عربستان: جانسون ایرانی ها و بشار اسد را دوست دارد

تهدید اردوغان برای آمریکا، اظهار نگرانی گوترش از وضعیت امنیت در لیبی، سفر وزیر دفاع مصر به واشنگتن، تهدید خطرناک کره شمالی برای تجاوزکاران و گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و عمران خان از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

گفتگوی تلفنی اردوغان و عمران خان

طی تماس تلفنی اردوغان با نخست‌وزیر پاکستان، دو رهبر به بحث درخصوص روابط دوجانبه و امور منطقه –از جمله نزاع کشمیر و روند صلح افغانستان- پرداختند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری نیوز پاکستان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی این تماس تلفنی، در خصوص جان باختن قربانیان حادثه تروریستی اخیر در پاکستان، ابراز ناراحتی کرد.

هر دو رهبر ترکیه و پاکستان، از روابط "برادری" قوی و همکاری نزدیک دو کشور ابراز خشنودی کردند. در این مکالمه هم‌ چنین به پیشرفت‌های به خصوص در برخی حوزه‌های همکاری دو کشور نیز اشاره شد.

آن‌ها در ادامه بر افزایش همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف که مورد بحث اجلاس بعدی بین مقامات ترکیه و پاکستان خواهد بود نیز تاکید کردند؛ این اجلاس تحت عنوان شورای همکاری استراتژیک رده‌ بالا بین پاکستان و ترکیه، طی امسال برگزار خواهد شد.

در امور منطقه، عمران خان، اردوغان را در جریان حمایت پایدار پاکستان از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح در افغانستان گذاشت.

روابط سه‌گانه پاکستان، ترکیه و مالزی نیز از دیگر نقطه نظرات این دو رهبر بود.

ماحصل سفر عمران خان به واشنگتن

مقامات آمریکایی، با بیان اینکه تعلیق کمک‌های نظامی به پاکستان بر جای خود باقی است، از تصویب فروش قطعات و خدمات فنی جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور خبر دادند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری نیوز پاکستان، چند روز پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در کاخ سفید، پنتاگون، کنگره آمریکا را از تصمیمش جهت تصویب فروش نظامی به پاکستان به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار مطلع کرده است؛ این ادوات نظامی، امکان نظارت شبانه‌روزی جنگنده‌های اف ۱۶ را به پاکستان می‌دهد.

مقامات آمریکا تصریح کرده‌اند که توقیف مساعدت‌های امنیتی به پاکستان، طی دستور ترامپ از ژانویه سال ۲۰۱۸ انجام گرفته است و تصمیم اخیر، امکان نظارت تمام‌ مدت جنگنده‌های اف ۱۶ را در پاکستان مهیا خواهد کرد؛ البته این اقدام، نیاز به حضور ۶۰ نماینده پیمان‌کار برای نظارت بر برنامه این جنگنده خواهد داشت.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، خطاب به حزب تحریک انصاف پاکستان گفته است: درخصوص تعلیق مساعدت امنیتی که رئیس‌جمهور در ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود، هیچ تغییری رخ نداده است؛ همانطور که رئیس‌جمهور این هفته تصریح کرد، ما می‌توانیم بازگردانی برنامه‌های مساعدت امنیتی خود را همراه با افزایش روابطمان لحاظ کنیم.

این سخنگو با اشاره به اعلامیه پنتاگون به کنگره، اظهار داشت: این فروش مطرح شده، از طریق حضور مداوم پرسنل آمریکایی که امر نظارت تمام‌مدت را فراهم خواهند کرد، از سیاست خارجه و امنیت ملی ایالات متحده حمایت خواهد کرد.

در بیانیه آژانس همکاری امنیتی وزارت دفاع آمریکا آمده است: "وزارت امور خارجه، تصمیم فروش نظامی احتمالی به پاکستان برای ‘تیم امنیتی فنی’ را در ادامه حمایت از برنامه جنگنده های اف۱۶ به ارزش حدود ۱۲۵ میلیون دلار تایید کرده است".

