۵۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون اجاره یک واحد آپارتمان!

سئوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که چه کسی با چه شغل و حقوق ماهیانه‌ای می تواند یک واحد آپارتمانی۱۸۰ متری در خیابان ابوالحسنی اصفهان را با ۵۰ میلیون تومان رهن و چهار میلیون تومان ماهانه اجاره کند!

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی شک کسی که بتواند فقط در ماه چهار میلیون تومان، سَوای دیگر هزینه‌ها و مخارج ماهیانه یک خانوار اجاره بدهد، بی شک یا پست و مقام قابل توجهی دارد یا کسب و کار پررونقی که با این اوصاف چنین شخصی دیگر نیاز به اجاره نشینی ندارد!

اما هست.. در کوچه پس کوچه‌های اصفهان حتی از این رقم، نجومی‌تر نیز هست! که البته با توجه به متراژ، نام‌وننگ آن خیابان و ... در سلسله گزارش‌های میدانی از مناطق مختلف اصفهان دیده و شنیده ایم.

پس از شوک ارزی سال گذشته، افت ارزش پول ملی، به دنبال آن افزایش عمومی قیمت‌ها و پیروی نکردن مردم از قوانین قیمت‌گذاری ملک در بازار مسکن، اجاره بهای خانه نیز افزایش یافته و حتی به گفته برخی مشاوران املاک بسیاری نرخ‌گذاری ها در هر سه حوزه اجاره، رهن و خرید و فروش به بیش از دو برابر رسیده است.

مسکن، خانه و یا کاشانه محلی امن برای زندگی خانوار بوده و هست اما از آنجا که با وجود قیمت‌های سرسام آور دستیابی به این حریم امن برای بیشتر افراد و اقشار جامعه سخت شده باعث نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است.

منطقه سه شهرداری اصفهان که یکی از مناطق قدیمی اصفهان محسوب می‌شود از این رهگذر بی نصیب نمانده و ترکه داغی بازار مسکن به تن آن نیز خورده است. این منطقه بر اساس آمار و اطلاعات، جمعیتی حدود ۱۱۲ هزار نفر شامل ۳۳ هزار خانوار و وسعتی حدود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار دارد و سال تاسیس آن به ۱۳۵۳ می‌رسد.

محدوده این منطقه، فلکه شهدا در مسیر خیابان مدرس تا میدان قدس، خیابان سروش تا میدان احمد آباد؛ میدان بزرگمهر در مسیر زاینده رود تا میدان انقلاب؛ میدان احمد آباد تا میدان بزرگمهر و میدان انقلاب تا فلکه شهدا است.

کاهش ۷۰ درصدی معاملات ملک

در بررسی‌های میدانی از این منطقه یک مشاور املاک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: "معاملات خرید و فروش و حتی اجاره مسکن حدودا ۷۰ درصد کاهش داشته است، مردم قدرت خرید ندارند و اکثر مستاجران با مالک توافق کرده، مبلغی به اجاره اضافه می‌کنند و پشت قرارداد قبلی خود تجدید قرارداد کرده وحتی در بنگاه‌های معاملاتی مسکن نیز آن را تمدید نمی‌کنند."

با وجود اینکه تمام مشاوران املاک این منطقه که حاضر به گفت‌وگو و مصاحبه شدند، رکود در این بازار را قبول دارند اما یکی از آنها این روند را طبیعی می‌داند و معتقد است: "بازار مسکن حدودا هر هفت، هشت سال یکبار جهش کرده و سپس وارد رکود می‌شود.

وی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در بازار خبری نیست، قیمت‌ها بالاست و مردم قدرت خرید ندارند. کاهش قدرت خرید مردم به ناچار راه را برای مستاجران تنگ کرده است و اگر خبری از مساعدت مالکان نباشد مجبور به نقل مکان به مناطق پایین‌تر شهر می‌شوند."

یکی دیگر از مشاوران املاک که در محدوده خیابان گلزار فعالیت می‌کند نیز می‌گوید: "معاملات خرید و فروش حداقل به میزان ۴۰ درصد کم شده است.

وی درخصوص افزایش اجاره بها اظهار می‌کند: میزان اجاره‌ها در برخی موارد بیش از دو برابر شده است؛ یک آپارتمان سه خوابه ۱۸۰ متری در خیابان ابوالحسنی ۵۰ میلیون رهن و چهار میلیون اجاره دارد. مردم سعی می‌کنند همان قراردادهای قبلی خود را تمدید کنند ولی برای تمدید آن به بنگاه املاک مراجعه نمی‌کنند. وضعیت خرید و فروش نیز بسیار بد شده است."

هر کسی هر جایی هست همان جا نشسته!

