نبود قانون جامع، مهم‌ترین مشکل شهردای‌ها و دهیاری‌ها است

دهیار روستای مورچه خورت شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: مشکل عمده و اصلی دهیاری های کشور نداشتن قانون جامع به عنوان پشتوانه اجرایی این نهاد نوپا است که با توجه به وظایف دهیاری ‌ها مشکلات زیادی را برای این نهاد ایجاد کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر اسکندری عصر امروز - پنجشنبه ۳ مرداد ماه - در همایش هم‌اندیشی و تقدیر از شهرداران و دهیاران استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به اینکه دهیاری‌ها، همانند شهرداری‌ها وظایفی از قبیل انجام پروژه‌های عمرانی، ایجاد فضای سبز و ... را بر عهده دارند، متاسفانه به دلیل نبود قانون جامع، مشکلات فراوانی را پیش‌رو دارند.

وی افزود: حق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که از پشتوانه مالی و ساز و کار قانونی جامع برای اجرای وظایف خود برخوردار باشد.

دهیار روستای مورچه خورت با بیان اینکه وصول عوارض راه موفقیت نهادهای خود کفا به خصوص دهیاری ها است، گفت:  در حضور سه دستور العمل ایجاد یکنواختی در نظام عوارض دهیاری‌های کشور، حق تفکیک و عوارض تغییر کاربری که به عنوان حق قانونی برای دهیاری‌های کشور تعیین شده‌است به دلیل نبود هماهنگی توسط بنیاد مسکن دریافت می‌شود.

اسکندری افزود: این امر علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن وصول عوارض دهیاری‌ها، با توجه به رشد جمعیتی روستاها با گذشت زمان،  باعث عدم تامین سرانه فضای سبز و فضاهای تفریحی در سطح روستاها شده‌است.

وی اضافه کرد: در راستای آبادانی و عمرانی روستاها به  ویژه آسفالت معابر روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صرفا وظیفه توزیع قیر رایگان را دارد، و دهیاری‌ها در این مورد متحمل هزینه‌های زیادی از جمله زیر سازی و حمل و نصب  می‌شود که شایسته است تصمیم گیری جدی در این خصوص انجام شود.

دهیار روستای مورچه خورت گفت:  هدف از تشکیل کمیسیون تخلافات ساختمانی در استان‌ها جلوگیری از این تخلفات در خارج از حریم شهر و محدوده روستاها بوده ‌است، با توجه به اینکه دهیاری‌ها از اعتبارات و نیروی کافی برای تشکیل پلیس ساختمان برخوردار نیستند، باعث شده شاهد تخلفات ساختمانی زیادی در سطح روستاها باشیم.

اسکندری افزود: در شهرداری‌ها نیروی انتظامی در صورت لزوم می‌تواند برای توقف عملیات ساختمانی اقدام کند اما دهیاری‌ها از این ضمانت اجرایی برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: دهیاری ها حداقل ۶۰ درصد از بودجه سالانه خود را باید صرف پروژه‌های عمرانی کنند اما نداشتن امکانات لازم همچون ماشین آلات عمرانی، دهیاری‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده‌است، زیرا دهیاری‌ها درآمد لازم برای خرید این ماشین‌آلات را ندارند. 

دهیار مورچه خورت گفت: از مسئولان خواهشمندم باعنایت به کمبود اعتبارات دهیاری ‌ها و با توجه به اینکه دهیاران مدیریت بحران روستاها را برعهده دارند، تصمیم گیری جدی در راستای خرید تجهیزات به عمل آورند. 

اسکندری افزود: اعتباراتی که برای روستاهای کم جمعیت تخصیص داده می‌شود بسیار کم است توجه ویژه به این روستاها تقاضای دهیاران است که می‌تواند در توسعه گردشگری نیز موثر باشد.

وی با بیان اینکه مهم ترین دغدغه دهیاران امنیت شغلی است، گفت: امیدواریم امسال فکری به حال وضعیت استخدامی دهیاران شود و همچنین از مسئولان تقاضاداریم ساز و کار اجرایی برای انتخاب دهیاران توانمند به عنوان بخشدار فراهم آورند.

کد خبر 383687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.