۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
تحول خدمات درمانی با فناوری 5G

نسل پنجم شبکه‌ تلفن‌ همراه "5G" با فراهم‌ کردن سرعتی بیشتر در ارسال و دریافت داده‌ها، تحولی عظیم در ارائه‌ خدمات درمانی ایجاد می‌کند به گونه‌ای که با گسترش آن باید با اتاق انتظار پزشکان خداحافظی کرد.

به گزارش ایمنا، شرکت‌های مخابراتی فناوری 5G را به‌عنوان تکنولوژی جدیدی معرفی می‌کنند که کاربران را قادر می‌سازد فیلم‌های دلخواه خود را سریع‌تر از حد تصور، دانلود کنند. موضوع قابل توجه اینکه فناوری جدید به زودی نحوه‌مراقبت ما از خود و دیگران را نیز متحول خواهد کرد. درک لانگ، رئیس بخش مخابرات و تلفن‌همراه شرکت مشاوره‌ای "Cambridge Consultants" در این باره می‌گوید: اکنون خدمات درمانی با مشکلات اساسی روبه‌رو است. برخی از این مشکلات پیرشدن جامعه و بیماری‌های موجود در کشورهای پیشرفته‌ جهان‌ اول و بیماری‌های مزمن است. نه‌تنها هزینه‌ درمان این نوع بیماری‌ها بسیار زیاد است؛ بلکه این درمان‌ها در مدت‌های طولانی‌تر و برای افراد بیشتری اعمال می‌شود.

امکان مشاوره‌های آنلاین با فناوری 5G 

فناوری 5G با سرعت بیشتر و تأخیر کمتر، امکان مشاوره‌های آنلاین را ممکن می‌کند. همچنین، این برنامه تمرکز را از درمان به‌سمت پیشگیری، هدایت خواهد کرد و باعث می‌شود بیماری‌ها زودتر شناسایی شود. در واقع فناوری 5G می‌تواند خدمات درمانی را برای همه افراد، اعم از پیر و جوان متحول کند. لانگ بیان می‌کند: راه‌حلی که سیستم مراقبت درمانی به‌عنوان رویکردی وسیع در نظر دارد، این است که با مدیریت رفتار افراد و ارائه‌ اطلاعات و نکات لازم درباره اینکه چگونه بیمار نشوند، از درمان بیماری‌ها به‌سمت مراقبت‌های بهداشتی پیش‌گیرانه حرکت شود. علاوه بر این در آینده، گجت های پوشیدنی‌خواهیم داشت که پارامترهای گوناگونی را نظیر فشارخون، ضربان قلب، دمای بدن و ... حس می‌کند و می‌سنجد.

بنابراین فناوری 5G، تنها به‌معنای انتقال سریع‌تر داده‌ها نیست؛ بلکه هزینه‌ انتقال داده‌ها و دستگاه‌های کنترل سلامت را کاهش خواهد داد. چنین دستگاه‌هایی می‌توانند کارهای سنگین‌تر را به سرورهایی در فضای ابری واگذار کنند تا پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌های کاربر، آن‌ها را به دستگاه برگردانند؛ درست به‌همان شیوه‌ای که شرکت‌های پردازشی زمانی را برای استفاده از ابررایانه‌های متصل به فضای ابری به مشتریان اختصاص می‌دهند.

سالمندان از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌شوند

لانگ افزود: هزینه‌ تولید داده در شبکه 5G به‌طور چشمگیری ارزان‌تر است؛ بنابراین کاربران می‌توانند خیلی راحت‌تر داده‌ها را ارسال یا دریافت کنند. اما فرایندهای تجزیه‌ و تحلیل جدید هیچ‌گاه جایگزین پزشک عمومی نخواهند شد؛ زیرا هیچ‌کس این کابوس را نخواهد پذیرفت که ساعت‌های هوشمند با بررسی ضربان قلب و تطبیق آن با اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های سلامتی، به‌اشتباه بیماری‌های جدی را برای کاربران تشخیص دهد. در واقع این دستگاه‌ها مانند سیستم هشدار اولیه عمل می‌کند. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز نباید از فرایند خدمات درمانی حذف شوند اما آن‌ها ضرورتا اولین مرجعی نیستند که بیماران با احساس کسالت و نگرانی درباره‌ سلامت خود، باید به آن‌ها مراجعه کنند؛ چراکه بسیاری از ابعاد سلامتی مانند ضربان قلب و فشارخون، به‌آسانی به‌کمک دستگاه‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

لانک عقیده دارد: بسیاری از افراد سالمند مبتلا به بیماری مزمن در آینده از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌شوند. این افراد تنها به فردی نیاز دارند که آن‌ها را معاینه‌ کند و وضعیتشان را جویا شود. این فرایندی است که از راه دور نیز می‌تواند انجام شود. ممکن است فردی به سه‌چهار بار معاینه در روز احتیاج داشته باشد. او می‌تواند معاینات خود را ازطریق تماس ویدئویی انجام دهد. بنابراین، این نوع معاینه از تماس تلفنی و ایمیل کمی شخصی‌تر خواهد بود. سپس، شخص می‌تواند درصورت لزوم برای مراجعه‌ حضوری به پزشک تصمیم بگیرد.

منبع: زومیت

کد خبر 383963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.