مشاور املاکی در محدوده خیابان هشت بهشت نیز که برخلاف ظاهر جوانش، به نظر می‌آید در این حرفه سابقه‌ زیادی داشته باشد، می‌گوید: قراردادهای خرید و فروش تقریبا ۴۰ درصد کاهش و قیمت‌ها نیز حدودا ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص اجاره نشین و مبلغ اجاره‌بها نیز می‌گوید: اجاره‌ها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و اجاره نشین‌ها کمتر جابه‌جا می‌شوند، تعداد قراردادهای اجاره حدودا نصف شده است؛ هر کس هرجایی هست همان جا نشسته، خودشان قراردادشان را تمدید کرده و برای آن به بنگاه مراجعه نمی‌کنند."

مشاهدات میدانی نیز حاکی از رکود در این بازار است. بیشتر مشاوران املاک یا در حال کار با تلفن همراه خود هستند یا مشغول دید و بازدید از همسایه‌ها! برخی با موبایل خود بازی می‌کنند و برخی نیز از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. در بعضی بنگاه‌های معاملاتی صحبت از هر چیزی به میان می‌آید جز مسکن! مشتریان این صنف این روزها بسیار کم شده اند. اندک مشتریانی هم که دارند یا از اجبار است یا اکراه. اغلب مشتریان نیز زود گذرند؛ به عنوان مثال هنگام مصاحبه با یکی از این مشاوران املاک، مشتری به او مراجعه کرده و بدون اینکه وارد بنگاه شود گفت:" برای ۵۰ میلیون تومان رهن کامل، خانه‌ای سراغ دارین؟"

با اینکه به نظر پاسخ بنگاه دار مشخص بود، مشتری که خانمی حدودا ۴۵ ساله به نظر می‌رسید به امید یافتن پاسخی خوشحال کننده حاضر به پرسیدن شده بود که با جواب منفی دفتردار، کلافه و خسته از شرایط موجود، رفت.

اندک مشتریان این بنگاه‌ها، حاضر به مصاحبه نیستند و تعداد بسیار کمی از افراد به گفت‌وگو می‌نشینند. این روزها در حوزه مسکن و به ویژه اجاره منازل مسکونی، یافتن مشتریان سرحالی که حاضر به گفت‌وگو و مصاحبه باشند آن‌چنان کم شده که گویی به دنبال سوزنی در انبار کاه هستید.

به طور مثال هنگام بررسی شرایط مسکن در منطقه سه اصفهان در حین مصاحبه با یک مشاور املاکی، خانم مسنی که به عنوان مشتری به بنگاه مشاور املاکی مراجعه کرده و با حالتی عصبانی و کلافه در حالی که از گرمای هوا کلافه و از اوضاع اجاره مسکن بسیار ناراضی بود، با حالتی تهاجمی به طوری که تصور می کند مقصر همه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی کشور اکنون با عنوان خبرنگار پیش روی اوست، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "شرایط افتضاح است! افتضاح‌تر و بدتر از همیشه است." این خانم مسن چنان عصبانی و نگران بود که به نظر می‌آمد هر لحظه احتمال دارد سکته کند!

فرد دیگری هم که تصمیم فروش خانه خود و تعویض آن را داشت، می‌گوید: "قیمت زمین و واحدهای مسکونی چنان افزایش یافته است که دیگر نمی‌توانم خانه خود را جایگزین کنم. مجبورم برای جایگزین کردن خانه‌ام به مناطق دیگری مراجعه کنم."

واحدهای استیجاری غالبا ته‌مانده و اوراق است

این مشاور املاکی بعد از شنیدن صحبت‌های مشتریانش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "اوضاع الان خیلی بی ریخت شده است! اجاره‌ها افزایش یافته، موردی داشتیم که قرارداد آن در سال گذشته با ۱۰ میلیون رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره منعقد شده اما در حال حاضر همان خانه را با ۱۰ میلیون تومان رهن و حدودا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: جابه‌جایی مستاجران نیز بسیار کم بوده و مستاجران اکثرا با توافق با مالک و افزایشی در اجاره قرارداد خود را تمدید می کنند. در گذشته روزی دو تا سه قرارداد می‌نوشتیم اما اکنون هر دو هفته، یک یا نهایتا دو قرارداد نوشته می‌شود؛ زیرا واحدهای مسکونی که برای اجاره گذاشته می‌شوند اکثرا مشکلاتی با خود دارند و به قول معروف ته مانده و اوراق است! در حال حاضر اکثرا همه فروشنده شده‌اند، خرید و فروش‌ها حدودا نصف شده و قراردادهای اجاره نیز تقریبا ۷۰ درصد کاهش داشته است."

کد خبر 383838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.