برای توسعه استان و شهرستان نباید منتظر بودجه های دولتی ماند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان اصفهان در حالی که حدود ۴۵ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده، اما  کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات عمرانی استان در اختیار این شهرستان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا فولادگر در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان اصفهان اظهار کرد: آثار محدودیت های درآمدی سال گذشته با تشدید تحریم ها و کاهش اعتبارات در سال ۹۸ مشخص شد و شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۸  نسبت به سال گذشته سخت تر خواهد بود، البته امیدوار به آینده هستیم و آثار راهبرد اقتصاد مقاومتی که نظام جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است نیز به تدریج ظاهر می شود، همانطوری که روز گذشته صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده بود که نرخ رشد ایران در سال آینده مثبت می شود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور به نحوی بود که حتی سقف  بودجه مصوبه مجلس را شورای سه قوه کاهش داده و در سطح ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز تعدیل کردند، که اگر موفق به فروش بیشتر نفت شویم، کما اینکه در چندماه گذشته نیز موفق شدیم، درآمد حاصله صرف تکالیف بودجه‌ای می شود و این باعث شده که فشار مضاعفی بر پروژه‌های عمرانی وارد شود و در حال حاضر سهم پروژه‌های عمرانی نسبت به پروژه های جاری کمتر شده است و به ازای هر شش بودجه جاری، یک بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است. 

نماینده مردم اصفهان ضمن مقایسه شرایط بودجه ای استان در سال ۸۳ با سال جاری یادآور شد: در سال ۸۳ کل اعتبارات عمرانی استان اصفهان ۵۰ میلیارد تومان بود که تنها ۱۰ میلیارد آن محقق شد، اما امروز با وجود اینکه بودجه استان نسبت به سال های گذشته چند برابر شده، رقم بودجه عمرانی شهرستان اصفهان ۳۰ میلیارد تومان شده که با افزوده شدن بودجه مناطق محروم و سایر موارد به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که در گذشته بودجه عمرانی تخصیص یافته به شهرستان اصفهان، مختص این شهرستان بود. در حقیقت اختصاص مبلغ ۷۰ میلیار تومان بودجه برای شهرستان اصفهان، در حالی که حدود ۴۵ درصد جمعیت استان در شهرستان اصفهان ساکن هستند، ظلمی بزرگ است، چرا که کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات عمرانی استان در اختیار شهرستان اصفهان قرار گرفته است.

فولادگر ادامه داد: محدودیت بودجه ای به شدت  فعالیت ها را سخت می کند ولی بارها در جلسات استان اعلام کردیم که برای مبحث توسعه استان و شهرستان نباید منتظر بودجه های دولتی ماند و می بایست از ظرفیت های غیر دولتی در بودجه مانند تبصره ۳، ۴ ، ۵ قانون بودجه در بحث فاینانس ها و منابع سبز و توسعه ملی و اوراق مشارکت و تسهیلات اشتغال که منابعی هستند که می شود با پیگیری های لازم از آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی  ۱۰ درصد اعتبارات بودجه می بایست به پروژه های جدید اختصاص یابد و ۹۰ درصد اعتبارات باید به پروژه های نیمه تمام اختصاص یابد و از طرفی مجلس در تبصره ۱۹ عنوان کرده است که برای مشارکت عمومی و خصوصی و لایحه ای  که دولت ارائه کرده، دستگاه هایی که پروژه های نیمه تمام دارند می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی خاطرنشان کرد: اعتباراتی برای نمایندگان در چند سال گذشته مشخص شد که طبق نظر نمایندگان، اولویت های مصرف آن تعیین شود. در سال ۹۷ تصمیم بر این شد که این اعتبارات ۱۲ ، ۱۳ نماینده به پروژه تونل سوم و آب اصفهان اختصاص پیدا کند. امسال طبق توافق نمایندگان، این بودجه به دانشگاه صنعتی و علوم پزشکی و جهاد کشاورزی جهت شبکه آب رسانی  و نوسازی مدارس و بازسازی فاضلاب و طرح های عالی روستایی و موزه دفاع مقدس و موزه هنرهای معاصر و حوزه علمیه اختصاص پیدا کرد.

کد خبر 383833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.