جنگنده اف 16

نژاد پرستی ترامپ به ضرر او تمام می شود

اظهارات نژادپرستانه رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است به قیمت از دست دادن آرای اقلیت‌ها و به ضرر کمپین انتخاباتی او تمام شود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، چنانچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با برگه "نژاد" برای ریاست دوباره بر کاخ سفید پا به میدان گذاشته، تا بلکه به میزان آرای سفیدپوستان بیفزاید و رای‌دهندگان دمدمی‌مزاج جمهوری‌خواه را تحریک کند، در این هدف موفق عمل کرده است.

اما تحلیلگران سیاسی نسبت به این استراتژی پرخطر هشدار می‌دهند. این سیاست ممکن است علیه خود او شود و فرصت‌های پیروزی دوباره و کسب یک دوره چهار ساله دیگر را از او بگیرد و این در صورتی است که رای‌دهندگان اقلیت و بخش میانی جامعه که هنوز نتوانسته‌اند نامزد جذابی در میان دموکرات‌ها پیدا کنند، از او رویگردان شوند.  

سخنان ترامپ اخیرا تندتر و افراطی‌تر شده است؛ او چهار تن از زنان دموکرات کنگره را که همگی جزو اقلیت‌ها به شمار می‌رود، هدف حملاتش قرار داد. او همچنین از شعارهای بیگانه‌هراسی حامیانش در کمپین کارولینای شمالی علیه ایلهان عمر تقدیر کرد. او همچنین انتقادهای سیاسی را غیر میهن‌پرستانه دانست و گفت آن زنان دموکرات اگر از ایالات متحده راضی نیستند، بروند!

رهبری آمریکا با چنین اقداماتی نشان می‌دهد که ایالات متحده کشور آنها نیست. اما اپوزیسیون آمریکا به ترامپ یادآوری کرد که سه تن از آن چهار زن دموکرات متولد آمریکا هستند و عمر هم جزو پناهجویان مسلمان با اصلیت سومالیایی است که از ۱۷ سالگی شهروند شده است.

به‌رغم پاسخ این زنان عضو کنگره و حزبشان، ترامپ به حملاتش خصوصا در رسانه‌ اجتماعی ادامه می‌دهد. او در توییتر "جوخه" را یک "گروه بسیار نژادپرستانه از مشکل‌آفرینان" توصیف کرد که "جوان، بی‌تجربه و نه چندان باهوش" هستند و حزب "دموکرات را به بی‌راهه" می‌کشند.

دونالد ترامپ

برگزاری مراسم تشییع السبسی در تونس

پسر رئیس جمهوری تونس از وصیت‌نامه‌ای پرده برداشت که پدرش در روزهای پایانی عمرش آن را نوشته است. این در حالی است که مراسم تشییع جنازه رئیس‌جمهوری تونس برگزار شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، حافظ السبسی، پسر الباجی قاید السبسی رئیس جمهوری فقید تونس گفت، "پدرش پیش از وفاتش به مردم تونس وصیت کرده بود که متحد باشند و کشور را امانتی در دست آنها خوانده بود.

وی از مردم تونس خواسته برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب و روند انتقال دموکراسی در کشور با هم متحد باشند. کشوری که رئیس جمهوری فقید در تحکیم پایه‌های آن و دور نگهداشتنش از سناریوهای آشوب و کودتاها نقش به سزایی داشته است".

