دانش‌آموزان ایرانی ۴۰۰۰ ساعت اضافه درس می‌خوانند

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در نظام جهانی دانش‌آموزان ابتدایی تا سال دوازدهم ۸ هزار ساعت از سال را در کلاس درس هستند، اما در ایران دانش‌آموزان ۱۲ هزار ساعت درس می‌خوانند؛ این ساعت‌ها اضافی هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، سیدجواد حسینی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های جدی وزارتخانه وضع معیشتی و منزلتی معلمان است، در بحث منزلت معلمان ما مشکلی نداریم اما در بعد معیشت مشکلاتی وجود دارد.

افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش

وی ادامه داد: هم‌اکنون دولت به خاطر تحریم‌ها در شرایط مالی مناسبی نیست اما همین دولت به آموزش ‌و پرورش و معلمان نگاه ویژه‌ای داشته است. بودجه ۱۵ هزارمیلیاردی آموزش ‌و پرورش را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است، سهم بودجه آموزش ‌و پرورش را از ۹ درصد به بالای ۱۳ درصد افزایش داده است؛ اما این کفاف نمی‌دهد هم معلمان و البته خود دولت از این موضوع راضی نیستند و باید در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام دهیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش‌های استاندارد جهانی، آموزش ‌و پرورش‌هایی هستند که سهم بودجه آن‌ها از بودجه ملی به ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، بنابراین باید تلاش کنیم در برنامه‌های هفتم و هشتم این سهم استاندارد جهانی را برای کیفی‌سازی آموزش ‌و پرورش همچنان ادامه دهیم.

حسینی ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد پوشش تحصیلی داریم، اما بودجه موجود برای ۶۱ درصد پوشش تحصیلی استاندارد است و باید تلاش کنیم از طریق ظرفیت‌های مجلس و دولت این سهم را افزایش دهیم.

دخالت‌های افراد و سازمان‌ها مانع استقلال آموزش و پرورش است

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش، مدیریت بر منابع و مصارف را از سیاست‌های دیگر این وزارتخانه دانست و افزود: باید بپذیریم با این شکل اداره آموزش‌ و پرورش گران اداره می‌شود و به‌راحتی نمی‌توانیم به ارتقای کیفیت برسیم. در نظام جهانی دانش‌آموزان ابتدایی تا سال دوازدهم ۸ هزار ساعت از سال را در کلاس درس هستند، اما در ایران دانش‌آموزانمان ۱۲ هزار ساعت درس می‌خوانند؛ این ساعت‌ها اضافی هستند. این ساعت‌های اضافی بودجه آموزش‌ و پرورش را می‌بلعد و آثار یادگیری را ضعیف می‌کند. بحث دیگر آزادسازی ظرفیت‌های انبوه درونی آموزش‌ و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم آموزش ‌و پرورش یک لشکر اقتصادی، اما خفته است. ما هیچ وزارتخانه‌ای را نداریم که به‌اندازه آموزش‌ و پرورش امکانات داشته باشد. انبوهی از ظرفیت‌ها در آموزش ‌و پرورش داریم که از این ظرفیت‌ها استفاده ‌نشده است. یکی از برنامه‌های جدی من این است که یک تیم اقتصادی قوی را بگذاریم تا ظرفیت‌ها را شناسایی کند.

حسینی اظهار کرد: موضوع استقلال آموزش‌ و پرورش را بارها مطرح کردید عوامل مختلفی باعث شده که این استقلال برهم بخورد، یکی از این عوامل دخالت‌های افراد و سازمان‌ها برای انتصاب مدیران آموزش ‌و پرورش است.

کد خبر 383878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.