معضل شکل‌گیری "ابر شهر" در اطراف کلانشهر تهران

یک کارشناس شهرسازی گفت: با وجود افزایش چند برابری قیمت مسکن در تهران، این شهر همچنان جاذب جمعیت است و ساختاری به نام "مگالاپلیس" یا ابر شهر در اطراف کلانشهر تهران در حال شکل‌گیری است.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بررسی مسئله مهاجرت در شهری مثل تهران نشان می‌دهد این کلانشهر دارای یک ویژگی خاصی در هرم جمعیتی کشور و در بین کلانشهرهای ایران است.

وی با اشاره به اینکه این ویژگی خاص مختص کشورهای جهان سوم از جمله ایران است، افزود: همه شهرهای کشورهای جهان سوم با معضل مهاجرت روبه‌رو هستند؛  متاسفانه به دلیل نبود توسعه متوازن در همه نقاط کشور و تجمع و تمرکز انبوهی از امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در تهران، این کلانشهر جاذب جمعیت شهرها و روستاهای دور و نزدیک است.

این دکترای شهرسازی افزود: در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که سایر شهرها و روستاها جمعیت ساکن خود را روانه کلانشهر تهران نکنند،  البته کلانشهرهای دیگر مثل مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز نیز به نوعی جاذب جمعیت هستند اما شرایط خاص و ممتاز تهران در کشور موجب شده تا این کلانشهر جایگاهی ویژه و منحصربه‌فرد داشته باشد.

شبانی با اشاره به افزایش چندبرابری قیمت مسکن در کلانشهر تهران و تاثیر آن بر نرخ مهاجرت، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات در تهران، اما هنوز این شهر جاذب جمعیت است و نسبت به سایر کلانشهرها، جایگاهی متمایز دارد؛ هنوز هم افرادی هستند که برای دسترسی به فرصت‌های بهتر ناگزیر به کلانشهر تهران مهاجرت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های دسترسی به مسکن در شهر تهران نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ خاطرنشان کرد: در این شرایط شهرک‌های اقماری تهران، استان البرز، شهر کرج و شهر قم مورد توجه مهاجران قرار گرفته است.

این دکترای شهرسازی گفت: این نوع از سکونت در اطراف کلانشهر تهران به تدریج منطقه‌ای به نام "مگالاپلیس" یا ابر شهر را به وجود می‌آورد؛  ساختار مگالاپلیس، منطقه‌ای بسیار وسیعی را شامل می‌شود که شرایط مدیریتی یک شهر را ندارد و ساختار مدیریتی آن باید در مقیاسی وسیع‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

شبانی اظهار کرد: تنها راه حل این مشکل، تهیه برنامه آمایش سرزمین برای همه نقاط کشور است.

کد خبر 383938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.