السبسی

تهدید خطرناک کره شمالی برای تجاوزکاران

کره شمالی، در آستانه سالگرد ترک مخاصمه دو کره که امروز (شنبه) برگزار می شود، تهدید کرده است که به هرگونه اقدام از سوی دشمنان، به طور "بی‌رحمانه" پاسخ خواهد داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری "یونهاپ"، کیم سو-گیل، رئیس ستاد کل ارتش خلق کره شمالی، طی سخنرانی‌اش در نشستی در آستانه شصت و ششمین سالگرد امضای پیمان "ترک مخاصمه کره" که پایان‌دهنده جنگ بین دو کره در سال ۱۹۵۳ بود، اظهار داشت: "ما مجبوریم تا برای درهم کوبیدن کسانی که جرات می‌کنند یک هزارم میلیمتر به آسمان، زمین و دریای مقدس ما دست درازی کنند، حملات بی‌رحمانه انجام دهیم".

او تاکید کرد که پیونگ‌یانگ، از خودکفایی کشورش در مقابل تحریم‌های بین‌المللی که علیه آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای این کشور وضع شده است، قاطعانه دفاع خواهد کرد.

پیمان ترک مخاصمه که در بیست و هفتم ژوئیه بین دو کره به امضا رسید، این دو کشور را عملا در حالت جنگ باقی گذاشت؛ کره شمالی، از این روز تحت عنوان "روز پیروزی" نام می‌برد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی، روز جمعه و یک روز پس از پرتاب دو موشک کوتاه‌برد تحت نظارت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرد که این آزمایش موشکی، هشداری جدی به "جنگ‌طلبان" در کره جنوبی بوده است؛ این دو موشک از نزدیکی شهر ساحلی ون سان پرتاب شدند و در آب‌های سواحل شرقی کره شمالی فرود آمدند.

پ.ک.ک متهم اصلی پرونده کنسول ترکیه

مقامات اقلیم کردستان عراق، حزب کارگران کردستان ترکیه را به قتل معاون کنسول ترکیه متهم کردند.

بر اساس گزارشی از روزنامه رأی الیوم، مقامات اقلیم کردستان عراق حزب کارگران کردستان ترکیه(پ‌ک‌ک) را به دست داشتن در قتل معاون کنسول ترکیه که اخیرا در رستورانی به ضرب گلوله افراد مسلح کشته شد، متهم کرد.

مقامات اقلیم کردستان بعد از چهار روز از قتل معاون کنسول ترکیه از بازداشت قاتل خبر دادند که یک کرد ۲۷ ساله با تابعیت ترکیه است.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه این فرد برادر نماینده حزب خلق دموکرات ترکیه است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه او را به ارتباط با حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) متهم کرده بود.

عمر البشیر در انتظار محاکمه

منابع آگاه اعلام کردند که محاکمه رئیس جمهوری برکنار شده سودان به اتهام فساد چهارشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محاکمه عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان به اتهام فساد، در اختیار داشتن ارز و کسب ثروت نامشروع چهارشنبه آغاز می‌شود.

دادستانی کل سودان پیشتر به دنبال کشف و ضبط مبالغ مالی بیش از صد میلیون دلار از محل سکونت البشیر در کاخ الضیافة در خارطوم وی را متهم به فساد، در اختیار داشتن ارز و کسب ثروت نامشروع کرد.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، دادگاه شمال خارطوم به دلایل امنیتی بررسی این مسأله را رد کرده و انتظار می‌رود که جلسه محاکمه البشیر در دادگاه مرکزی خارطوم و به ریاست قاضی دادگاه تجدیدنظر برگزار شود.

علی‌رغم اعلام محاکمه عمر البشیر، اما انقلابیون و فعالان سودانی خواستار محاکمه وی در دادگاه کیفری بین‌المللی هستند که خواستار تحویل وی است و دو حکم بازداشت را علیه البشیر به اتهام کشتار دسته جمعی و جنایات جنگی صادر کرده است.

image.png

سفر وزیر دفاع مصر به واشنگتن

آمریکا در چارچوب کمک‌های نظامی سالانه خود به ارتش مصر ۹۳۰ دستگاه خودروی زرهی ضد مین به منظور "مبارزه با تروریسم و افزایش توان نظامی این کشور" تحویل داده است.

