فنی‌وحرفه‌ای نیازمند همیاری شهرداری است/ کمبود نیروی ماهر در صنایع

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در تمام شهرهای کشور سازمان‌های فنی‌وحرفه‌ای از فرهنگسراها گله‌مند هستند، اما در اصفهان به‌خاطر تعاملی که مجموعه شهرداری با سازمان داشته، این شکایت‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان صبح امروز (یکشنبه) در هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به اینکه هر وقت پای صحبت مسئولان رده بالای کشور می‌نشینیم دغدغه آنان بیکاری جوانان است، اظهار کرد: در برخی کشورها از نداشتن نیروهای جوان صحبت می‌کنند، اما در کشور ما به‌خاطر سوءمدیریت‌ها با انباشت نیروی جوان بیکار مواجه هستیم که بهترین نسخه در برنامه‌های کلان کشور برای گره‌گشایی از این مشکل توجه به امر مهارت آموزی است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به "سال رونق تولید" افزود: اگر می‌خواهیم شاهد رونق تولید باشیم باید کیفیت محصولات ارتقا پیدا کند، زیرا اگر افزایش کیفیت تحقق یابد فروش محصولات افزایش خواهد یافت و در تحقق آن مهم‌ترین عامل، به کار گیری نیروی ماهر است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: ما مشکل بیکاری نداریم زیرا صنایع بزرگ همواره نیرو نیاز دارند، اما نیروی ماهر در دسترس نیست به همین جهت اگر می‌بینیم محصولات تولیدی کشور دارای کیفیت مناسب نیستند به‌خاطر نبود نیروهای ماهر است.

وی با بیان اینکه در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای اصفهان از عرضه محوری به سفارش محوری پیش رفته‌ایم، ادامه داد: تدوین سند مهارتی در استان، نیازسنجی بر روی صنایع و صنوف در شهرستان و اتخاذ حکمرانی محلی برای اجرای سیاست‌ها از پایین به بالا از اقدامات سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای اصفهان است.

اخوان اضافه کرد: بحران‌های مالی دولت، این نهاد را از حضور مستقیم در آموزش‌های مهارتی منع کرده است بنابراین با تکیه بر تجربه جهانی در رقابت روز صنعت حضور پررنگ بخش خصوصی نیاز حوزه مهارت آموزی است.

آماده پیاده سازی طرح صلاحیت حرفه‌ای در تمام سازمان‌ها هستیم

وی با اشاره به اینکه آماده پیاده سازی طرح صلاحیت حرفه‌ای در تمام سازمان‌ها هستیم، خطاب به مدیران شهری اصفهان اظهار کرد: اگر به دنبال بهره‌وری بیشتر در شهرداری هستید باید به سمت شایسته سالاری بروید؛ سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای نیز امکان معرفی شایستگی‌هایی که باید در شهرداری وجود داشته باشد تا خدمات به بهترین شکل ارائه شود را دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطر نشان کرد: در طرح صلاحیت حرفه‌ای، استانداردهای لازم را تعریف و از افراد آزمون گرفته می‌شود و پس از آن کسری مهارت‌ها مشخص خواهد شد تا آموزش‌های لازم صورت پذیرد؛ پس از طی این مراحل گواهی صلاحیت حرفه‌ای برای نیروها صادر شود.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش دوگانه آلمان را با بخشنامه‌های موجود کشور بومی‌سازی کرده‌ایم، گفت: در نظام آموزش و پرورش، پایه و اساس آموزش تئوریک است اما در حوزه مهارت آموزی، ۷۰ درصد آموزش‌ها، عملی صورت می‌گیرد و در نظام آموزش دوگانه از این مهارت آموزی ۳۰ درصد در محیط کارگاه و ۷۰ درصد در اصناف و صنایع اتخاذ می‌شود.

مهارت آموزی با صد در صد ضمانت شغلی انجام می‌شود

اخوان با تاکید بر اینکه مهارت آموزی با صد در صد ضمانت شغلی انجام می‌شود چون شغل فرد مشخص بوده و در راستای آن آموزش خواهد دید، افزود: اصفهان اولین شهری است که مهارت آموز را به کارگاه‌های سطح شهر فرستاده تا نیروهای توانمندی را برای اصناف تربیت کند.

وی با تاکید بر اینکه همچون گذشته نیازمند یاری شهرداری هستیم، ادامه داد: در تمام شهرهای کشور سازمان فنی‌وحرفه‌ای از فرهنگسراها گله‌مند هستند اما در اصفهان به‌خاطر تعاملی که مجموعه شهرداری با سازمان داشته، این شکایت‌ها وجود ندارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: شهرداری همایش‌های کارآفرینی را برگزار و استعدادیابی ها را انجام می‌دهد؛ خواسته‌ای که از این مجموعه داریم این است که افرادی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، رها نشوند و به سازمان فنی‌وحرفه‌ای معرفی شوند تا با توجه به استعدادهایشان دوره‌های مهارتی را برای آنان برگزار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در اصفهان پارک مهارت و تورهای مهارتی را تعریف کرده‌ایم تا دانش‌آموزان در سال‌های دبیرستان حداقل با مهارت‌های کوچک آشنا شوند و اگر به دانشگاه راه یافتند با شناخت این مهارت‌ها در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند که برای ایجاد این فرهنگ نیز نیاز به همیاری شهرداری داریم.

کد خبر 383928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.