کاهش عرضه و تقاضا در بازار به دلیل نااطمینانی از آینده

یک پژوهشگر بازار های اقتصادی گفت: فعالان اقتصادی از جمله تولید کنندگان، فروشندگان و خریداران از فعالیت در بازار های مختلف هراس دارند زیرا نوسانات نرخ ارز باعث بروز نوعی نااطمینانی از آینده و سرمایه گذاری شده و کنشگران اقتصادی بیم آن دارند که جزو متضرران باشند.

مهدی ابوطالبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کاهش نرخ ارز دلایل مختلفی دارد، اظهار کرد: به مردم توجه کنید؛ دیگر همچون گذشته پیگیر نرخ ارز نیستند، گویا دیگر برایشان تفاوتی ندارد که قیمت ارز بالا برود یا پایین بیاید. در حقیقت موجی از ناامیدی اقتصادی جامعه را فراگرفته و این موضوع بسیار خطرناک است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز در بازار، اقدامات اخیر ایران در منطقه است. زیرا نرخ ارز ارتباط مستقیمی با مسائل سیاسی و تنش های بین المللی دارد و موفقیت نسبی و ظاهری ایران در برخی از تنش های اخیر موجب این اتفاق در بازار ارز و کاهش محسوس قیمت دلار شده است.

این پژوهشگر بازار های اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت و بانک مرکزی مدعی هستند که نقش مهمی در کاهش نرخ ارز داشته اند، اما همانطور که در افزایش نرخ ارز نقشی نداشتند، در پایین آمدن آن نیز بی تاثیر هستند زیرا شرایط سیاسی و روانی حاکم بر بازار باعث  کاهش نرخ اخیر شد.

ابوطالبی اضافه کرد: بانک مرکزی اگر می توانست نرخ ارز را کنترل کند و کاهش دهد، چرا در زمانی که نرخ ارز در بالاترین حد خود قرار داشت این کار را نکرد؟ دولت نباید حقایق اقتصادی را از مردم پنهان کند. اگر نرخ ارز به سه هزار تومان هم باز گردد باز مشکلات در معیشت مردم وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه چرا وقتی نرخ ارز افزایش می یابد قیمت ها در بازار های مختلف بالا می رود و زمانی که کاهش می یابد، قیمت ها پایین نمی آید، گفت: بسیار بدیهی است که فروشنده ای که اجناس را با قیمت بالا تهیه کرده قصد فروش آنها با قیمت کمتر و ضرر کردن را ندارد.

این پژوهشگر بازار های اقتصادی خاطر نشان کرد: علت افزایش فوری قیمت اجناس در بازار پس از بالا رفتن نرخ ارز این است که همه فروشندگان به دنبال منفعت بیشتری هستند و سعی می کنند تا با سوار شدن بر موج فشار اقتصادی و گرانی محصولات خود با قیمت بیشتری بفروشند.

ابوطالبی افزود: علت کاهش تدریجی یا ثبات قیمت اجناس بعد از کاهشی شدن نرخ ارز این است که مردم از شرایط اقتصادی مطمئن نیستند و نمی توانند به نرخ و میزان حباب ارز  اعتماد کنند. اگر یک ماه ارز کاهشی شد و پس از آن ثابت ماند می توانیم از فروشندگان بپرسیم که چرا قیمت اجناس را کاهش نداده اند. در غیر این صورت آنها بر اساس معیار های اقتصادی فعالیت درستی انجام داده اند.

وی در پایان یادآور شد: فروشندگان از فروش و مردم از خرید هراس دارند. فروشنده می ترسد جنسی که امروز بدست مشتری می دهد فردا گران تر شده باشد و منفعت را از دست بدهد. خریدار هم می ترسد جنسی که امروز می خرد فردا ارزان شود و ضرر کند و همین موضوع باعث می شود تا حجم عرضه و تقاضا در بازار کاهش پیدا کند.

کد خبر 383865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.