بر اساس گزارشی از روسیاالیوم، سفارت آمریکا در قاهره در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن به نیروهای مسلح مصر ۹۳۰ خودروی زرهی ضد مین آمریکایی از نوع "ام آر ای پی" داده و این خودروهای زرهی در راستای مبارزه با تروریسم و افزایش توانمندی‌های نظامی ارتش مصر و همچنین به عنوان بخشی از همکاری نظامی گسترده میان دو کشور به ارتش مصر تحویل داده شده‌اند.

این کمک نظامی در چارچوب برنامه‌های کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش مصر است که در مارس ۲۰۱۵ به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار سالانه از سر گرفته شد.

این کمک‌ها در سایه درگیری‌های میان نیروهای امنیتی مصر و عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش که در استان سینای شمالی فعالیت دارند، به ارتش مصر اعطا شده است.

هنگ کنگ در آشوب

پلیس هنگ‌کنگ با گاز اشک آور به جنگ هزاران معترضی رفت که به رغم اعلام ممنوعیت تظاهرات در اعتراض به اقدام مهاجمان سفیدپوش، در یوئن لانگ، محلی که مهاجمان هفته گذشته معترضان را هدف حملات خود قرار دادند، تتظاهرات کردند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خیابان‌های یوئن‌لانگ به دریایی از چتر تبدیل شد. نمادی از بازگشت اعتراضات اشغال که در سال ۲۰۱۴ هنگ‌کنگ را در بر گرفت. چتر ابزاری بود که معترضان برای مخفی ساختن هویت خود از دوربین پلیس و همچنین سپری دربرابر گاز اشک آور  و اسپری فلفل در دست می‌گرفتند. 

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس گفته است که مردی را در محل تجمع معترضان به دلیل زخمی کردن یک فرد دیگر با چاقو دستگیر کرده است.

پس از حادثه روز یکشنبه هفته گذشته در هنگ‌کنگ که طی آن افرادی با تیشرت‌های سفیدرنگ و مجهز به چوب و باتوم، به تظاهرکنندگان ضد دولت یورش بردند، خشم عمومی در هنگ‌کنگ افزایش یافته است؛ در این حادثه که در یک ایستگاه قطار رخ داد، ۴۵ نفر  زخمی شدند.

اظهار نگرانی گوترش از وضعیت امنیت در لیبی

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به غرق شده ده‌ها مهاجر در سواحل شهر "الخمس" لیبی اعلام کرد: لیبی کشور امنی برای پناهجویان نیست.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: لیبی کشور امنی برای پناهجویان نیست و باید با پناهجویان با کرامت، احترام و طبق قوانین بین‌المللی رفتار کرد.

گوترش همچنین نسبت به غرق شدن ده‌ها مهاجر در نزدیکی سواحل لیبی ابراز نگرانی عمیقی کرد.

هلال احمر لیبی در روز جمعه اعلام کرد که تا عصر روز پنجشنبه (۲۵ ژوئیه) اجساد ۳۰ مهاجر غیرنظامی را که به همراه قایق‌های چوبی‌شان در نزدیکی سواحل منطقه "لبدة" واقع در شهر "الخمس" لیبی غرق شده بودند را پیدا کرده است.

از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان شهر "طبرق" از جزئیات سفر هیئت پارلمانی لیبی به واشنگتن با هدف بررسی وضعیت این کشور و شماری از پرونده‌های مهم خبر دادند.

گوترش

حماس: تل آویو عامل نا امنی منطقه است

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با صدور بیانیه‌ای موضع چین در قبال اقدام اسرائیل در تخریب منازل فلسطینیان را ستود.

بر اساس گزارشی از روسیا الیوم، جنبش حماس از چین به خاطر صدور بیانیه مخالفت با تخریب غیرقانونی منازل فلسطینیان در نزدیکی شهر قدس و تاکید بر ضرورت احترام به قوانین بین‌المللی در فلسطین اشغالی قدردانی کرد.

