شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیشران اجرای پروژه‌های عمرانی هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: شهرداری ها و دهیاری‌ها پیشران اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه استان هستند و برای رسیدن به اهداف توسعه شهر و استان نیازمند توجه ویژه به صنعت گردشگری و ایجاد اماکن اقامتی پذیرایی، بوم‌گردی و هتل‌ها برای جذب توریست هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی عصر امروز - پنجشنبه سوم مرداد ماه - در همایش هم‌اندیشی و تقدیر از شهرداران و دهیاران استان اصفهان، اظهار کرد: امروز به پاس گرامیداشت و تقدیر  از تلاش و زحمات شهرداران، دهیاران و روسای شهر و روستا گرد هم جمع شدیم تا ضمن تشکر از تلاش این افراد و ارائه راهکارها و بررسی مشکلات بتوانیم به گفت‌وگو بنشینیم که امیدواریم خروجی این نشست برای استان منشا خیر و برکت باشد.

وی افزود: ایام نوروز را با بحران‌های پی در پی پشت سر گذاشتیم بحران‌هایی که بخش عمده ای از فشار آن بر عهده شهرداران و دهیاران بود، اما خوشبختانه توانستیم سیل را در استان به خوبی مدیریت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: به موازات مدیریت سیل در استان اصفهان، ما معین استان خوزستان و  لرستان بودیم و در استان گلستان نیز حضور داشتیم که البته توانستیم با به کار گیری تمامی امکانات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سیل  را مدیریت کنیم. 

وی با بیان اینکه سیل در شیراز و گلستان بخش عمده‌ای از سفرهای نوروزی را به سمت استان اصفهان سرازیر کرد، افزود: بیش از دو میلیون مسافر نوروزی از شهر و استان اصفهان بازدید کردند، که بخش عمده‌ای از خدماتی که به این افراد ارائه شد بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود.

وی اضافه کرد: به موازات سفرهای نوروزی بیشترین حجم ترافیک در طول سال‌های گذشته را در مسیرهای مواصلاتی استان داشتیم بنابراین باید ایمنی راه‌ها را تضمین می‌کردیم که با کمک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توانستیم  با وجود حجم انبوه سفرها، نرخ تصادفات را کاهش دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در طول سفرهای نوروزی استان اصفهان با ۱۰۸ شهر و یک هزار و ۴۰۵ روستا، جمعیتی نزدیک به پنج میلیون و ۱۲۰ هزار را در خود اسکان داد.

غلامی افزود: اصفهان یکی از مهم ترین استان‌های مرکزی کشور است، که در آن مجموعه گسترده‌ای شامل  ۱۰۸ شورای اسلامی شهر،  ۹۱۲ شورای روستایی و عشایری و ۸۵۲ دهیاری،  برای اجرای پروژه‌های روستایی و شهری تلاش می‌کنند.

وی افزود: اعتباری بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد ریال در اختیار این مجموعه است که به اضافه بودجه‌های مصوبی که از طریق اوراق مشارکت، ظرفیت‌های برنامه ششم توسعه، بودجه سال ۹۸ و مشارکت بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های کلانشهری در استان اصفهان استفاده می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در پروژه مترو بهارستان، مجلسی، فولادشهر_اصفهان، شاهین شهر_اصفهان و نجف‌آباد_اصفهان تحت عنوان قطارهای حومه از پروژه‌های عمده عمرانی است که امیدواریم در سال جاری بخش عمده ای از این پروژه اجرایی شود. 

غلامی تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های استان اصفهان امیدواریم این پروژه‌ها مقدمه ای برای ظهور پتانسیل‌های نهفته استان اصفهان متناسب با طرح آمایش و اقلیم ویژه استان و حرکتی به سمت توسعه پایدار باشد.  

