینه تشخیص هپاتیتبا انجام تحقیقات برای ابداع یک آزمایش ساده و کم هزینه خون است. این طرح آغاز شده و مراحل آزمایش بر روی نمونه ها را طی می کند.

وی اعتبار اجرای این طرح را ۵۰ میلیون تومان اما صرفه جویی ارزی آن را ده‌ها میلیارد تومان دانست و گفت: طرح تحقیقاتی مبتنی بر شواهد محققان ایرانی برای ابداع آزمایش ساده خون تشخیص هپاتیت C، گام بسیار مهمی در کاهش فوق العاده هزینه های درمان هپاتیت  C است.

کد خبر 383964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.