راهکارهای کلیدی جلوگیری از سرطان/ اثرات ژل لاغری

اثرات ژل‌های لاغری و رژیم‌های فوری، حل نشدن مشکلات دندانپزشکی کودکان با گفتار درمانی، زودرس بودن ۵۰ درصد مرگ‌ و میر در ایران، راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از سرطان و خطر سکته قلبی برای بیماران دیابتی در گرمای شدید را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ایران سالانه تقریبا ۳۷۵ هزار مرگ رخ می‌دهد که نزدیک به ۵۰ درصد آن‌ها زودرس محسوب می‌شود به این معنی که در افراد کمتر از ۷۰ سال رخ می‌دهد.

 رضا ملک زاده روز شنبه با اشاره به اینکه رقم مرگ و میر زودرس در ایران، مشابه اکثر کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ‌ها می‌رسد و ما نیز با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم میزان مرگ و میر زودرس را کاهش دهیم.

وی یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت را پیشگیری از مرگ‌های زودرس دانست و گفت: سالانه حدود ۵۵ هزار مرگ در افراد کمتر از ۵۵ سال رخ می‌دهد که این موضوع، خیلی تاسف‌بار است.

ملک زاده با تاکید به اینکه نزدیک به ۸۰ هزار نفر که دچار مرگ زودرس می‌شوند فقط دچار فشار خون هستند، گفت: فشارخون بیماری قابل معالجه است و نصف ایرانیانی که به فشار خون مبتلا می‌شوند از بیماری خود اطلاعی ندارند.

بیماری‌های غیرواگیر عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر ایرانیان

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که در راس آن سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارد.

ملک زاده بیان کرد: ۳۳ درصد ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی می‌میرند و حدود ۱۵ درصد به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند، به عبارتی می‌توان گفت که نزدیک به نیمی از مرگ و میر در ایران بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی است.

وی تاکید کرد: میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی و قلبی در کشور تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است ولی تمرکز اصلی نظام سلامت ما در گذشته بر روی بیماری عفونی بوده و در پنج سال اخیر با راه‌اندازی کمیته ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر، فعالیت را به سمت کنترل این‌گونه بیماری‌ها سوق دادیم.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: ۲۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها بر اثر ابتلا به سرطان و حدود ۱۰ درصد هم بر اثر حوادث است و بیماری‌های مزمن کلیوی، بیماری‌های مزمن ریه و کبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به ۷ هزار موتورسوار جان خود را از دست دادند و همین تعداد هم معلول شدند، اظهارکرد: این معلولیت‌ها هم به خانواده‌های آنان و هم به نظام سلامت، بار مالی فراوانی تحمیل می‌کند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: حوادث و سوانح یکی از دلایل اصلی مرگ جوانان و نوجوانان در کشور است و تقریبا نزدیک ۱۴ هزار مرگ در حوادث و سوانح جاده‌ای رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: در دهه‌های قبل، مهم‌ترین علت مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی بود و امید به زندگی هم حدود ۵۳ سال بود اما در این سال‌ها با پیشرفت‌های شگرفی مواجه بودیم و توانستیم بیماری عفونی را تقریبا به طور کامل کنترل کنیم و هپاتیت، تنها بیماری عفونی در حال افزایش است.

مشکلات دندانپزشکی کودکان با گفتار درمانی حل نمی شود

رئیس انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، با انتقاد از اینکه در حوزه پیشگیری از خرابی دندان های کودکان کاری نکرده ایم، گفت: مشکلات این حوزه با گفتار درمانی حل نمی شود.

بهمن سراج در حاشیه هجدهمین کنگره انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، اظهار کرد: در زمینه درمان‌های دندانپزشکی کارهای خوبی انجام شده است، اما در بحث پیشگیری در جا زده ایم.