وی افزود: از جمله مواردی که باید به صورت ویژه به آن توجه شود و می‌تواند در توسعه استان نقش ویژه‌ای داشته باشد، صنعت گردشگری است که می‌تواند در کوچکترین مجموعه های جمعیتی تا بزرگترین سکونتگاه‌ها که کلانشهر نامیده می‌شوند، کار، اشتغال و در آمد ایجاد کند. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه در روستاهای دور افتاره استان تا کلانشهر اصفهان جاذبه‌های گردشگری وجود دارد، گفت: در جنوب و غرب استان منطقه سرسبز و کوهستانی و در شرق و شمال شرق جاذبه‌های خاص کویر مستعد برای سرمایه‌گذاری است که امسال نیز بخش عمده‌ای از حجم سفرهای نوروزی به سمت منطقه خور و بوم گردهای آن منطقه حرکت کرد.

غلامی با بیان اینکه تولیدات و صنایع دستی روستایی و شهری که نیازمند برگزاری نمایشگاه است می‌تواند رونقی را در استان اصفهان ایجاد کند، افزود:  یکی از مواردی که در استان اصفهان توجه کمتری به آن شده‌است، کوچ عشایر است که مراسم، آداب و رسوم، بازی‌های خاص عشایر و صنایع دستی آنها می‌تواند رونق خوبی به استان اصفهان ببخشد. 

وی افزود: در کنار توجه به صنعت سبز گردشگری، برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها باید به مشاغل مکمل بپردازیم تا بتوانیم از مهاجرت از شهر و روستاهای کوچک جلوگیری کنیم، ایجاد سایت‌های کارگاهی در مجاورت شهرهای کوچک با همین هدف باید شکل بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برای عملی شدن اینگونه طرح‌ها نیازمند مطالعات و برنامه ریزی‌های خاصی هستیم که توسط شهرداری‌ها و دهیاری ها باید تهیه شود و توجه ویژه‌ای به درآمدهای پایدار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته باشیم.

غلامی افزود: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که از همه امکانات از جمله پتانسیل‌های برنامه ششم توسعه، بودجه ۹۸ و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم، در این شرایط اقتصادی باید برای هزینه کرد اعتبارات عمرانی دقت ویژه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: انتخاب پروژه‌های ضروری و پرهیز از پروژه‌های غیر مفید باید در دستور کار شهرداران قرار بگیرد و اعتبارات باید صرف پروژه‌هایی شود که بیش از ۵۰ درصد عملیات اجرایی آن انجام شده‌ است، بنابراین  کمتر به سراغ پروژه‌های جدید و یا پروژه‌هایی که درصد پیشرفت کمی دارد برویم و سرمایه‌های معطل مانده را فعال کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برای کاهش هزینه‌ها به سمت برون سپاری اموری که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارد حرکت و باید سیستم را چابک کنیم حجم نیروی انسانی را افزایش ندهیم و از حداکثر توان بخش خصوصی استفاده کنیم. 

غلامی افزود: باید به صورت ویژه به بافت‌های فرسوده و ناکارامد شهری و ارتقاء کیفیت زندگی در آن بپردازیم، بازآفرینی شهری و روستایی با استفاده از امکانات ملی و استانی باید انجام شود تا بافت‌های فرسوده را متحول کنیم. 

وی اضافه کرد: برای موفقیت در برنامه‌ریزی‌ها باید آموزش را سرلوحه کار قرار دهیم، با تغییر ساختار شوراها نسبت به دوره‌های قبل و حضور اعضای جدید در شوراها نیاز به آموزش در مجموعه پرسنل شهرداری ها بیش از پیش احساس می‌شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه باید از بخشی از درآمد دهیاری‌ها رفع ابهام کنیم، عنوان کرد: درآمد دهیاری‌ها با حضور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تناقضی که بین این دستگاه و دهیاری‌ها وجود دارد عملا انجام بعضی کارها را مختل کرده‌ است.

وی اضافه کرد: تداخل کار بنیاد مسکن با دهیاری‌ها، کسب درآمدی که دهیاری‌ها برای اداره روستاها می‌توانند داشته باشند توسط این سازمان، به خصوص موضوع تفکیک زمین‌ها در طرح‌های هادی باید تعیین تکلیف شود.

