نماز جمعه آتش غضب خدا را از مردم دور می‌کند

طباطبایی نژاد گفت: خداوند آتش غضب خود را بر بدنی که روی پایی است که به نماز جمعه رفته، حرام می‌کند.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه اول نماز جمعه امروز با دعوت مردم به تقوا گفت: اگر فردی بخواهد اصلاح نفس کند و راه اصلاح پیش بگیرد باید چند گام بردارد. اول اینکه خودش مراقب خودش باشد و واعظ درونی داشته باشد. بداند که خدا و فرشتگان و زمینی که بر روی آن زندگی می‌کنیم، پیامبر اسلام و ائمه از انسان ها در زمین مراقبت می‌کنند و آگاهند و شهادت می‌دهند. اگر این مسائل را در نظر بگیریم کمتر گناه می‌کنیم.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: اعمال انسان به پیامبر اسلام ارائه می‌شود. اگر کار بد انجام دهیم ناراحت می‌شوند و اگر کار خوب انجام دهیم خوشحال می‌شوند. از امام صادق روایت داریم که ایشان در جمع یارانشان فرمودند چرا باعث ناراحتی رسول خدا می‌شوید؟ شاگردانشان گفتند چگونه ما پیامبر را ناراحت می‌کنیم در حالی که ایشان زنده نیستند؟ امام صادق فرموند شما نمی‌دانید که اعمال شما به پیامبر اسلام عرضه می‌شود و زمانی که گناه را در میان امت خود می‌بینند ناراحت می‌شوند. پس باعث ناراحتی پیامبر اسلام نشوید.

طباطبایی نژاد افزود: امروز ۲۳ ذیالقعده و روز زیارتی علی ابن موسی رضا است. برخی علما احتمال می‌دهند شهادت امام رضا امروز بوده است. در روایت داریم که زوار حضرت رضا درجه شان بالا تر از زوار دیگر ائمه است. حضرت رضا می‌فرمایند هر کس مرا زیارت کند و بداند خداوند چه چیزی را واجب کرده است من و اجدادم شفیعش هستیم.

وی با بیان این که امروز سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب است که  با شور و هیجان دیگری نکوداشت می‌شود افزود: امسال چهلمین سالگرد اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب است که نخستین بار در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۵۸ برگزار شد. بسیاری از انبیا در ۴۰ سالگی به نبوت رسیده‌اند و پیامبر اسلام در سن ۴۰ سالگی به پیامبری مبعوث شده اند. این اعدد بسیار مبارک و خاص است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در خصوص اهمیت برپایی نماز جمعه تصریح کرد: در بسیاری از کتاب‌ها روایت‌های بسیاری در خصوص جمعه و نماز جمعه وجود دارد. در برخی روایات آمده است که هیچ روزی مانند جمعه نیست. دعا بین زمان خطبه و آغاز نماز مستجاب می‌شود. در روایتی آمده است واجب است بر مسلمانان مرد و زن در روز جمعه غسل جمعه انجام دهند. بیش از ۳۰۰ روایت در خصوص اهمیت برگزاری نماز جماعت وجود دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طباطبایی نژاد گفت: بر هر مسلمانی برگزاری نماز جمعه به جماعت واجب است. بر مسلمانان در یک هفته خواندن ۳۵ نماز واجب است که یکی از آنها که نماز جمعه است بدون جماعت نمی‌شود. اگر کسی سه هفته متوالی نماز جمعه را نخواند خدا قلبش را مهر می‌زند و اگر کسی نماز جمعه را عمدا ترک کند خداوند با مهر نفاق قلبش را می‌بندد. خداوند آتش غضب خود را بر بدنی که روی پایی است که به نماز جمعه رفته، حرام می‌کند.

وی افزود: روایت داریم که نماز جمعه با هفت نفر که یکی از آنها امام جماعت باشد می‌تواند برگزار شود. برخی مراجع تقلید که برگزاری نماز جماعت را واجب نمی‌دانند، اما اینطور می‌گویند که اگر نماز جماعت برگزار شد شرکت در آن واجب است.

امام جمعه اصفهان گفت: اکنون در ۹۰۰ نقطه کشور نماز جمعه بر پا است و مردم در آن شرکت می‌کنند. خداوند این اجتماع را از ما نگیرد.

طباطبایی نژاد گفت: یکشنبه ششم مرداد ماه، روز پیدایش زمین است. نخستین جایی که پیدا شد خانه خدا است. که به وسیله حضرت آدم پی‌ریزی و به وسیله حضرت ابراهیم ساخته شد. ۲۶ ذی القعده روز حرکت پیامبر برای آخرین حج و روز حرکت علی‌ابن‌موسی‌الرضا به سمت ایران و خراسان است. هم‌چنین در این هفته زمان سالگرد فوت آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله زاهد است.

وی افزود: پیروزی رزمندگان و سپاه را تبریک می‌گویم که پوزه دشمنان را به خاک مالیدند و کشتی‌شان را گرفته‌اند. دشمنان روز به روز ضعیف‌تر می شوند زیرا راهنمای واقعی دینی ندارند. زمانی که هدایت خدارا ندارند مانند دیوانگان می‌شوند.

کد خبر 383736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.