وی با طرح این سوال از متولیان و دست اندر کاران حوزه سلامت کشور که چه برنامه و اقدامی در امر پیشگیری و سلامت دهان و دندان کودکان انجام شده است، گفت: آنچه مسلم است اینکه در بحث پیشگیری، در جا زده ایم و هیچ اقدام مثبتی که توانسته باشد به ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان کودکان بیفزاید، انجام نشده است.

سراج ادامه داد: تا زمانی که دانشگاه‌های علوم پزشکی ما نگاه درمان محور داشته باشند، نمی‌توان موفق شد. بنابراین لازم است، دانشگاه‌ها تغییر رویکرد داده و به مقوله پیشگیری و بهداشت دهان و دندان، توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، گفت: اگر نگاه درمان محور همچنان تداوم داشته باشد، بودجه‌هایی که صرف می‌شود، هدر خواهد رفت و ما نیز در بحث ارتقا سلامت جامعه موفق نخواهیم بود.

وی با تاکید به اینکه با گفتار درمانی ما و مسئولان امر مشکلات دندانی کودکان حل نخواهد شد، افزود: نیاز است بر اساس یک برنامه علمی، موضوع سلامت دهان و دندان کودکان را جدی بگیریم.

راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از سرطان

به عقیده پزشکان نکشیدن سیگار، پرهیز از تماس با عوامل سرطانزای محیطی، کنترل وزن، پرهیز از تماس زیاد با نور خورشید، ورزش منظم و تغذیه مناسب پنج راهکار کلیدی برای پیشگیری از بروز سرطان است.

سرطان به رشد و تکثیر بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول‌های بدن سرطان گفته می شود؛ در بیماری سرطان سلول های سرطانی قابلیت تهاجم به بافت های مجاور و در نهایت گسترش به مناطق دیگر بدن را دارند.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران است که با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی، انتظار می رود موارد بروز سرطان در یک دهه آینده به شدت افزایش یابد.

به گفته کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان عوامل خطرساز سرطان ها شامل سابقه فامیلی و ژنتیکی، افزایش سن، سیگار، نور خورشید و اشعه رادیواکتیو می شود.

شراره نیک سیر بیان کرد: مواد شیمیایی خاص همچون موادی که در رنگرزی، نقاشی و ساختمان سازی استفاده می شود، تغذیه نامناسب، کم تحرکی و چاقی، بعضی ویروس ها و باکتری ها و هورمون ها مانند داروهای هورمونی جایگزین که در دوران پس از یائسگی استفاده می شود از عوامل خطرساز سرطان هستند.

وی نخستین راهکار جلوگیری از ابتلا به سرطان را نکشیدن سیگار دانست و گفت: استعمال سیگار با بروز آسیب به تمام اعضای بدن همراه بوده چرا که با ۱۵ نوع سرطان در ارتباط است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: سیگار عامل مهم ایجاد سرطان ریه، حنجره، حفره دهان، گلو، مری و مثانه بوده و در پیشرفت سرطان لوزوالمعده، دهانه رحم، کلیه، معده و برخی از انواع سرطان خون موثر است.

نیک سیر افزود: افرادی که در محیط زندگی خود در معرض دود سیگار هستند به ویژه بستگان فرد سیگاری، نیکوتین و سایر مواد شیمیایی سمی موجود در دود سیگار را مانند یک فرد سیگاری جذب می کنند و در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با سیگار هستند.

وی دومین راهکار پیشگیری از بروز سرطان را پرهیز از تماس زیاد با نور خورشید عنوان کرد و توضیح داد: سرطان پوست شایعترین سرطان است که ارتباط ثابت شده ای با میزان تابش اشعه خورشید به بدن دارد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان راهکارهای پیشگیری از سرطان پوست به هنگام مواجهه با نور آفتاب را استفاده از کلاه و لباس های دارای پوشش کامل، استفاده از عینک آفتابی به منظور جلوگیری از عبور اشعه UV برای محافظت پوست دور چشمها، بهره گیری از کرم های ضد آفتاب با SPF ۱۵ و بیشتر هنگام مواجهه با نور خورشید عنوان کرد.

