کاهش خطر دیابت با خوردن غذاهای بومی

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد خوردن غذاهای بومی که دارای مقدار کمی مواد افزودنی است، باعث کاهش چربی شکم، فشار خون، و خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غذاهایی که می‌خوریم، تاثیرات زیادی بر سلامت ما دارد؛ رژیم غذاهایی که بتواند همه بیماری‌ها را درمان کند، سلامت عمومی را بهبود بخشد و باعث افزایش طول عمر شود، شامل مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، مقدار کمی شکر، نمک و چربی است. مواد افزودنی موجود در غذاهای فرآوری شده که صنعت غذایی برای خوش‌طعم شدن، خوش بو ‌شدن و ماندگاری از آن‌ها استفاده می‌کند، اغلب شیمیایی است و بدن افراد را در معرض بیماری قرار می‌دهد.

گروهی از محققان ایتالیایی در مورد مواد افزودنی موجود در غذاهای فرآوری شده یک مطالعه‌ جدید انجام دادند. آن‌ها داده‌های سلامت ۱۵۹ فرد سالم را به مدت ۶ ماه بررسی کردند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه به دو گروه تقسیم شدند، به گونه‌ای که از گروه اول خواسته شد مواد غذایی مورد نیاز خود مانند پنیر، سوسیس، پاستا، شیرینی، بیسکویت و شکلات را از تولیدکنندگان بومی و گروه دوم از سوپرمارکت‌ خریداری کنند.

هر دو گروه از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کردند، در نتیجه هر دو گروه به مقدار برابر، کالری مصرف کردند. محققان قبل از شروع آزمایش، شاخص‌هایی مانند قد، وزن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد را اندازه گیری کردند. آن‌ها چربی کل بدن، چربی شکم، سطح استرس و افسردگی افراد و همچنین سطح پتاسیم، سدیم، انسولین، کراتین و سی پپتید آن‌ها را ارزیابی کردند.

نمره ارزیابی "هموستاز" (HOMA) که نشان دهنده شاخص مقاومت نسبت به انسولین و عملکرد سلول بتا است نیز در این افراد محاسبه شد. بعد از دوره ۶ ماهه مطالعه، باز هم محققان همین آزمایشات را روی افراد تکرار کردند. نتایج بررسی‌های پژوهشگران ایتالیایی حاکی از این بود که افراد گروه اول نمرهHOMA  بهتری داشتند و سطح گلوکوز ناشتای آن‌ها نیز از افراد گروه دوم پایین تر بود.

یافته‌های جدید نشان داد چربی بدن و فشار خون سیستولیک افرادی که مواد غذایی خود را از تولیدکنندگان محلی تهیه کردند، کاهش پیدا کرده و علائم افسردگی در آن‌ها بهبود یافت. افراد گروه دوم نیز افزایش سطح گلوکوز ناشتا، فشار خون دیاستولیک و سی پپتید را تجربه کردند. در نتیجه مصرف غذاهای بومی، نقش موثری در کاهش چربی شکم، فشار خون، و خطر ابتلا به دیابت دارد.

نتایج این مطالعه در مجلهDiabetes & Metabolism  منتشر شده است.

کد خبر 383752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.