رویداد های جهانی برای فرهنگ و هنر ایرانی

در هفته گذشته اتفاقات مهمی در عرصه فرهنگ و هنر برای کشور در جهان رخ داد که در ادامه آن ها را مرور می کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا،هفته گذشته برای سینمای ایران،رویداد های مهمی در سطح جهانی رقم خورد؛همچنین آثار سه دانشجویی ایرانی به دانشگاه هاراوارد رسیدند.در ادامه،مشروح رویداد ها را میخوانید:

موفقیت انیمیشن پسر دریا در کره جنوبی: فیلم انیمیشن پسر دریا به کارگردانی عباس جلالی یکتا محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم آسیایی بخش ویژه فیلم‌های کودک و نوجوان جشنواره فیلم انیمیشن و کارتون سئول کره‌جنوبی شد. این انیمیشن پیش از این ضمن نمایش در بخش مسابقه دورنمای فیلم‌های کوتاه پنجاه و نهمین دوره جشنواره انیمیشن انسی فرانسه، موفق به کسب جایزه ویژه شهر انسی شده بود.

پیمان معادی و لیلا حاتمی در لیست بهترین های نشریه ایندی وایر: نشریه ایندی وایر در فهرست خود از برترین نقش‌آفرینی‌های یک دهه اخیر سینمای جهان، نام پیمان معادی و لیلا حاتمی را برای بازی در فیلم «جدایی» در این فهرست قرار داد. در این گزارش که به بررسی ۵۰ نقش‌آفرینی از سال ۲۰۱۰ تا کنون سینمای جهان پرداخته است، گروه منتقدان نشریه سینمایی ایندی‌وایر با تمجید از لیلا حاتمی و پیمان معادی برای بازی در فیلم برنده اسکار  ساخته اصغر فرهادی، آن‌ها را به ترتیب در رتبه‌های ۳۶ و ۳۷ فهرست خود قرار داده‌ است.

نمایش آثار سه دانشجوی  نقاش ایرانی در دانشگاه هاروارد: مراسم افتتاحیه فستیوال هنری اجتماعی سوآرت در دانشگاه هاروارد و با حضور جمعی از هنرمندان و دانشگاهیان برگزار و منتخبان اولین دوره این فستیوال از سوی هیات داوران معرفی شدند. سه تن از دانشجویان رشته نقاشی، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا به نام‌های فاطمه امانی‌راد، ندا عزیزی و فائزه حیاتی موفق شدند در بین ۳۰ هنرمند نهایی باشند و جواز حضور در نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه هاروارد را کسب کنند. این آثار از سه ماه می ۲۰۱۹، به مدت سه ماه در دانشگاه هاروارد بخش خاورمیانه به نمایش درآمده و هم اکنون نیز بر روی دیوارهای این دانشگاه، نمایش عمومی آثار ادامه دارد.

بازگشت رضا رویگری با حسن کچل: نمایش کمدی موزیکال حسن کچل نوشته زنده یاد علی حاتمی، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امید اسدی و بازی رضا رویگری از ۵ مرداد در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه رفت. رضا رویگری، علی فتحعلی، امید اسدی، عباس بهمنش، بیتا بزم آور، داوود اسدالهی، تارا کریمی، آوا اصیلیان، زهرا فلاح، علی حیدری، محمد حسن مسعودی، علی اصغر ایزی، بابک اکبری، متین محجوب در این اثر ایفای نقش می‌کنند. نمایش حسن کچل از ۵ مرداد تا ۹ شهریور همه روزه ساعت ۲۱ در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه خواهد بود.

متری شیش ونیم در فستیوال فیلم ونیز: فهرست فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره ونیز ۲۰۱۹ با حضور آثاری از رومن پولانسکی و استیون سودربرگ و همچنین انتخاب فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی در بخش افق‌ها اعلام شد. جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره‌ سینمایی در چند سال اخیر نقش بسیار مهمی در فصل جوایز سینمایی داشته و از میان پنج فیلم برنده اسکار بهترین فیلم، سه فیلم در جشنواره ونیز اولین نمایش جهانی خود را تجربه کردند.

انتشار "و آن‌گاه معنا زاده شد": کتاب "و آن‌گاه معنا زاده شد؛ بازنمایی، شبیه‌سازی، سوژه" شامل مجموعه مقالاتی با موضوعات سوژه، بازنمایی و شبیه‌سازی است، توسط امیر رضائی‌پناه، سمیه شوکتی‌مقرب و عارف مسعودی ترجمه و توسط نشر علم منتشر شد. این کتاب به دنبال ارائه فهمی خاص و اصیل از برخی مقوله¬‌های مهم در علوم انسانی و اجتماعی همچون معنا و نظام معانی، بازنمایی، شبیه¬‌سازی، سوژه سیاسی، امر سیاسی، سیاست، امر اجتماعی، حقیقت، امر واقع، رخداد، ادبیت فلسفه و فلسفیت ادبیات، سرشت هنر، روی صحنه و پشت صحنه، گفتمان هویدا و گفتمان پنهان و... است.

سفرنامه خوانی برادران امیدوار در سعدآباد: جلسات سفرنامه خوانی دو بار در ماه از کتاب سفرنامه برادران امیدوار، نخستین جهانگردان پژوهشگر ایرانی در موزه برادران امیدوار با هدف ارتقاء جایگاه علمی موزه‌ها و ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطبان موزه و  برای تشویق به مطالعه و کتابخوانی و همچنین تشویق به سفر به مناطق مختلف در مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود که حضور علاقمندان در آن، آزاد و رایگان است. موزه برادران امیدوار ۵ مهر ماه ۱۳۸۲ همزمان با آغاز هفته جهانگردی در عمارت کالسکه خانه مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد افتتاح شد.

نشان افتخار ژاپن برای کمال تبریزی: طبق اعلام سفارت ژاپن، دولت این کشور در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹ اعطای نشان افتخار از طرف وزیر خارجه ژاپن به کمال تبریزی، کارگردان ایرانی را تصویب کرد. کمال تبریزی در سال ۲۰۰۱ میلادی فیلم مشترک ژاپن و ایران به نام فرش باد  را کارگردانی کرد و همچنین به مناسبت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ژاپن و ایران در فیلم مهمانخانه ماه نو که امسال ساخته شد به عنوان مشاور کارگردان نیز فعالیت داشته است.

کد خبر 383754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.