توسعه معادن منافاتی با الزامات زیست محیطی ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تحقق اهداف رونق تولید باید از مواضع بخشی عبور کنیم و اصل را در اقدام و کار جهادی بنا کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از شبکه تولید و تجارت ایران، رضا رحمانی اظهار کرد: مسائل مربوط به تولید را در دو بخش ملی و استانی به جد دنبال می کنیم و حتی در مواردی با موضوعات و مشکلات منطقه ای مواجه هستیم که با تعامل و همکاری مسئولان مرتبط درصدد حل آن ها برآمدیم.

وی در خصوص موارد طرح شده در حوزه معادن منطقه، تصریح کرد: بدون تردید فعالیت معادن و استخراج مواد معدنی، هیچ منافاتی با رعایت مبانی و الزامات زیست محیطی و همچنین مسائل مربوط به منابع طبیعی ندارد.

رحمانی ادامه داد: درکشورهایی دارای مناطق مشابه مازندران، توسعه معادن با جدیت در حال پیگیری است و برخی الزامات قانونی مانع افزایش بهره برداری از منابع معدنی نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه فناوری ها و علوم مرتبط، امروز مانعی برای گسترش معادن و صنایع در سطح دنیا وجود ندارد.

رحمانی بیان کرد: صنعت خود مبنای توسعه علمی و فناوری نیز هست و هم اکنون خود صنعت گران با ارائه راهکار های نوین، در ده ها شهر کشور و طی توافق انجام گرفته با آبفا ساخت تصفیه خانه های صنعتی در دستور کار است که توان تصفیه پسماند را در حد آب شرب نیز دارند.

وزیر صمت اعلام کرد: بزودی شاهد افتتاح واحد تولید اسید مس در سرچشمه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ ها میلیارد تومان خواهیم بود که نشان می دهد بخش صنعت و معدن خود در رعایت الزامات زیست محیطی حساسیت بیشتری به خرج می دهد و در این مهم پیشروی سایر بخش های کشور است.

وی یادآور شد: همانگونه که رعایت مسائل زیست محیطی اهمیت دارد و وظیفه همگان است، رونق تولید هم یک وظیفه ملی و برای کشور دارای اهمیت فراوانی است و توسعه و حفظ آن باید از طرف همه مردم و دستگاه ها جدی گرفته شود.

نمی توانیم توسعه معادن را متوقف کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نمی توانیم توسعه معادن را متوقف کنیم و شرایط را برای برداشت های غیرقانونی مهیا کنیم، درخواست ما از خود مسئولان استانی است که در خصوص رعایت مبانی زیست محیطی پیشقدم شوند و با فرآهم کردن شرایط قانونی و حفظ الزامات، امکان بهره برداری و توسعه معادن را بیش از پیش فرآهم کنند.

رحمانی ادامه داد: استان‌ مازندران ظرفیت های لازم برای رفع مشکلات حوزه معادن و حتی صنایع را در خود دارد و خوشبختانه شخص استاندار نیز در این مسائل پای کار است، بهتر است موارد پیش از ارجاع به مرکز در سطح استان و نگاهی همراه تر از سوی دستگاه های متولی رفع و رجوع شوند.

وی گفت: انتظار داریم بانک ها در تامین تسهیلات مورد نیاز واحدهای صنعتی رویکرد خود را مثبت تر از پیش کنند و به نوعی تولید را بخشی از کار خود قلمداد کنند و در ارائه تسهیلات آن هم با سود ۱۸ درصدی به واحدهای موفق و استراتژیک که باعث قطع وابستگی کشور می شوند، سخت گیری نکنند.

رونق تولید استراتژی کلان کشور است

وزیر صمت تاکید کرد: رونق تولید امروز استراتژی کلان و اصلی کشور است و مقام معظم رهبری بر این نکته همواره تاکید دارند که همه دستگاه ها باید روی مسئله تولید متمرکز شوند که البته اولویت نخست هم در این راستا حفظ تولید و واحدهای صنعتی موجود است.

رحمانی افزود: هم اکنون تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها وابسته به بانک هاست، فارغ از پایین بودن سهم تخصیصی، حداقل انتظار بهبود عملکرد در شرایط فعلی را داریم که باید محقق شود.

کد خبر 383779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    0 0
    وزیر صنعت در مورد محیط زیست اظهار نظر می کند؟ مگر ایشان کارشناس و متخصص محیط زیست است که می گوید منافاتی ندارد؟ مسلم است برای افزایش در آمد حوزه خودش اظهار نظر غیر اصولی می نماید! بسیار باعث تاسف است!!!!! دیگر جایی باقی نمانده است که برای اکتشاف معدن و.... سوراخ سوراخ نشده باشد!