پیش‌بینی سکته قلبی و مغزی با این اعداد

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد اعداد مربوط به فشار خون سیستولی و دیاستولی می‌تواند معیاری برای پیش‌بینی خطر سکته قلبی و مغزی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، عمده‌ترین دلیل مرگ و میر افراد در سراسر دنیا محسوب می‌شود. بنابر اعلام مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری‌ها، تقریبا حدود یک چهارم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، قابل پیشگیری است. فشار خون به صورت دو عدد مجزا برای نشان‌دادن فشار سیستولی و دیاستولی، تعیین می‌شود و مشخص کردن این دو عدد برای کنترل فشار خون بسیار مهم است.

فشار سیستولی (systolic pressure)، نشان‌دهنده فشار خون در رگ‌ها، زمان تپش قلب است، در حالی که فشار دیاستولی (diastolic pressure) فشار خون را در رگ‌ها حین استراحت‌کردن قلب نشان می‌دهد. فشار خون کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه، نشان دهنده فشار خون نرمال است. اگر فشار خون سیستولی فرد بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و فشار دیاستولی او کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد به فشار خون بالا مبتلا است. فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که فشار خون سیستولی به طور مداوم بیش از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولی بیش از ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد.

پزشکان بیشتر به عدد مربوط به فشار خون سیستولی توجه می‌کنند، زیرا آن‌ها معتقدند که این عدد، عامل اصلی خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مسن است. بسیاری مطالعات به این موضوع اشاره کردند که سنجش فشار خون سیستولی بیشتر از فشار خون دیاستولی می‌تواند بیماری‌های قلبی را پیش‌بینی کند. نظر برخی متخصصان این است که می‌توان حتی عدد فشار خون دیاستولی را نادیده گرفت.

گروهی از محققان آمریکایی مطالعه جدیدی در مورد اعداد مربوط به فشار سیستولی و دیاستولی انجام دادند. آن‌ها داده‌های مربوط به فشار خون ۱.۳ میلیون فرد را بررسی کردند. پژوهشگران برای مدت هشت سال، تاثیرات فشار خون سیستولی و دیاستولی بالای افراد را بر بروز بیماری‌هایی مانند سکته قلبی (myocardial infarction)، سکته مغزی ایسکمیک (ischemic stroke) و سکته هموراژیک (hemorrhagic stroke) ارزیابی کرده و دریافتند که هر دو عدد فشار خون، می‌تواند به طور مستقل خطر ابتلا به سکته قلبی و سکته مغزی را پیش‌بینی کند. یافته‌های جدید نشان داد با وجود اینکه فشار خون سیستولی، تاثیر بیشتری بر سلامت قلب افراد دارد، اما هر دو عدد برای پیش بینی بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی حائز اهمیت است.

نتایج این مطالعه در مجلهMedicine  منتشر شده است.

کد خبر 383879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.