۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
زندگی پشت لنز دوربین

سال‌ها زندگیش پشت لنز دوربین گذشته، همه چیز را نشان داده و خودش دیده نشده است. از همان سنین جوانی دوربین به دست گرفت و فعالیتش را آغاز و تصاویر را ثبت کرد؛ با دوربین بزرگ شده و حالا چندی است که گرد پیری بر موهایش نشسته و چین و چروک مهمان ناخوانده صورتش شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید عبدالله هاشمی نسب ۷۰ سال است که  عکاسی می‌کند و به گفته خودش تا کنون چهار میلیون عکس گرفته است. عکس هایی از بناهای تاریخی، اماکن تفریحی، ورزشی و محیط زیست که لحظه را ثبت کرده است. گویی خوشی، سختی و غم را در یک قاب کوچک بر روی دیوار فریز کرده؛ در کنار زاینده رود فصل کشت را، در مغازه چینی بندزن قوری و آهک را و در میدان نقش جهان حجره فروش ظروف مسی را ثبت کرده و به نمایش گذاشته است.

عکاسان و اهالی رسانه هاشمی نسب را با همان چشم های نافذ، با همان موهای برف گرفته و همان دست های لرزانش می‌شناسند. پیرمردی که جوانتر ها را بابا صدا می‌کند، امروز در میان تابلوهای عکسش قدم می‌زند و با افتخار داستان هر یک را روایت می‌کند. با دستان لرزانش، در هر تابلویی نکته ای و داستانی را در گوشه هر تصویر روایت می‌کند. داستانی از گذشته نصف جهان، تفریح و لذت‌های مردم سپاهان، داستان کشت و کار در بستر زاینده رود و مرمت پل بابا رکن الدین را می‌گوید.

با خاطراتش همراه می‌شویم تا برایمان از آن سالهای دور که در کادر لنز دوربینش جا خوش کرده‌اند، از پیرمرد کولبر و مغازه خورجین دوزی و بادکنک فروشی سر خیابان چهارباغ که از این راه خرج گذران زندگی را در می‌آورده است، بگوید. "در گذشته زندگی راحت تر بود؛ از راه بادبادک فروشی و فروش کاهو سکنجبین کنار پل خواجو می‌شد زندگی را اداره کرد، اما امروز شرایط دشوار است."

در میان تمام خاطرات خوشی که ثبت کرده است برایمان از سختی کار می‌گوید مردی که پس از ۷۰ سال کار و ثبت لحظه ها هنوز خستگی را در وجودش احساس می‌کند "پس از ۷۰ سال همچنان مستاجر هستم و باید هزینه زیادی برای بیمه خود بپردازم؛ از من گذشته است اما جوانان نیاز به امید دارند. باید به آنها میدان بدهند و شرایط را برایشان فراهم کنند."

هاشمی نسب امروز پس از ۸۸ سال قسمتی از آرشیو عکس‌هایش را در نگار خانه کوثر به نمایش گذاشته تا حاصل فعالیت بخشی از عمرش را در پس غبار پیری نشسته بر چهره اش به نمایش بگذارد. او می‌گوید: "بیش از دو و نیم میلیون از آرشیو عکس‌هایم متعلق به ورزش داخل کشور است."

در این نمایشگاه ۳۵ اثر از عکس هایی که از محیط نصف جهان گرفته به نمایش گذاشته‌اند. برای همین است که نقش جهان دروازه‌ای از نگارخانه کوثر به گذشته باز کرده است و حوالی میدان را رنگ و بوی اصفهان قدیم فرا گرفته است.

حاصل سالها فعالیت عکاسی هاشمی نسب چند عکس است و دستان لرزان و خاطره زندگی با دوربین عکاسی اش. شرایط سخت کاری را تحمل کرده و امروز از مجموعه عکس چهار میلیونی اش برای جوانتر ها تعریف می‌کند تا عشق به دوربین را به عکاسان جوانتر بیاموزد. عشقی که خاموش نشده باعث نمایش گالری عکس می‌شود، با خاطرات و عکس‌های او در گالری کوثر در این روزها همراه شوید.

کد خبر 383933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.