بسیاری کشورها محتوای نماز جمعه تهران را مواضع نظام می‌دانند

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران گفت: عظمت نماز جمعه پایتخت، عظمت جمهوری اسلامی ایران در دنیاست. مواضع حق‌طلبانه و مقاومت برابر زورگویی‌ها چشم خیلی از ملت‌ها را به خود خیره کرده است.

به گزارش ایمنا، سیدمحمدباقر پیش‌نمازی امروز جمعه به مناسبت اقامه نخستین نماز جمعه تهران، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نماز جمعه در پنجم مردادماه سال ۱۳۵۸ به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی برگزار شد و توانست در طول این چهل سال پایگاه مقاومت برابر قدرت های بزرگ جهانی باشد.

رئیس ستاد نماز جمعه تهران با بیان اینکه نخستین جمعه مردادماه امسال مصادف با چهلمین سال برگزاری نمازجمعه تهران است، خاطرنشان کرد: نماز جمعه ظرفیت‌ها و پتانسیل های زیادی دارد که می ‌وانیم از این ظرفیت ها برای ترویج اسلام و انقلاب استفاده کنیم. امروز به دلیل دفاع از موضع حق برابر قدرت های جهانی با شرایط ویژه ای روبرو هستیم.

وی افزود: در چهل سال گذشته با انواع فشارها، تهدیدها و جنگ های روانی از طرف دشمنان روبرو بودیم و در چنین شرایطی نماز جمعه پناهگاه و نقطه آرامش مردم است. نماز جمعه پایگاهی برای آینده نگری و تحلیل هایی است که بیان کننده نقش و رفتار سیاسی، اجتماعی و آماده سازی محیط برای اتفاقاتی است که در آینده صورت می گیرد.

پیش نمازی با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران، یادآور شد: فراموش نمی کنیم در سالهای دفاع مقدس، نماز جمعه تهران کانون اجتماع بی‌نظیر مردم بود و آخرین تحلیل‌های کشور در مواجهه با تهدیدها در آنجا ارائه می شد. الان هم شاهدیم هروقت تهدیدها قوت پیدا می کند و جنگ روانی دشمن علیه ما صورت می گیرد به شکلی محسوس مردم در این فریضه الهی حضوری چشمگیرتر دارند.

رییس ستاد نماز جمعه تهران ادامه داد: به دلیل بزرگی پایتخت و زمان بر بودن حضور در این فریضه الهی، سعی ما این است در حاشیه آن ظرفیت های دیگری بوجود بیاوریم که نمازگزاران از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال فوق برنامه هایی برای کودکان، نوجوانان و جوانان از فعالیت‌های ورزشی، شبه ورزشی، فرهنگی و هنری پیش بینی شده است.

پیش نمازی اضافه کرد: برای بزرگسالان نیز غرفه‌های عرضه کتاب های مفید و خدمات مشاوره در موضوع خانواده، احکام، قضایی از دیگر برنامه هایی است که در حاشیه نماز جمعه پیش بینی شده است. در کنار آن با همکاری نهادهایی مثل کمیته امداد تولیدات و محصولات مددجویان را به صورت غرفه هایی در معرض فروش قرار داده شده و بازارچه های فصلی ایجاد کرده ایم.

رئیس ستاد نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه نماز جمعه کانون حضور رسانه های داخلی و خارجی است، گفت: شخصیت های مهم علمی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، دولتی و اجرایی در نماز جمعه شرکت می کنند و اینجا محلی است که خیلی از مسئولان همدیگر را می بینند و می توانند بیشتر در ارتباط باشند.

وی افزود: نماز جمعه غیر از ظرفیت های عبادی، قابلیت های چون هم افزایی و احساس عزت و اقتدار برابر تهدیدات دشمن را داراست که می توان به وضوح آن را دید.

پیش نمازی ادامه داد: نماز جمعه به عنوان وعده گاه مومنان و قرارگاه فرهنگی شهر، کارکردها و ظرفیت های مختلفی دارد که باید به این ظرفیت ها توجه ویژه شود که البته رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند که آیینه خوبی برای نماز جمعه و ظرفیت های آن هستند و می‌توانیم حتی به عنوان یک ظرفیت بین المللی از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به حضور نمازگزاران غیرایرانی در نماز جمعه تهران، گفت: عظمت نماز جمعه پایتخت، عظمت جمهوری اسلامی ایران در دنیا است مواضع حق طلبانه و مقاومت برابر زورگویی ها چشم خیلی از ملت ها را به خود خیره کرده است.

رئیس ستاد نماز جمعه تهران گفت: تریبون و صدای نمازجمعه و پیامی که از آن به دنیا ارسال می شود این پایگاه سیاسی را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است. بنابراین با همکاری وزارت امور خارجه هر هفته خطبه ها و پیش خطبه ها به زبان های انگلیسی و عربی ترجمه می‌شود.

پیش نمازی با بیان اینکه نماز جمعه تهران نوعی تولید فکر و پیام برای همه مسلمانان جهان است، تاکید کرد: چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه تهران نقطه عطفی برای ایجاد همبستگی، مقاومت و اقتدار است. نماز جمعه مهمترین سنگر مقاومت در دفاع از انقلاب است که توجه به این ظرفیت عالی و ممتاز می تواند همه کارکردهای پیش بینی شده را احیا کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 383715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.