۲۷۱ سگ‌ ولگرد TNR شده‌اند/مرکز حمایت از حیوانات بی‌سرپرست نیاز به کمک دارد

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه سگ‌های ولگرد در اصفهان با روش TNR زنده‌گیری، عقیم‎سازی، واکسینه و رهاسازی می‌شوند، گفت: در چهارماه نخست امسال تعداد ۷۹۵ قلاده سگ ولگرد زنده‌گیری و از این تعداد ۲۷۱ قلاده TNR شدند.

غلامرضا ساکتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق مصوبه وزارت کشور و ابلاغ دستورالعملی مبنی بر ساماندهی سگ‌های ولگرد و تلف نکردن آنها، یکی از وظایف مجموعه معاونت خدمات شهری و اداره خدمات شهری ساماندهی حیوانات از جمله سگ های ولگرد و رها شده شهر است، از این رو شهرداری با یکی از سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه همکاری می‌کند.

وی افزود: در مناطق ۱۵ گانه با استفاده از ۱۵ اکیپ شناسایی سگ‌های ولگرد و استفاده از دو اکیپ سیار، زنده‌گیری و جمع‌آوری آن‌ها انجام می شود.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان قطعه زمینی را به وسعت۳۵۰۰ مترمربع در ارغوانیه نزدیک کانال آب برای راه‌اندازی این مرکز اختصاص داد تا حمایت از حیوانات بی‌سرپرست در اصفهان کلید بخورد.

وی با بیان اینکه هم اکنون افزون بر ۲۵۰ قلاده سگ در حمایت از حیوانات بی سرپرست در اصفهان پناه داده شده‌اند، گفت: تعداد سگ‌هایی که در این مرکز نگهداری و پس از انجام روش TNR (زنده‌گیری، عقیمسازی، واکسینه) رهاسازی می‌شوند، بیش از حد ظرفیت است، از این رو مرکز اصلی حمایت از حیوانات بی سرپرست قرار است به سایت سگزی در فضایی بیشتر که آن هم متعلق به شهرداری است، جابه جا شود.

ساکتی اظهار کرد: سال گذشته مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان جهت ساماندهی سگ‌ها توسط شهروندان و شهرداری به صورت مشترک هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در چهارماه نخست امسال تعداد ۷۹۵ قلاده سگ زنده‌گیری و از این تعداد ۲۷۱ قلاده عقیم‌سازی شدند، افزود: در سال گذشته نیز تعداد دو هزار و ۹۹۳ قلاده سگ زنده گیری و به مرکز حمایت از حیوانات بی سرپرست اصفهان منتقل و از این تعداد یک هزار و ۲۶۸ قلاده عقیم‌سازی، واکسینه و نشانه‌گذاری شدند.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: تعدادی سگ‌های TNR شده به شهروندان واجد شرایط بعد از تکمیل فرم مربوطه واگذار و تعدادی نیز روی کمربند مرزی شهر اصفهان و مجاور با محل زنده‌گیری رهاسازی شدند.

وی تصریح کرد: زنده‌گیری سگهای ولگرد به این صورت است که نیروهای مستقر در مناطق ۱۵ گانه به صورت منظم و روزانه از طریق تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان و گشتزنی، مراکز تجمع سگ‌های ولگرد را شناسایی و به اطلاع اکیپ زنده گیری میرساند، سپس زنده‌گیری و انتقال به پناهگاه انجام می‌شود تا هنگام ورود اطلاعات لازم از قبیل سن، جنس، نژاد، محل زنده‌گیری و شرایط حیوان به لحاظ سلامتی یا آسیب‌دیدگی ثبت شود.

ساکتی گفت: در ادامه داروی ضد انگل زیرپوستی، شست وشو با ضدعفونی کننده‌ها و نصب پلاک آماری برای سگ‌ها انجام می‌شود و به بخش قرنطینه انتقال داده شده و بنا به تشخیص دامپزشک واکسن هاری تزریق می‌شود، البته ادامه تزریق واکسن ضد انگل به صورت دورهای انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در ادامه انجام این فرآیند انتقال سگ‌ها به داخل پناهگاه و جداسازی بر حسب سن، نژاد و شرایط جسمی و انجام عمل جراحی در صورت آسیب دیدگی، شکستگی عضو یا بارداری و انتقال به درمانگاه و مراقبت تا حصول اطمینان از سلامت حیوان انجام می‌شود.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان مهم‌ترین بخش از مراحل را عقیمسازی سگ‌های بزرگسال عنوان کرد و گفت: در این فرآیند توله‌ها پس از هفت تا ۱۰ ماهگی عقیم و واکسیناسیون شده و سپس گوشواره شناسایی بر روی گوش و قلاده‌های مخصوص دور گردن آنها نصب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام فرآیندهای  TNRبا نظارت دامپزشکی شهرستان اصفهان انجام می‌شود، افزود: این سگ‌ها پس از تکمیل پرونده به صورت رایگان به شهروندانی که در محل‌های خاص سگ‌هایی را برای نگهبانی نیاز دارند با رعایت ضوابط نگهداری واگذار شده و یا در موازات محل زنده‌گیری شده رهاسازی می‌شوند.

ساکتی با بیان اینکه در حال حاضر بخش زیادی از هزینه‌ها توسط شهرداری و بخشی توسط سازمان مردم نهاد فریاد آوارگان طبیعت و حامیان حیوانات پرداخت می‌شود، تصریح کرد: مرکز حمایت از حیوانات بی سرپرست همانند سایر مراکز خصوصی حمایت و نگهداری از حیوانات، نیاز به توجه و کمک‌های دوستداران و حامیان حیوانات دارد.

ساکتی افزود: مرکز حمایت از حیوانات بی سرپرست اصفهان در صورتی موفق خواهد بود که شهرداری‌ها و دهیاری‌های اطراف اصفهان نیز وارد عمل شده و ساماندهی حیوانات به طریقه TNR را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: نگاه مردم به این موضوع باید نگاه حمایت از حیوانات باشد چرا که عقیم سازی سگ‌ها نیز تنها با هدف کنترل جمعیت آنها انجام می‌شود و ما قصد از بین بردن سگ‌ها را نداریم.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد مراتب را از طریق تماس با شماره ۱۳۷ شهرداری اصفهان اطلاع دهند تا توسط اکیپ‌های ویژه زنده‌گیری انجام شود.

کد خبر 383901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.