نیک سیر با تاکید بر ضرورت حفظ وزن در محدوده طبیعی گفت: افزایش وزن یا چاقی از عوامل خطر ایجاد سرطان بوده و با سرطان های پستان (بعد از یائسگی)، روده بزرگ، رحم، مری و کلیه مرتبط است.

وی درباره اهمیت ورزش منظم در کاهش سرطان بیان کرد: ورزش منظم در کاهش خطر سرطانهای پستان، کولون، رحم و پروستات موثر است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: به افراد بالغ حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی به مدت پنج روز در هفته توصیه می شود.

نیک سیر اضافه کرد: همچنین برای کودکان و نوجوانان نیز حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید برای حداقل پنج روز در هفته توصیه می شود.

وی داشتن تغذیه مناسب را از دیگر راهکارهای پیشگیری از سرطان برشمرد و گفت: افزایش مصرف روزانه سبزی ها و میوه ها، محدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از ۸۰ گرم در روز، پرهیز از مصرف چربی ها به ویژه چربی های حیوانی محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری مورد تاکید است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین بر ضرورت جایگزین کردن ماهی، مرغ و حبوبات به جای مصرف گوشت گاو و گوسفند، مصرف از غلات سبوس دار، پرهیز از مصرف غذاهای کپک زده، شور، دود اندود و نمک سود تاکید کرد.

نیک سیر خواستار مصرف نکردن مواد غذایی آماده مانند سوسیس و کالباس و کاهش مصرف غذاهای صنعتی و فرآوری شده مانند کنسرو شد و اظهار کرد: از سرخ کردن، سوزاندن و پخت زیاد مواد غذایی پرهیز کرده و از حرارت های ملایم مانند بخارپز استفاده کنند.

وی درباره پرهیز از تماس با عوامل سرطان زای محیطی، این عوامل را شامل آفلاتوکسین، آزبستوز، گاز خردل، تالک و ترکیبات نیکل و عوامل میکروبی ایجاد کننده سرطان نظیر هلیکوباکتر پیلوری و ویروس های هپاتیت B ، C و HIV دانست.

خطر سکته قلبی برای بیماران دیابتی در گرمای شدید

رئیس هیات مدیره انجمن دیابت ایران، با اشاره به گرمای هوا، خطاب به بیماران دیابتی اظهار کرد: بیماران در روزهای گرم تابستانی به میزان انسولین تزریقی و داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون توجه بیشتری شود تا به این وسیله از مشکلات قلبی و عروقی و نیز هایپوگلایسمی (کاهش قند خون) جلوگیری شود.

اسدالله رجب، در مطلبی با عنوان "گرمای شدید خطر سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد"، بیان کرده است: با شروع فصل تابستان شاهد بروز گرمای شدیدی هستیم. دمای هوا در اکثر نقاط کشورمان به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است. این دمای بالا سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود. از سوی دیگر، کلافگی ناشی از گرما نیز ابتدا سبب افزایش فشارخون می‌شود.

او ادامه داد: نتایج تحقیقاتی که در کشور هنگ کنگ انجام شده نشان می‌دهد در اثر گرمای زیاد خطر سکته‌های قلبی در افراد دیابتی افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌کنیم که در روزهای گرم تابستانی به میزان انسولین تزریقی و داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون توجه بیشتری شود تا به این وسیله از مشکلات قلبی و عروقی و نیز هایپوگلایسمی (کاهش قند خون) جلوگیری شود.

رجب خاطرنشان کرد: هنگام گرما وضع افراد دیابتی مبتلا به فشارخون بالا و یا دچار عوارض ناشی از دیابت (فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی) وخیم‌تر می‌شود. بر اساس نتایج تحقیق ذکر شده در بالا، در افراد دیابتی نسبت به افراد غیردیابتی، دمای بالای هوا سبب افزایش سکته‌های قلبی شده است.

