پروبیوتیک‌ها افسردگی را درمان می‌کند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف دارو تنها راه حل درمان افسردگی نیست، مصرف بعضی از مکمل‌های غذایی تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند منجر به کاهش علائم افسردگی شود.

سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منجر به ایجاد تنش در خانواده‌ها و بروز علائم افسردگی می‌شود، اظهار کرد: فرد افسرده از درک شرایط ناتوان است، دریافت پاسخ علت بروز افسردگی و راهکار نجات از آن نیاز به مشاوره دارد و در این زمینه پزشکان داروهای ضد افسردگی را تجویز می کنند که راه حل مناسبی نیست و بهتر است تنها برای افسردگی‌های شدید داروهای شیمیایی تجویز شود.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بر اساس آخرین پژوهش‌های صورت گرفته مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند در کاهش علائم افسردگی موثر باشد، تصریح کرد: پروبیوتیک ها یکی از این نوع مکمل های مفید هستند که برای درمان افسردگی مناسب بوده و تاثیر بسیارخوبی در عملکرد سیستم گوارش بدن دارند.

وی معتقد است که معمولا سلامت روده ارتباط مستقیمی با سلامت مغز دارد و در کاهش افسردگی نیز موثر خواهد بود. بنابراین با بهبودی سیستم گوارش درمان افسردگی و برگشت به حالت طبیعی زندگی اتفاق می‌افتد. کاهش تنش و حفظ سلامت روده‌ها با مصرف مکمل پروبیوتیک‌ها امکانپذیر است و از راهکاری بسیار مناسب برای کنترل مشکلات روده‌ای افراد است.

صفوی ادامه داد: مکمل غذایی پروبیوتیک‌ها با ایجاد باکتری‌های سالم و مفید در روده، گوارش بهتر را فراهم کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل قند خون می‌شود.

وی با بیان اینکه پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل در غذاها استفاده می‌شود، افزود: امروزه استفاده از دوغ کفیر، کیمچی، کامبوجا، کلم ترش و ماست پروبیتیک‌دار  برای رفع افسردگی و ایجاد آرامش روحی مورد توجه بیماران است.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۳ روش درمانی خوبی برای رفع مشکلات سلامتی و کاهش افسردگی افراد است.

وی تصریح کرد: امگا ۳ در ماهی‌های جنوب کشور و ماهی‌های سالمون و ساردین موجود است و روغن مناسب این ماهی‌ها عملکرد مغز را بهبود داده و التهاب مغز را کاهش می‌دهد، مطالعات زیادی اثبات کرده که  باعث کاهش علائم افسردگی هم می‌شود.

داروهای گیاهی و کنترل افسردگی

صفوی با اشاره به اینکه داروی گیاهی جینسینگ در چین طی قرن‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: داروی گیاهی جینسینگ سنتی است و در تحقیقات کارایی این دارو در کنترل افسردگی نشان داده شده است.

وی درباره ویتامین‌های ب کمپلکس اضافه کرد: شربت این ویتامین ها بیشتر به دلیل تقویت انرژی بدن مشهور هستند که برای عملکرد بهتر مغز موثر بوده و کمبود این ویتامین در بدن موجب ایجاد افسردگی می‌شود. مصرف ویتامین‌های گروه B12 و اسید فولیک به بیماران دچار نارحتی قلبی و اعصاب برای رسیدن به آرامش فکری و کنترل حمله قلبی کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی مصرف مکمل‌های مخمری و گیاهان دارویی در کنترل افسردگی را موثر دانست و گفت: تحقیقات زیادی بر روی داروهای افسردگی انجام ‌شده است و اثبات شده که این گیاهان می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد، البته مصرف این گیاه باید با مشورت پزشک معالج بیمار و متخصصان تغذیه انجام شود.

وی با بیان اینکه ویتامین D از مکمل‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش افسردگی شود، ادامه داد: ویتامین D جذب کلسیم را در بدن بهبود بخشیده و باعث سلامت دندان‌ها و استحکام استخوان‌ها می‌شود، بهبود اضطراب و کاهش افسردگی با وجود ویتامین D در بدن صورت می‌گیرد.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعه‌ای که درسال ۲۰۰۸ میلادی در نروژ بر روی ۴۴۱ مرد با وزن بالا انجام شد، نشان داد که اشخاصی که ۲۰ و ۴۰ هزار واحد ویتامین D را در هفته دریافت کردند علائم افسردگی کمتری نسبت به گروهی داشتند که از مصرف این ویتامین بی بهره بودند.

صفوی یادآور شد: مصرف مکمل ویتامین D برای بدن مفید بوده و حد تعادل آن کاهش افسردگی را به همراه دارد، اما در استفاده از ویتامین نباید زیاده روی کرد چرا که دوز بالای ویتامین D باعث ایجاد مسمومیت در بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: دوره مصرف مکمل ها برای بیمار با تشخیص پزشک و متخصص تا یکسال هم ادامه دارد و برای استفاده بیشتر بیمار باید با نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهد.

کد خبر 383913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.