نقش ویتامین D در پیشگیری از دیابت

یافته‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد مصرف ویتامین D می‌تواند روند پیشرفت بیماری دیابت را به طور چشمگیری کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سلول‌های بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، حساسیت کمتری نسبت به انسولین از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین انسولین نمی‌تواند به طور موثر سطح قند خون این افراد را کنترل کند. گروهی از محققان کانادایی به تازگی تاثیر مصرف مکمل ویتامین D بر مبتلایان به این بیماری را بررسی کردند. آن‌ها داده‌های سلامت ۹۶ فرد مبتلا به دیابت یا  کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند را مورد بررسی قرار دادند. هیچ کدام از این افراد داروی دیابت یا دارویی که با ویتامین D  تداخل داشته باشد، مصرف نمی‌کرد.
محققان افراد شرکت‌کننده را به دو گروه تقسیم کردند، به گونه‌ای که به افراد گروه اول برای مدت ۶ ماه، هر روز ویتامین دادند؛ این مقدار حدودا پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از مقدار توصیه شده بود. افراد گروه دوم نیز شبه دارویی که شبیه کپسول ویتامین  بود مصرف کردند. ویتامین نوعی از ویتامین D است که به منظور دریافت این نوع ویتامین، افراد باید در معرض نور آفتاب قرار گیرند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مصرف مکمل ویتامین D با دوز بالا، به مدت ۶ ماه، حساسیت نسبت به انسولین محیطی و همچنین عملکرد سلول بتا را در افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند و یا بیماری به تازگی در آن‌ها تشخیص داده شده است، به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. سلول‌های بتا، نوعی از سلول‌ها هستند که در لوزالمعده قرار دارند و وظیفه اصلی آن‌ها، ترشح انسولین است.

در مقاومت نسبت به انسولین، حساسیت سلول‌ها نسبت به این هورمون کاهش یافته و جذب قند، مختل می‌شود. در نتیجه برای حفظ قند خون، بدن باید انسولین بیشتری تولید کند؛ با گذشت زمان مقاومت نسبت به انسولین، قند خون افراد را افزایش داده و به سلول‌ها آسیب وارد می‌کند.  مبتلایان به مقاومت انسولین در معرض خطر ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع دوم قرار دارند. 

یافته‌های جدید نشان داد افرادی که به ضعیف‌ترین حساسیت به انسولین مبتلا بودند، بیشتر از سایرین از مزایای مکمل ویتامین D بهره بردند. مصرف ویتامین D، برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند اما به حساسیت گلوکز مبتلا نبودند، هیچ تاثیری نداشت. 

نتایج این مطالعه در مجله اروپاییEndocrinology  منتشر شده است.

کد خبر 383753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.