جزئیات جدید ناسا درباره "سطح‌نشین قمری"

سازمان فضایی آمریکا در راستای برنامه‌ بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴، جزئیات طرح خود برای ساخت سطح‌نشین قمری را رونمایی کرد.

به گزارش ایمنا، سازمان فضایی ناسا جزئیات بیشتری درباره‌ اولین نمونه‌ سطح‌نشین قمری برای فرود بر سطح ماه تا سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که به‌دنبال آن، طرح بهبودیافته، ارائه خواهد شد. ناسا این خبر را همراه‌ با تکمیل فضاپیمای "اوریون" منتشر کرد که در سال ۲۰۲۱، به پیرامون ماه سفر خواهد کرد. آرتمیس ۱ (مأموریت بازگشت به ماه) پس از گذشت تقریباً ۴۷ سال (۱۹۷۲ آخرین سال فرود روی ماه)، راه را برای فرود مجدد روی سطح ماه هموار خواهد کرد.

دولت آمریکا خواستار پیشنهادهایی برای طراحی سطح‌نشین است که ظرفیت فرستادن دو فضانورد را به قطب جنوب ماه، تا سال ۲۰۲۴ داشته باشد. هدف بعدی شرکت‌ها طراحی سطح‌نشین بهبودیافته با ظرفیت حمل چهار فضانورد و امکان اقامت طولانی‌تر در ماه به‌مدت یک شبانگاه دوهفته‌ای قمری است.

ناسا در ماه مه اعلام کرد ۱۱ شرکت در حال بررسی و توسعه‌ طرح‌های اولیه‌ برای سطح‌نشین‌های قمری هستند. این سطح‌نشین سفر خود را از ایستگاه فضایی کوچک واقع در مدار پیرامون ماه به‌نام گیت‌وی (Gateway) آغاز خواهد کرد. هدف این سازمان، ساخت سطح‌نشینی است که از سه قسمت تشکیل شده است: بخش انتقالی که بتواند فضانوردان را از گیت‌وی به مدار نزدیک ماه برساند، بخش فرود که فضانوردان را از مدار ماه به سطح آن می‌رساند و بخش صعود که فضانوردان را پس از پایان مأموریت به گیت‌وی بازمی‌گرداند.

ناسا در ۲۰ ژوئیه، مصادف با پنجاهمین سالگرد اولین فرود روی ماه، ماژول تکمیل‌شده‌ خدمه‌ و ماژول سرویس اوریون را برای مأموریت آرتمیس ۱ رونمایی کرد. لیزا کالاهان، معاون و مدیرکل بخش تجاری فضایی لاکهید مارتین است که ماژول خدمه‌ی اوریون را برای ناسا ساخته است. کالاهان در جریان آن مراسم گفت: اوریون نوع جدید و منحصر به‌ فرد از فضاپیمایی است که برای پروازهای طولانی‌مدت فضایی، طراحی شده است و هدف آن ارسال فضانوردان به ماه و فرستادن اولین انسان‌ها به مریخ و بازگشت ایمن آن‌ها است.

اوریون به اکتشافات فضایی در منظومه‌ شمسی سرعت می‌دهد و نقطه‌ آغاز دستاوردهای فضایی در عصر حاضر محسوب می‌شود. این پروژه شامل نصب کامپیوترهای اویونیک (الکترونیک فضاپیما) کپسول اوریون، سامانه‌های برقی، سامانه‌ پیشرانش، ۱۱ چترنجات و بزرگ‌ترین سپر حرارتی ساخته‌شده تاکنون است. ماژول خدمه برای فرستادن چهار فضانورد به مدار بالای زمین طراحی شده است.

منبع: زومیت

کد خبر 383796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.