جایگاه دوم ایران در تربیت نیروی انسانی دانشگاهی در جهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از جایگاه دوم ایران در تربیت نیروی انسانی دانشگاهی در جهان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی با اعضای هیئت علمی جوان و نخبه کشور اظهار کرد: دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب توانسته است با موفقیت ۳ دوره را پشت سر بگذارد؛ دوره نخست از دهه شصت شروع شد و در آن به تربیت نیروی انسانی توجه شد. خوشبختانه در تربیت نیروی انسانی موفق عمل کرده‌ایم و در جهان رتبه دوم را داریم. در دهه سوم انقلاب، دانشگاه‌ها توانستند گام دوم را برداشته و در سطح بین‌المللی رتبه پژوهشی ایران را ارتقاء دهند. در دهه چهارم انقلاب و در گام سوم، دانشگاه‌های کارآفرین در حال شکل گیری و پارک‌های علم و فناوری نیزدر حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث ارتباط با صنعت در چند سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است. موافق این موضوع هستم که بایستی در شهرستان‌ها کمک بیشتری درخصوص ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت صورت بگیرد. در زمینه بومی‌گزینی نیز ایرادهای جدی‌ای درباره این طرح وجود دارد تلاش می‌کنیم این طرح را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنیم تا در خصوص آن بازاندیشی صورت بگیرد.

کمبود زیرساخت‌های لازم برای انجام پژوهش عمیق در کشور به خصوص در مناطق دور از پایتخت، ضرورت تقویت ارتباط با صنعت اساتید، لزوم برداشتن رابطه مرکز پیرامونی در زمینه تجهیزات فنی دانشگاه‌ها، ضرورت استخدام دکتراهای علوم پایه یکی از نیازها برای فردای آموزش عالی، تضاد بومی‌گزینی با عدالت آموزشی، لزوم اعتماد به متخصصان علوم انسانی در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریتی، ایجاد دانشگاه کارآفرین با ایجاد اکوسیستم‌های واقعی، ضرورت توجه به علوم بنیادی برای ساختن فردای صنعت و ایجاد ارتباط موثر میان علم دانشگاه و بخش صنعت، برخی از مطالب و پیشنهادهایی بودند که از سوی استادان در این نشست هم‌اندیشی با وزیر علوم مطرح شد.

کد خبر 383888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.