التهاب مسکن و مُسکن‌های مسئولان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها تشریح جزییات کارت سوخت، رشد شاخص اشتغال استان اصفهان، پیش‌بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی جهان، کاهش خروجی سد زاینده رود و آغاز مرحله دوم هوشمندسازی در صنعت برق را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که با شروع فصل نقل و انتقلات مسکن در قالب خرید و فروش یا رهن و اجاره، بازار این کالای حیاتی داغ شده است اما با افزایش بی سابقه قیمت‌ها که از سال گذشته استارت خورد و اکنون به اوج خود رسیده و علاوه بر آن ارائه قیمت‌های دل بخواهی و غیر اصولی در بازار خانه و کاشانه، این داغی بازار به حالتی آتشین مبدل گشته که تقریبا متقاضیان مسکن را دارد در خود می سوزاند.

بسیاری از مسئولان از پیش‌بینی و وعده کاهش قیمت مسکن خبر داده اند، هرچند پر واضح است که با پایان فصل تابستان و آغاز پاییز مثل همیشه با کاهش معاملات و توافقات (اینکه به هر طریقی مستاجران برای ماندن در جای خود کنار بیایند) قیمت‌ها در این بازار شکسته می شود و دیگر نیازی به پیش بینی و وعده نیست!

اما به هر طریق مسئولان نیز با درددل مردم همراه شدند و دغدغه‌مندی خود را در قالب نسخه‌هایی برای کاهش التهاب و داغی این بازار بیان کردند؛

پیش‌تر که وزیر اقتصاد از "اعطای وام اجاره بها" سخن به میان آورده بود. وزیر راه نیز در پاسخ گفته بود "این طرح وزارت اقتصاد است و خود این وزارتخانه نیز ساز و کارهایش را بیان کند."

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تعادل‌بخشی به بازار مسکن است و باید از دو ابزار زمین و ارائه مجوز برای رونق بخشی به تولید مسکن استفاده کند، گفت که " قطعا قیمت مسکن پایین می آید اما کاهش آن متناسب با سایر پارامترهای اقتصادی خواهد بود. آمارها حاکی است که عمده معاملات انجام شده در ۴۷۰  محله تهران در ۵۰ محله و در متراژهایی به مساحت ۴۰ تا ۸۰ مترمربع بوده است. در حالی‌که عمده پروانه های صادره برای متراژ بالای ۱۲۰ مترمربع صادر شده است.

همچنین با توجه به اینکه سمت و سو و سیاستگذاری برعهده دولت و وزارتخانه راه و شهرسازی و ساخت و ساز برعهده بخش خصوصی است باید مشوق هایی ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران به تولید مسکن برای دهک های متوسط و پایین که تقاضای واقعی مسکن در آن دهک هاست، متمایل شوند.

حسینی با بیان اینکه در چند سال گذشته تولید مسکن در کشور با کاهش مواجه بود، توضیح داد: از یک‌سو کاهش تولید مسکن و از سوی دیگر ناهمخوانی تولید مسکن با تقاضای واقعی در مناطق مستعد، مشکلاتی را برای مردم و کشور ایجاد کرد."

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ایمنی و اضطراری شرکت فرودگاه های کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که استدلال رییس جمهوری برای افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها چه بوده است؟ گفت: "قیمت مسکن افت کرده، روند شتابان رشد آن کند شده است و کاهش چشمگیر قیمت‌ها در منطقه پردیس نشان می دهد که یک وادادگی در حوزه مسکن رخ داده است. بر اساس دیتاهایی که در معاونت مسکن از بانک مرکزی و مرکز آمار به دست آمده و تحلیل شده است، متوسط افزایش اجاره‌بها حد فاصل سه ماهه سال جاری در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، حداکثر ۳۰ درصد بوده است. البته ممکن است در برخی مناطق موجران افزایش ۴۰ درصدی هم داده باشند یا در منطقه ای کمتر از ۳۰ درصد؛ این رقم (رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهوری) مربوط به متوسط افزایش نرخ اجاره بها است."