همانطور که می‌دانیم بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد دیابتی (دیابتی‌های بدکنترل) در مردان دو تا چهار برابر بیشتر و در زنان تا شش برابر بیشتر از افراد غیردیابتی است؛ علت اصلی این پدیده بروز اختلالات در خون‌رسانی ناشی از افزایش مداوم قند خون است. در اثر ادامه گرما عروق گشادتر می‌شوند و در نتیجه فشارخون کاهش می‌یابد. از سوی دیگر از دست دادن آب بدن باعث خطر کلاپس گردش خون (مختل شدن ناگهانی گردش خون که به بیهوش شدن فرد منجر می‌شود)، می‌شود. سردرد، سرگیجه و یا بیهوشی نشانه کلاپس ناشی از گرما هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران تصریح کرد: بسیاری از دیابتی‌های نوع دو به دلیل افزایش فشار خون از داروهای کاهش دهنده فشارخون و یا مدور استفاده می‌کنند. در مواقع گرمای شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید؛ زیرا احتمالا باید میزان داروهای مصرفی و انسولین‌تان را کاهش دهید؛ چرا که در اثر گرمای زیاد اشتها کمتر می‌شود و در نتیجه کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید که این موضوع احتمال بروز هایپوگلایسمی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب لازم است در فصل گرما قند خون خود را بیشتر کنترل کرده و تحت مراقبت قرار دهیم.

همچنین برای کاهش اختلالات گردش خون، افراد دیابتی باید از گرمای شدید اجتناب کنند و به اندازه کافی مایعات (آب) بنوشند و مواد معدنی مصرف کنند. در اثر تعریق زیاد، بدن نه فقط آب از دست می‌دهد بلکه مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم را نیز از دست می‌دهد. بنابراین از مصرف نوشیدنی‌های قنددار نیز خودداری کنید. این نوع مایعات نه تنها تشنگی را رفع نمی‌کنند بلکه ناسالم هم هستند.

اثرات ژل‌های لاغری و رژیم های غذایی

یک پزشک جراح و استاد دانشگاه  با اشاره به شیوع داروها و ژل‌های لاغری و رژیم‌های فوری  اظهار کرد: این روش‌ها نه تنها مثمر ثمر نیست بلکه ممکن است موجب امراض دیگر هم بشود.

عادل ملک نیا گفت: این روزها رژیم های مقطعی و استفاده از داروهای لاغری به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است به طوری که افراد وقتی تصمیم به کاهش وزن می گیرند به سراغ رژیم های فوری و یا استفاده از دارو و ژل های لاغری می روند وحتی گاهی ممکن است اقدام به انجام ورزش های پر فشار و سخت کنند درحالی که هر سه روش نه تنها مثمرثمر نخواهد بود بلکه در بسیاری از موارد باعث ایجاد امراض دیگر می شود.

ملک نیا افزود: برخلاف تصور بسیاری از افراد، درمان چاقی از ذهن آغاز می شود و تا زمانی که عادت های غذایی و رفتاری ما تغییر نکند نمی توان به تناسب اندام ایده ال دست یافت، واقعیت این است که افراد چاق باید تغییر سبک زندگی را به شکل جدی در احوالات روزمره خود جاری کنند.

این پزشک جراح ادامه داد: هیچ عضله ای با یک بار تمرین، هر چند سخت، به قدرت عالی دست نمی یابد و هیچ فرزندی با چند روزی مراقبت، تربیت نمی شود و چاقی و اضافه وزن نیز هرگز با دوره هایی هر چند کوتاه مدت و مفید و سخت برای همیشه از بین نخواهد رفت.

وی علت شکست اغلب رژیم ها را بازگشت به عادت های قبلی دانست و افزود: چاقی و داشتن اضافه وزن اغلب ناشی از یک یا چند عادت نادرست است، باید توجه داشت که عادت ها باید خدمتگزار ما باشند نه ارباب، و کنترل رفتار و امیال غذایی باید به مثابه یک خدمتگزار در ذهن افراد تحت کنترل باشد.