حماس اعلام کرد: موضع چین در قبال این مسئله مجددا پایبندی رهبری چین به تحقق عدالت و ثبات در خاورمیانه را ثابت می‌کند.

جنبش حماس در بیانیه‌ خود از رهبری چین و دیگر طرف‌های تاثیرگذار بین‌المللی خواست تا به مخالفتشان با این مسئله خطرناک در سازمان ملل و هر تریبون بین المللی دیگری ادامه داده و تلاش‌هایشان را برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل افزایش دهند.

جنبش مذکور اعلام کرد: عملیات تخریب منازل فلسطینیان باعث افزایش درد و رنج شهروندان فلسطینی و محرومیت آنها از حقوق اصلی انسانی شده است و احتمال دارد که این امر منجر به افزایش بی‌ثباتی و شکنندگی اوضاع در اراضی اشغالی منفجر شود.

عربستان: جانسون ایرانی ها و بشار اسد را دوست دارد

روزنامه الاخبار به دو سند دست یافته که نشان می‌دهند نخست‌وزیر جدید انگلیس با ماندن بشار اسد در قدرت مشکلی ندارد و از ایرانی‌ها خوشش می‌آید.

روزنامه الاخبار به دو سند شامل ارزیابی‌های عربستان و اردن از بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس و نشست وی با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس پرداخت. این ارزیابی دیپلماسی عربی از جانسون به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد اما به مراحل حضور وی در پست‌های شهردار لندن و وزارت خارجه می‌پردازد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه وقت عربستان نتایج منفی را از مواضع جانسون در نشستی که در مقر اقامت نماینده دائم انگلیس در نیویورک برگزار شد به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مخابره کرد. براساس ارزیابی‌های الجبیر جانسون مواضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قبال ایران را نادیده می‌گیرد و در اینکه این پرونده مشکل اصلی در خاورمیانه باشد شک دارد و در عین حال به واسطه فیلم‌های ایرانی که می‌بیند از مردم ایران خوشش می‌آید.

براساس ارزیابی‌های عربستان و اردن، نخست‌وزیر جدید انگلیس با ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت و مداخله روسیه در سوریه نیز مشکلی ندارد. براساس این ارزیابی‌ها، جانسون توجهی به نزاع اعراب و اسرائیل ندارد و تنها به گوش دادن اکتفا می‌کند.

بوریس جانسون

تهدید اردوغان برای آمریکا

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به کنارگذاشته شدن کشورش از پروژه ساخت جنگنده‌های اف- ۳۵، واشنگتن را به لغو سفارش بوئینگ تهدید کرد. طرفین توافق‌نامه خرید ۱۰۰ فروند بوئینگ را به تازگی امضا کرده‌اند.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری دویچه وله، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید چنانچه آمریکا، ترکیه را عملا از برنامه ساخت جنگنده‌های اف -۳۵ حذف کند، خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از کمپانی بوئینگ نیز منتفی خواهد بود.

اردوغان در سخنرانی خود در برابر اعضای حزب عدالت و توسعه گفت: ما مشتریان خوبی هستیم. اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، ناچاریم در رفتارمان تجدیدنظر کنیم.

توافق‌نامه خرید این بوئینگ‌ها و نحوه پرداخت امضا شده و ترکیه یک فروند هواپیما هم تحویل گرفته است.

اردوغان پیش‌تر گفته که اگر آمریکا بخواهد ترکیه را از پروژه تولید جنگنده اف -۳۵ کنار بگذارد، باید ۴/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری این کشور را پس بدهد. او تاکید کرده که خروج ترکیه از پروژه تولید اف- ۳۵ هزینه ساخت هر جنگنده را حدود ۸ میلیون دلار بالاتر می‌برد.

اردوغان

کد خبر 383839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.