وزیر راه و شهرسازی اما در گفت‌و گو با شبکه خبر سیما نیز راهکارهایی برای التیام بازار مسکن ارائه کرد.

اسلامی با اعلام اینکه مؤسسات اجاره‌داری حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود، گفت: "مردم در این شرایط که حباب بزرگی در قیمت مسکن ایجاد شده نباید اقدام به خرید کنند. باید برای انجام معامله خرید به خود فرصت بدهند تا حباب مسکن تخلیه شود و فضا برای خرید خانه مساعد شود. در کنار طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که عملیات آن شروع شده است، دو اقدام دیگر را نیز انجام خواهیم داد که به زودی جزییات آن نهایی و مصوب خواهد شد. در یک اقدام جدید به دنبال راه‌اندازی مؤسسات اجاره‌داری حرفه‌ای هستیم که باید این موسسات طبق قانون مصوب ساماندهی و عرضه مسکن ایجاد و فعال شود. این مؤسسات با یک نظام تعریف شده و ضوابط از پیش مصوب می‌توانند وارد بازار اجاره مسکن شوند تا با نقش مثبت و سازنده‌ای که ایفا خواهند کرد بتوانند زمینه تعامل بهتر و راحت‌تر را بین مالک و مستاجر فراهم بیاورند."

رئیس جمهوری نیز در نشستی با وزرات راه و شهرسازی و کارشناسان این حوزه، تصریح کرد: "شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این راستا باید برنامه‌ریزی کنند."

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره جزئیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی توضیحاتی را ارائه و با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی که به تدریج در کل کشور اجرایی می شود، گفت: این روش از قاچاق سوخت و سوء استفاده از کارت های سوخت جلوگیری می کند

وی اعلام کرد: مرحله اول استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰ مرداد شروع می شود.

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعدا در اطلاعیه‌ای از دارندگان کارت‌های هوشمند سوخت درخواست کرد در ۱۰ روز آینده حداقل یک بار از طریق کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند.

** رییس هیئت مدیره شهرک صنعتی بزرگ اصفهان با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی، نبود سرمایه در گردش و اعتبارات لازم بسیاری از واحدهای صنعتی این شهرک غیر فعال شده است، گفت: بهتر است به جای واگذاری زمین جدید، مشکلات واحدهای موجود را حل کنیم زیرا از کل ۴۰۰ واحد ساخته شده در این شرکت فقط ۹۰ واحد فعال است.

** استاندار اصفهان گفت: شاخص اشتغال استان اصفهان که در دی ماه سال گذشته ۲.۷ درصد کمتر از میانگین کشوری بود، بر اساس آماری که اخیرا مرکز ملی آمار منتشر کرده‌است، ۰.۱ درصد بیشتر از میانگین کشوری شده‌ و بی شک این مهم با صبر تولیدکنندگان میسر شده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در زمان جنگ دست بانک‌ها باز نیست که بتوانند هر چقدر ارز خواستیم در اختیار ما بگذارند، یادمان باشد دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، تصمیم بر این است که ارز تک نرخی شود و ما باید خودمان را با این شرایط وفق دهیم.

استتاندار اصفهان همچنین تاکید کرد: اگر می‌خواهید از تسهیلات بانکی استفاده کنید امسال این کار را بکنید زیرا بهتر از این است که صبر کنید سود آن کاهش یابد تا سال آینده از آن استفاده کنید.

** صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» پیش‌بینی قبلی خود درباره نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده میلادی را تعدیل کرده است.