ملک نیا گفت: افرادی که تاثیر رژیم را بیشتر از اثرگذاری ذهن می دانند اغلب ظرف مدتی کوتاه به علت تاثیرات محیطی و یا گفته های اطرافیان به راحتی رژیم غذایی و یا حتی ورزش را کنار می گذارند و به سبک قدیمی خود روی می آورند که البته بازگشت به مسیر قبلی بی شک فرد را به جایی که پیشتر بوده بازمی گرداند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: چاقی و اضافه وزن اغلب حاصل رفتارهایی است که در ما نهادینه شده، عادت هایی هر چند کوچک که با گذشت زمان و با کنار هم انباشته شدن، دیگر نه دیده می شوند و نه مهم انگاشته می شوند، اما تاثیرات آنها بسیار عمیق و مهم است.

عادل ملک نیا خاطرنشان کرد: رژیم، دارو، ورزش و رفتارهای کوتاه مدت و گذرا هر چقدر هم عالی و موثر باشند تنها محدود به همان زمان خواهند بود به همین دلیل باید در گام نخست به سراغ اندیشه های افراد چاق رفت تا آنها را عادت به رفتارهای تازه و همیشگی داد.

این مواد غذایی «سم طبیعی» دارند!

برخی مواد غذایی وجود دارند که بلعیدن آنها توسط یک فرد بالغ سالم نیز می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

اگر از یک حیوان خانگی نگهداری می کنید، احتمالا می دانید که بلعیدن برخی مواد غذایی و گیاهان می تواند موجب مرگ سگ ها یا گربه ها شوند.

به گزارش "ایزی هلث اپشنز"، به عنوان پدر و مادر یک کودک نیز قطعا فهرستی از مواد غذایی که وی نباید مصرف کند، تهیه کرده اید. اما برخی مواد غذایی وجود دارند که بلعیدن آنها توسط یک فرد بالغ سالم نیز می تواند خطرناک و حتی کشنده باشند.

بسیاری از آنها، مانند هسته میوه ها، مواردی هستند که در حالت عادی مصرف نمی شوند. اما برخی دیگر می توانند شما را شگفت زده کرده و البته زنگ هشدار را به صدا درآورند. به عنوان مثال، شاید برگ های سبزی مورد علاقه شما که فکر کنید جویدن چند عدد از آنها مشکلی ایجاد نمی کند، می توانند سمی باشند.

در شرایطی که بیشتر این مواد غذایی در مقادیر کم موجب آسیب نمی شوند، اما تجربه ناخوشی ناشی از مصرف آنها یا شکل گیری یک آلرژی غذایی می تواند تجربه ای آزاردهنده بوده و یا به بروز مساله ای جدی منجر شود.

در واقع سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بدنه بین المللی مسئول ارزیابی این خطرات سلامت بالقوه جدی ناشی از سموم طبیعی در غذا است. آنها استانداردها و دستورالعمل هایی برای محدود کردن مواجهه با این سموم طبیعی که از برخی مواد غذایی سرچشمه می گیرند را ارائه کرده اند.

۱۰ ماده غذایی سمی که باید از آنها پرهیز کنید:

هسته‌ گیلاس

هسته های گیلاس که یک میوه محبوب تابستانی محسوب می شود، سرشار از اسید پروسیک است که به عنوان سیانید نیز شناخته می شود و یک سم مرگبار است.

اما اگر به طور تصادفی یک هسته گیلاس را قورت دادید، دچار نگرانی نشوید. این سم تنها در صورت شکستن یا خرد کردن هسته آزاد می شود. پس از این کار پرهیز کنید.

هسته سیب

هسته های سیب نیز حاوی سیانید هستند. البته هسته های سیب زمانی خطرآفرین می شوند که به میزان زیاد مصرف شوند، اما آگاهی از خطرناک بودن آنها همچنان خوب است. سیانید می تواند موجب تنفس سریع، تشنج، و احتمالا مرگ شود.

