ورود فاضلاب به قنات تاریخی و سکونت اتباع؛ چالش‌های مهم شهر جهانی یزد

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: نبود سیستم فاضلاب و ورود آب‌های دفعی به قنات تاریخی و همچنین سکونت اتباع در خانه‌های بافت تاریخی شهر جهانی یزد از چالش‌های فعلی این شهر است.

غلامعلی سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با ثبت جهانی شهر یزد مسئولیت‌های سنگینی برای مسئولان این شهر تعریف شد، اظهار کرد: مهم‌ترین تعهدات دولت در این زمینه حفظ این بافت و جلوگیری از دخل و تصرف در بخش ثبت جهانی شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای راهبردی برای بافت تاریخی ثبت شده شهر یزد نخستین اقدام در دستور کار بود، اضافه کرد: طیمدت زمانی که یزد ثبت جهانی شده سه استاندار برای این استان انتخاب و هر کدام شورای راهبردی را تشکیل داده اما موفق به اتمام کار و تشکیل ۹ کمیته مشخص شده نشدند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه طی یک سال اخیر مدیریت‌های مختلف در شهر یزد نیز ثبات نداشته است، ادامه داد: تغییر استاندار، فرماندار، نبود شهردار، اداره شدن اداره میراث فرهنگی و اداره مسکن و شهرسازی این استان توسط سرپرست از دیگر مشکلات موجود برای تشکیل شورای راهبردی ثبت جهانی یزد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به ثبات مدیریت‌ها در شهر یزد پس از یک سال مدیریت استان آماده تصمیم‌گیری برای تشکیل شورای راهبردی ثبت جهانی یزد است، افزود: در این زمینه سازمان میراث فرهنگی  و وزارت راه و شهرسازی باید هماهنگی‌ههای بیشتری برای اجرای این امر داشته باشند.

سفید در خصوص مهم‌ترین چالش‌های کنونی بافت تاریخی یزد اظهار کرد: نبود فاضلاب از مهم‌ترین مشکلات این بخش است، تبدیل خانه‌های این بافت به خانه‌های گردشگری منجر به افزایش مصرف آب در این منطقه شده که این امر به دلیل نبود فاضلاب باعث نمناک شدن دیوارهای ساختمان‌ها و در نهایت تخریب آنها می‌شود.

وی افزود: نبود فاضلاب در این منطقه منجر به ورود فاضلاب به قنات تاریخی و ثبت جهانی یزد شده که این امر بسیار ناخوشایند و غیر قابل تحمل است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد سکونت اتباع خارجی و به ویژه تبعه‌های افغان و عراقی را از دیگر چالش‌های بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد دانست و گفت: این بافت هویت یزدی خود را از دست داده و باید هر چه زودتر برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای حل معضلات موجود بافت تاریخی یزد نیاز به اعتبارات ویژه داریم، ادامه داد: پس از ثبت جهانی شهر یزد دولت متعهد شده بود ردیف بودجه خاصی را برای این شهر در محل بودجه وزارت راه و شهرسازی تخصیص دهد که هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

کد خبر 383812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.