این نهاد بین‌المللی نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را با تعدیل ۰.۱ واحد درصدی نسبت به پیش‌بینی قبلی، به ترتیب ۳.۲ و ۳.۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

همچنین این صندوق در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که پس از پشت سر گذاشتن دو سال سخت، نرخ رشد اقتصادی ایران از سال آینده میلادی مثبت خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را همچنان منفی شش درصد پیش بینی کرده است؛ نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ را بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی که در ماه آوریل (اواسط فروردین) منتشر شد، منفی شش درصد پیش‌بینی کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی منفی ۳.۹ درصد بوده است که با توجه به‌شدت گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا، در سال‌جاری میلادی به منفی شش درصد خواهد رسید

**مدیرکل اداره مدیریت بحران استان اصفهان گفت: سال گذشته حدود ۲۲ هزار نفر از ظرفیت‌های وام جهاد کشاورزی استان اصفهان استفاده کرده‌اند، در سال جاری نیز تا کنون بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر از این ظرفیت ها بهره‌مند شده‌اند.

منصور شیشه‌فروش افزود: در سال زراعی ۱۳۹۷ حدود ۵۶ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان اصفهانی پرداخت شده و بیمه وظیفه دارد تا با گوش کردن به پیشنهادات عملیاتی کشاورزان بستر توسعه کمی و کیفی فعالیت آنها را فراهم کند.

** رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ۹۵ درصد بیمه گذاران در بخش کشاورزی دچار خسارت شده و همین امر موجب کاهش قدرت آنها در پرداخت خسارت می شود.

** رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان گفت: دولت می تواند با تخصیص ارز دولتی به دامداران و تولید کنندگان گوشت قرمز برای بهبود وضعیت هزینه ها، قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار را متعادل تر کند.

** وزیر نیرو گفت: مصرف برق در تولید ارز دیجیتال باید در حد مجاز باشد همچنین در تابستان و ساعات اوج بار برای تولید آن محدودیت‌های مصرفی در نظر گرفته می‌شود.

رضا اردکانیان در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با موضوع بررسی رمز ارزها با بیان اینکه از نظر وزارت نیرو در حوزه ارز دیجیتال تنها بحث مصرف برق آن مطرح است، گفت: وزارت نیرو از ابتدا این موضوع را مطرح کرده که اگر اصل موضوع تولید ارز دیجیتال در کشور پذیرفته شود، این وزارتخانه ملاحظات خود را در حوزه برق مصرفی مطرح می‌کند.

** رییس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن همراه و ثابت اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، گفت: واردات موبایل به بازار ایران توسط اشخاص حقیقی، قیمت‌ها را می‌شکند اما متاسفانه اجازه واردات موبایل به این افراد داده نمی‌شود.

حسن میرشمشیری علت اصلی کاهش نسبی قیمت تلفن همراه در بازار را کاهش نرخ دلار دانست و اظهار کرد: قیمت‌ها در بازار مناسب تر شده و خریداران توانسته اند تا حدودی نیاز خود را در بازار تلفن همراه برطرف کنند

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: پنجم مرداد ماه سالجاری خروجی سد زاینده رود کاهش خواهد یافت و رهاسازی مجدد برای نوبت دوم کشت تابستانه پس از اعلام برنامه صنف کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

حسن ساسانی با بیان اینکه ورودی و خروجی سد زاینده‌رود ۷۳ مترمکعب در ثانیه است، اظهار کرد: هم اکنون ذخیره سد به ۷۹۵ میلیون مترمکعب رسیده است. در یک مرحله ۲۸ خرداد ماه خروجی سد زاینده رود کاهش یافت زیرا توزیع آب در غرب اصفهان براساس برنامه زمان بندی انجام شده بود و براساس توافق کمیته پنج نفره بامداد ۱۴ تیرماه مجدد خروجی سد برای کشت تابستانه رهاسازی شد. کاهش مجدد خروجی سد زاینده رود، پنجم مرداد ماه انجام می شود و بین ۱۰ تا ۱۵ روز برای رهاسازی نوبت دوم کشت تابستانه فاصله خواهد بود

** رییس کل بانک مرکزی، درباره آخرین وضعیت استفاده از بیت کوین در کشور اعلام کرد: سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می شود.

