۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
یک پل و هزاران قصه

"پونته وکیو" یا پل قدیمی، پلی است که در شهر تاریخی فلورانس قرار دارد و مرکز شهر را با ناحیه‌ای در قسمت جنوبی "رود آرنو" پیوند می‌دهد؛ این پل در باریک‌ترین قسمت رودخانه قرار دارد و با وجود اینکه پل‌های دیگری نیز روی این رود و در شهر وجود دارد، پل قدیمی مهمترین آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پل امروزی در واقع در سال ۱۳۵۰ میلادی تکمیل شد که علت آن سیل بسیار شدیدی بود که در سال ۱۳۳۳ رخ داد و قسمت اعظم آن را تخریب کرد؛ پل قدیمی، نخستین نوع ساخته شده از این نوع پل در فلورانس است و به نوعی، قدیمی‌ترین پل جهان به شمار می‌آید. پونته وکیو به خاطر بازارچه قدیمی‌اش شهرت دارد که در آغاز متعلق به قصابان بوده اما اکنون جواهرفروشان، سوغات‌فروشان و دلالان هنری در آن مشغول کار هستند. به ندرت پیش می‌آید که روی پلی که محل گذر است، مغازه و فروشگاه‌های مختلف ساخته شود در حالی که همه شهرت پل قدیمی فلورانس به دلیل مغازه و فروشگاه‌های مختلفی است که روی آن ساخته شده است.

از آنجا که شهر فلورانس منطقه‌ای سیل‌خیز بوده، ساکنان شهر در طول قرن‌ها بارها شاهد وقوع این رخداد طبیعی بوده‌اند؛ از جمله در سال ۱۹۶۶ میلادی که سیل بسیار سهمگینی در شهر آمد و پل وکیو که قدیمی و آسیب‌پذیر بود، با ضربه‌هایی که تنه درختان شناور و آب‌های خروشان به بدنه‌ آن وارد کرد ، مورد تهدید قرار گرفت؛ در آن زمان تعداد قابل توجهی از آثار هنری در بناهای ساخته ‌شده روی این پل نگهداری می‌شدند؛ به همین دلیل، برخی ساکنان فلورانس برای نجات میراث هنری خود، زنجیره‌ای انسانی را تشکیل دادند و آثار را به منطقه‌ای امن منتقل کردند.

صاحبان این قصابی‌ها و دباغ خانه‌ها، فضاهایی را نیز به کارگاه‌های خود اضافه کردند که هنوز در اطراف رودخانه آرنو قابل مشاهده هستند؛ جورجیو واساری در قرن شانزدهم معبر واساری را برای خانواده متمول مدیچی ساخت که مسیر سرپوشیده‌ای است که قصر "پالازو پیتی" و "پالازو وکیو" را به هم وصل می‌کند.

معبر سرپوشیده  واساری بر فراز مغازه‌های پونته وکیو ساخته شده است، طوری که خانواده مدیچی مجبور نبودند، بوی بدی را که در آن دوران از مغازه‌های اطراف رودخانه آرنو به مشام می‌رسید، تحمل کنند، اما این مکان فقط یک دالانی برای گذر نبود بلکه دیواره‌های آن با مجموعه بی‌نظیری از پرتره‌ها و نقاشی پوشیده شده است آثار اساتید بزرگی همچون رامبراند، لئوناردو داوینچی، رافائل، میکل آنژ و ولاسکوئز بر آن جلوه‌نمایی می‌کند.

اصلی‌ترین دلیل ساخت پل وکیو، استفاده از آن به عنوان یک سازه دفاعی بود؛ در ایتالیای قرون وسطی استفاده از رودخانه برای اجرای حمله‌ای سریع، یک تاکتیک بسیار مهم نظامی بود و با توجه به اینکه فلورانس به وسیله‌ دیوار احاطه شده بود این احتمال وجود داشت که دشمن به وسیله‌ رود آرنو وارد شهر شود.

دخالت و تاثیر طراحان مذهب دومینیک با توجه به خصوصیات افقی و اشکال و ابعاد آجرها و طراحی کلی پل که با نسبت ۱:۲:۴ است و در اصول و فلسفله‌ ریاضی افلاطونی عدد مهمی است، به وضوح قابل مشاهده است؛ این پل با عنوان زیبا و افتخارآمیز ساخته شد و یکی از زیباترین نقاط شهر فلورانس است؛ حجره‌های با شکوه آن پر از مغازه‌های رنگارنگ است به حتم یکی از زیباترین مناظر شهر به شمار می‌رود؛ این پل به صورت سنتی مأمنی برای طلاسازان خبره فلورانس بوده است.

زمانی این پل محل فروش گوشت بود و همواره می‌شد بوی آن را روی پل حس کرد؛ ۴۰۰ سال بعد از آن موسیلینی از مهمان افتخاری خود آدولف هیتلر در قرن بیستم خواست که مناظر فلورانس را از روی این پل مشاهده کند، شاید همین مسئله بود که باعث شد سال‌ها بعد، زمانی که نیروهای آلمانی در حال منفجر کردن دیگر پل‌های این شهر برای جلوگیری از ورود متحدین بودند از منفجر کردن این پل صرف‌نظر کنند و در عوض ساختمان‌های ابتدای پل را با خاک یکسان کردند؛ پونته وکیو تنها پلی در شهر فلورانس است که در طول جنگ دوم جهانی از بین نرفت.

اما امروزه قدم زدن اطراف رود آرنو و گذر از معبر ارزشمند قدیمی‌ترین پل جهان، در کنار رستوران‌هایی که بهترین استیک‌های دنیا را سرو می‌کنند  تجربه‌ای دلچسب را همراه دارد؛  گویی بر روی قدیمی‌ترین یادگار تاریخ معماری قدم برمی‌داریم که همواره عنصری پویا در زندگی مردم بوده است.

کد خبر 383840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.