الدربری

شربت الدربری به عنوان یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی شناخته می شود. همچنین، این ماده غذایی با سرماخوردگی و یبوست مبارزه می کند. اما الدربری های کال و همچنین پوست درخت و برگ های این گیاه حاوی سیانید و لکتین هستند که می توانند موجب اسهال و استفراغ شوند.

جوز هندی

رایجه تند جوز هندی می تواند یادآور غذاهای پاییزی باشد. اما دلیلی وجود دارد که معمولا در دستورالعمل های آشپزی از این ماده به میزان کم استفاده می شود. حتی دو قاشق چایخوری جوز هندی به واسطه میریستیسین (Myristicin)، روغنی که می تواند موجب توهم، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرگمی، و تشنج شود، موجود در این ماده غذایی می تواند سمی باشد.

لوبیا قرمز خام

پیش از مصرف لوبیاها باید همواره آنها را بپزید. آنها حاوی غلظت بالایی از لکتین ها هستند که می تواند موجب معده درد، استفراغ، و اسهال شود.

تنها مصرف چهار تا پنج لوبیا قرمز خام می تواند موجب ناخوشی انسان شود، پس مراقب مصرف این ماده غذایی به صورت خام باشید.

برگ‌های ریواس

زمانی که قصد استفاده از این سبزی تابستانی در پخت و پز را دارید تنها از ساقه آن استفاده کنید. برگ های ریواس حاوی اسید اگزالیک هستند که با کلسیم پیوند تشکیل می دهد، از این رو بدن شما نمی تواند به خوبی آن را جذب کند.

شاید در نگاه نخست مساله بزرگی به نظر نرسد، اما در صورت مصرف بیش از حد خطر تشکیل سنگ های کلیوی، مسائل مرتبط با لخته شدن خون، استفراغ، اسهال، ضعف استخوان ها و کما را به همراه دارد.

میوه ستاره‌ای

افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا حتی افرادی که کلیه های آنها به خوبی کار نمی کند باید از مصرف میوه ستاره ای پرهیز کنند.

تنها کلیه های سالم و قوی می توانند نوروتوکسین های موجود در این میوه را تصفیه کنند. در غیر این صورت، این سموم در بدن انباشته شده و موجب آسیب عصبی از جمله سردرگمی روانی، تشنج، و مرگ می شود.

قارچ‌ها

انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند. ممکن است فکر کنید که قارچ مورد علاقه خود را می شناسید، اما تنها یک اشتباه در چیدن قارچ می تواند پیامدهایی جدی به همراه داشته باشد.

از چیدن و مصرف هرگونه قارچ در طبیعت وحشی پرهیز کنید. مصرف نمونه های خطرناک می تواند به شکم درد، اسهال، استفراغ، و کم آبی بدن همراه با تشنگی شدید، نارسایی کبد، کما و حتی مرگ منجر شود.

بادام هندی خام

بادام هندی که از فروشگاه ها خریداری می کنید، مساله ساز نیستند زیرا آنها واقعا خام نیستند، بلکه بخارپز شده اند تا سمومی به نام اوروشیول (Urushiol) که در پوسته بادام هندی وجود دارند، از بین برود. این همان سمی است که در گیاه پیچک سمی نیز وجود دارد.

مصرف بادام هندی واقعا خام می تواند موجب یک واکنش آلرژیک شود که در صورت ابتلا به آلرژی های شدید می تواند جان فرد را نیز در معرض خطر قرار دهد.

انبه

گوشت میوه انبه مشکل ساز نیست، اما پوست میوه، پوست درخت، و برگ های این ماده غذایی حاوی سمومی مشابه با آنچه در پوسته بادام هندی یافت می شوند، یعنی اوروشیول هستند. پس انبه را هیچگاه پیش از پوست گرفتن گاز نزنید!

کد خبر 383846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.