۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
ساختمان جیپ ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی کشور از ثبت ملی ساختمان جیپ و ۲۰ اثر دیگر از جمله شعبه دانشگاه تهران بانک ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ ساختمان جیپ اثر معمار مشهور ایرانی "وارطان هوانسیان" واقع در ضلع شمالی خیابان اکباتان بالاخره ثبت ملی شد. این ساختمان در سال‌های گذشته حاشیه‌های زیادی داشت و درحالی که سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرده بود این اثر ثبت ملی است،‌ بازهم در لیست مزایده یک شرکت دولتی قرار گرفته بود.

پس از قرار گرفتن این ساختمان در مزایده با قیمت پایه ۲ هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال دوستداران و سازمان میراث فرهنگی اعلام کردند این اثر ثبت ملی است، اما در آن زمان هیچ مدرک یا شماره‌ای برای این ادعا در دسترس نبود. امروز (شنبه) و پس از تمام حاشیه‌ها محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور خبر از ثبت ملی ساختمان جیپ به شماره ۳۲۵۵۳ و به تاریخ پنج مرداد ۱۳۹۸ داد.

ساختمان جیپ در بین سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۵ طراحی و ساخته شد، معمار این اثر یعنی هوانسیان از طرفداران سرسخت معماری مدرن محسوب می‌شود و آثار دیگری همچون کاخ سعدآباد، مهمان‌پذیرلاله، سینما دیانا، باشگاه افسران تهران و شعبه بانک سپه در خیابان سپه اصفهان در کارنامه خود دارد.

همچنین هم‌زمان با ثبت ملی ساختمان جیپ ۲۰ اثر دیگر همچون ساختمان بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، مجموعه ورزشی تختی، دژ رشکان و مسجد دولاب در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفتند.

شعبه دانشگاه تهران بانک ملی اثر "یورن اوتزن" معمار دانمارکی که اپرای مشهور سیدنی را طراحی کرده است بوده و در چند سال اخیر فعالان میراث فرهنگی به دلیل تغییرات در نما این ساختمان بارهای اعتراض کرده بودند.

کد خبر 383818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.