** یک پژوهشگر بازارهای اقتصادی در گفت‌وگو با ایمنا گفت: وابستگی بازارهای ایران به نرخ ارز به ویژه دلار باعث شده تا زمینه برای مرجع شدن ارز برای سایر بازارها فراهم شود بنابراین دولت می تواند با کنترل نرخ ارز به مدیریت همه بخش‌های اقتصادی بپردازد زیرا اگر دولت نرخ ارز را کنترل کند همه چیز درست می شود.

مهدی ابوطالبی با اشاره به شدت نوسانات نرخ ارز در کشور و تاثیرات مضر آن بر وضعیت اقتصادی، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین چالش‌های حاکمیت سیاستگذار درون ایران در حوزه مسائل اقتصادی مهار نوسانات نرخ ارز و جلوگیری از آشفته شدن بازارهایی است که نقش مهمی در زندگی مردم دارند

** دو نمایشگاه تخصصی «آرایشی و بهداشتی» و «سلامت، ورزش و تغذیه» از یکم مردادماه، در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان آغاز به کار کرد و تا روز چهارم این ماه نیز ادامه دارد.

** نایب رییس اتاق ایران معتقد است در شرایط فعلی اقتصاد کشور، از یک‌سو بوروکراسی حاکم بر دستگاه‌های اجرایی زمان و منابع را هدر می‌دهد و از سوی دیگر به‌واسطه پیش‌بینی پذیر نبودن شاخص‌های کلان اقتصادی، فعالان اقتصادی عملاً امکان برنامه‌ریزی برای آینده را از دست داده‌اند.

** تفاهمنامه نصب پنج میلیون کنتور فهام بین شرکت توانیر و شرکت ساتکاب با حضور وزیر نیرو به امضا رسید. با امضای این  تفاهمنامه‌ای میان شرکت‌های توانیر و ساتکاب، فاز دوم طرح ملی فهام با هدف هوشمندسازی شبکه برق، آغاز شد.

** معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تجهیز ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌ آبیاری نوین، از سال ۹۲ تاکنون چهار میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

** معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به راه‌اندازی طرح ملی قبوض برق سبز الکترونیکی از ۲۵ خرداد ماه سال جاری، گفت: از ابتدای مهرماه قبوض کاغذی برای مشترکان این شرکت حذف شده و از طریق پیامک ارسال می‌شود.

** معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهاد پروژه های عمومی- خصوصی بخش کشاورزی را به استان ها و روسای سازمان‌ها تبیین و ابلاغ کرد. امسال در قالب تبصره ۱۹ بودجه مشارکت‌های عمومی و خصوصی، مجلس به دستگاه‌ها اجازه داده است تا ۱۰ درصد از اعتبارات تملک و دارایی خود را در پروژه های عمومی و خصوصی اجرا کنند.

** معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در سال مالی گذشته حدود ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای قیر رایگان به استان اصفهان تخصیص یافته بود، اما با پیگیری‌های انجام شده، این اعتبار به ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت که برای ۳۲۷ روستا اجرا می‌شود.

علی کریمی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استان اصفهان نسبت به سایر استان‌ها بودجه بیشتری برای قیر رایگان جذب کرده است، اظهار کرد: با حدود ۱۲ هزار و ۱۹۹ تن قیر از مجموع ۳۲۷ روستای مذکور در ۲۵۶ روستا عملیات اجرای آسفالت پایان یافته و ۷۱ روستای دیگر نیز در دست اقدام است.

** کیتکو نیوز برای هفته ای که پشت سر گذاشتیم، پیش‌بینی کرده بود که قیمت جهانی طلا به روند صعودی خود ادامه می دهد.

همچنین بر اساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارهای بین المللی پیش بینی کردند که قیمت جهانی طلا طی هفته آینده نیز افزایش خواهد یافت.

این گزارش حاکی بود که قیمت طلا در روزهای اخیر با رشد فزاینده ای روبرو شده و به بالاترین سطح خود در سال اخیر رسیده است.

کد خبر 383699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.