غلامی گفت: هر چند در جلسات غیر رسمی این مشکلات با صورت جلسه‌هایی رفع شده باشد، اما عملا صورت جلساتی که تاکنون تنظیم شده‌ است مشکلی را رفع نکرده‌ است، شاید متوصل شدن به شیوه‌هایی مشابه ماده ۱۰ شهرداری‌ها برای روستاها و دهیاری‌ها این مشکلات را قدری رفع کند.

غلامی خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از عوارض ماده ۹۹ قانون دهیاری‌ها متاسفانه به حساب خزانه واریز می‌شود و بازگشت و تخصیص آن بسیار مشکل است که امیدواریم این مشکل برای سال جاری و سال‌های آینده رفع شود.

وی افزود: شناخته شدن دهیاری‌ها به عنوان دستگاه اجرایی، تصویب چارت سازمانی دهیاری‌ها در راستای امنیت شغلی دهیاران بسیار موثر است، تهیه طرح‌های هادی روستاها و تصویب در شورای برنامه ریزی یکی دیگر از معضلات موجود است که به بنیاد مسکن سپرده شده‌ و علاوه بر کاهش کیفیت این طرح، نارضایتی دهیاری‌ها را به همراه داشته‌است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: توزیع اعتبارات و افزایش تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها با وجود اینکه در سال گذشته سقف اعتبارات محدود بود، تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اشتغال روستاها داشت که البته امروز تقاضای افزایش این اعتبار را داریم.

غلامی افزود: در قانون مصوب شده‌است تصمیم‌گیری برای برنامه جامع شهرها با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، در استان‌ها انجام شود اما متاسفانه این موضوع هنوز ابلاغ نشده و با اما و اگرهای شورای تامین همراه است. 

وی اضافه کرد: شهرداری‌های برای انجام وظایف و ارائه خدمات بهتر اقدام به تشکیل سازمان‌های مختلفی کرده‌اند، این امر همان برون سپاری امور است، اما متاسفاته با تبصره یک قانون بودجه سال ۹۸ ، شهرداران، معاونان و مدیران ارشد شهری از حضور در جلسات این دستگاه‌ها محروم شده‌اند، در حالی‌که ابزار کار شهرداران و مدیران اجرایی حضور در این هیئت مدیره‌ها است و خواهشمندیم این تبصره هر چه سریعتر اصلاح شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی نحوه وضع و  وصول عوارض، مصوبه هیئت۱۳۷۸ هیئت وزیران بارها ابطال شده‌، بندهای ۲، ۸ ،۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ این قانون ابطال شده‌است، بنابر این این آیین نامه دیگر قابلیت اجرایی ندارد و لازم است بازنگری و ابلاغ شود تا بر اساس آن بتوانیم مشکلات شهرها را رفع کنیم.

غلامی افزود: یکی ازمواردی که در خصوص طرح جامع اصفهان توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد بحث سایه اندازی بود که معضلی برای استان اصفهان به وجود آورد که این مشکل را رفع کردیم؛ با بازنگری آیین نامه‌های اجرایی می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

وی اضافه کرد: اصلاح و رفع ابهام از ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها، که تفکیک اراضی و شهرداری‌ها است، می‌تواند عملکرد شهرداری‌ها را بهبود بخشد عمدتا شهرداری‌ها مستند به قانون کاربری‌های ورزشی، اموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمان که ناشی از تفکیک است را در اختیار خود می‌گیرند که با دستگاه های خدمات رسان دولت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت:  ساماندهی نیروها و پرسنل قرادادی شهرداری، خوشبختانه با ابلاغیه وزیر کشور رفع شده‌است و این طرح تحولی در ساختار سازمانی شهرداری ‌ها است. 

غلامی تصریح کرد: باید وزارت کشور کمک کند تا بتوانیم ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و مینی بوس را احیا کنیم زیرا احیا نشدن این ناوگان حوادثی همچون تصادفی که هفته گذشته در محور داران داشتیم و منجر به کشته شدن چند تن از مردم شد را در پی خواهد داشت.

کد خبر 383673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.