راهکارهای کنترل اختلال دو قطبی در نوجوانان

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان مهم‌ترین راهکار درمان اختلال دو قطبی را تشخیص زودهنگام این بیماری دانست و گفت: برای بهبود روند درمان ضروری است ضمن مصرف به موقع داروها خانواده نیز برای درمان فرد مبتلا همکاری کنند.

محسن لعلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری دو قطبی اختلال روانشناختی خلقی بسیار جدی است که بر روی احساس، رفتار و فکر شخص تاثیرگذار است، اظهار کرد: خلق و خوی انسان ثابت و یکنواخت نیست، گاهی شاد و مواقعی غمگین است و متناسب با موقعیت‌ها نوسان دارد، این حالت‌ها طبیعی است و نمی‌توان آن را دوقطبی نامید.

وی با بیان اینکه اختلال دو قطبی باید توسط روانشناس و یا روانپزشک صورت گیرد، افزود: اختلال دو قطبی معمولا از کودکی تا ۵۰ سالگی بروز می‌کند، البته بروز این اختلال در کودکی بسیار نادر است،  مطابق آمارهای ارایه شده شایع ترین سن بروز اختلال دو قطبی بین ۱۵ تا ۲۴ سالگی است.

دوقطبی اختلال تدریجی و پنهان است

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان اضافه کرد: دوقطبی اختلال تدریجی و پنهان است که بر اثر این اختلال، خلق بیمار بین دو قطب در رفت و آمد است، نوجوان مبتلا به این اختلال از یک هفته  تا یک ماه بی اشتها بوده و تمایل به ارتباط با اطرافیان ندارد و پس از گذران این دوره قطب دیگر رفتار وی بروز می‌کند.

لعلی با بیان اینکه کم خوابی نوجوان یکی از علائم بیماری دو قطبی و از نشانه‌های رفتن به مرحله شیدایی است، افزود: در این مرحله معمولا نوجوان پرانرژی و پرحرف می‌شود، افت تحصیلی پیدا کرده و رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر را از خود بروز می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیماری دو قطبی دو نوع است، تصریح کرد: باید توجه داشت که هرچه قدر نوسانات خلقی با فاصله زمانی کمتری باشد، مدت بیماری طولانی‌تر،  درمان‌های دارویی سخت‌تر و  حتی در برخی از موارد نیاز به بستری شدن است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با تشخیص بیماری دو قطبی فقط دارو درمانی تعیین کننده نیست و باید انجام مشاوره‌های فردی و خانوادگی برای نوجوان صورت گیرد تا خانواده او بتواند به خوبی با این بیماری روبه‌رو شود.

علت اصلی ابتلا به اختلال دو قطبی هنوز مشخص نیست

وی تصریح کرد: علت اصلی ابتلا به اختلال دو قطبی هنوز مشخص نیست، اما متخصصان بر این باور هستند که این بیماری ارثی است، چنانچه افراد درجه یک خانواده این بیماری را داشته باشند، احتمال ابتلا فرزندان هم وجود دارد و اگر در خانواده پدر یا مادر مبتلا به این بیماری بود باید فرزند تحت نظارت و مراقبت قرار گیرد.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی بر این باور است که در بروز هر بیماری روانی و جسمانی ژنتیک یک عامل مستعد کننده است، معمولا استرس باعث ایجاد بیماری دو قطبی است و اگر نوجوان دو قطبی مدیریت نشود شدت اضطراب و پرخاشگری‌های او نظم خانواده را بهم ریخته و حتی موجب فروپاشی آن می‌شود.

لعلی با بیان اینکه تشخیص و درمان زودهنگام اختلال دو قطبی افراد مبتلا را از آسیب و پیامدهای ناگوار آن جلوگیری می‌کند، گفت: مساله تشخیص درباره مسایل خلقی و روانی بسیار مهم است. با تشخیص زود هنگام می‌توان این بیماری را کنترل کرد. در دو قطبی نوع یک نوجوان به خود و دیگران آسیب می‌رساند و رفتارهایی مثل رانندگی خطرناک، رفت و آمد با دوستان ناباب، افت عملکرد تحصیلی را بروز می‌دهد.

وی ادامه داد: در دو قطبی نوع دوم نوسانات بین افسردگی و شیدایی زیاد است، این بیماری رایج‌تر است و باید فرد مبتلا به صورت مستمر داروهای خود را تحت نظر پزشکی مصرف کند؛ اگر مصرف داروها قطع شود، احتمال عود بیماری بسیار زیاد است .

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه پیامدهای ناگوار دو قطبی در دوره نوجوانی و در دوره بزرگسالی زیاد است، اظهار کرد: تشخیص زودهنگام اختلال دو قطبی و پیگیری برای درمان بسیار مهم است، این امر  توجه والدین را می‌طلبد و درمان فقط دارویی نیست، اولین مرحله درمان برای دو قطبی‌ها دارو درمانی است و مرحله بعدی درمان‌های روانشناختی فردی و خانوادگی بوده که متاسفانه پنهان می‌ماند.

وی تاکید کرد: درمان‌های روانشناختی دو قطبی‌ها پیرامون دو موضوع درمان‌های فردی و خانوادگی است. آگاهی خانواده از این بیماری روانشناختی در درمان بسیار کمک کننده است، در درمان‌های خانوادگی می‌توان با جلسات روانشناختی طولانی مدت نسبت به بهبودی بیمار دو قطبی اقدام کرد.

کد خبر 383782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.