خودکشی دهها نهنگ در ماسه/ "دلبر" مادر می شود

در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا از آخرین وضعیت یوزپلنگ های پارک پردیسان تا پرواز فلامینگوها بر فراز مهارلوی شیراز، انتقاد رییس سازمان حفاظت محیط زیست از سیاسی بودن برخی سمن های زیست محیطی و کشف لاشه دهها نهنگ در ماسه ها می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لاشه بیش از ۵۰ نهنگ مرده در ایسلند توسط بومیان کشف شد. لاشه نهنگ‌ها در شبه جزیره "سنا افلسن" ایسلند پیدا شده و علت مرگ آنها روشن نیست.

دیوید شوارتزنز از تیم تحقیقاتی در این باره گفت: برخی از نهنگ‌ها در شن و ماسه دفن شده اند.هنوز روشن نیست که نهنگ ها چرا به ساحل کشیده شده اند. اما روشن است که نهنگ ها پس از رسیدن به ساحل با جزر و مد آب و پائین آمدن سطح آب در ساحل باقی مانده و دیگر نتوانسته اند به سمت دریا حرکت کنند.

ته سیگار به گیاهان آسیب می‌زند

محققان دانشگاه انگلیا راسکین انگلیس دریافتند ته سیگارهایی که در طبیعت رها می‌شود، قابلیت رشد گیاهان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

در این آزمایش محققان ته سیگارهای مصرف شده و نشده را روی سطح خاکی که در آن دو نوع گیاه تلخه و شبدر سفید کاشته شده بود، رها کردند. این گیاهان علوفه موردنیاز رشد دام‌ها بوده و در اغلب پارک‌های شهری نیز رشد می‌کنند. به ویژه وجود گیاه تلخه برایگرده‌افشان‌ها و تثبیت نیتروژن خاک ضروری است.

در این تحقیقات مشخص شد صرف‌نظر از نوع ته سیگار، پس از گذشت ۲۱ روز از زمان رها شدن آن در خاک، جوانه‌زنی و رشد طولی و حجم توده ریشه گیاه شبدر سفید به ترتیب ۲۷، ۲۸ و ۵۷ درصد کاهش می‌یابد. در مورد گیاه تلخه قابلیت جوانه‌زنی نیز به میزان ۱۰ درصد و رشد طولی به میزان ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

برخی‌، نفوذی‌های جریان‌های سیاسی در محیط زیست هستند

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با علی ربیعی سخنگوی دولت و نشست با اعضای شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی گفت: در کشور به‌شدت نیازمند سمن‌های واقعی و غیرسیاسی هستیم زیرا برخی سمن‌های ما سیاسی هستند، آنها طرفدار محیط زیست نیستند بلکه نفوذی‌های جریان‌های سیاسی در محیط زیست هستند.

 وی اظهار داشت: اما بعضی سمن ها؛ به طور واقعی دنبال حفظ محیط زیست در کشور هستند که از آنها حمایت خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: بدون مشارکت مردم قطعا محیط زیست نمی تواند از حق خود دفاع کند، نمی توان محیط زیست را فدای کشور یا مردم کرد؛ بلکه باید همه در کنار هم حرکت کنند تا حقی ضایع نشود. باید در این زمینه استراتژی داشته باشیم و بر مبنای آن پیش رویم بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وی تاکید کرد : کشوری که می تواند به سمت پیشرفت حرکت و نسل مولد ایجاد کند باید استراتژی داشته باشد تا نه سیخ بسوزد نه کباب؛ زیرا بدون استراتژی ممکن است محیط زیست قربانی این اهداف شود یا توسعه پایدار فدای محیط زیست شود.

کیجا باردار نیست

ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان و مدیر باغ وحش ارم در رابطه با آخرین وضعیت بارداری کیجا "پلنگ ماده" باغ وحش ارم اظهارکرد: براساس معاینات انجام شده، مشخص شد که کیجا باردار نیست.

وی افزود: دوباره برای جفتگیری طبیعی این پلنگ ماده سعی می‌کنیم و ناامید نمی‌شویم.

معماریان در رابطه با آخرین وضعیت کوشکی و دلبر (دو یوزپلنگ ماده و نر پارک پردیسان) نیز گفت: تقریبا ۹۶ روز از اولین زمان لقاح دلبر (یوزپلنگ) می‌گذرد و زمان زایمان او نزدیک است. زمان زایمان یوز ماده تا آخر هفته جاری تکمیل می‌شود.

دامپزشک پارک پردیسان و مدیر باغ وحش ارم تصریح کرد: علایم بالینی یوزپلنگ ماده امیدوار کننده است، اما شانس بسیار کمی در موفقیت لقاح مصنوعی دارد.

نجات یک لاکپشت و یک بزمجه توسط دوستداران محیط زیست کاشان

یک لاکپشت و یک بزمجه توسط دوستداران محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان تحویل داده شد. محیط بانان این دو حیوان را پس از تیمار و اطمینان از شرایط جسمی در زیستگاه‌های شهرستان رها سازی کردند.

افزایش سه برابری جریمه شکار پستانداران ماده

حمید ظهرابی معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای اصلاح مصوبه ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست درباره خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفین تحت عنوان بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان و همچنین تعیین ضرر و زیان برخی بی‌مهرگان، به استناد بند (چ) ماده (۳) قانون شکار و صید، جریمه برخی از گونه‌های جانوری تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و برخی گونه‌ها نیز مشمول جریمه شدند.
وی افزود: در راستای اصلاح این مصوبه که در جلسه هفته گذشته شورای عالی محیط به ریاست رئیس جمهوری مطرح شد، ضرر و زیان جانوران وحشی به طور متوسط در تمام گونه‌ها ۵۰ درصد و در برخی از گونه‌ها که ارزش اکولوژیک بالایی دارند و یا گونه‌هایی که بنا به دلایلی مورد هجمه بیشتری قرار گرفته‌اند تا حدود ۱۰۰ درصد نیز افزایش یافت.

جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه به ۲۸ راس رسید

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست ابرکوه می‌گوید: با تولد چهار راس کره گورخر ایرانی، زایش این جانوار در تیرماه جاری به هفت مورد رسید و در مجموع جمعیت آن به ۲۸ راس افزایش یافته است.در حالی که تعداد گورخرها که در منطقه پنج انگشت سایت تکثیر و نگهداری می‌شوند تا پایان اردیبهشت ماه ۲۴ راس بود.

وی با بیان اینکه دوره بارداری این حیوان ۱۲ ماه است، اظهار کرد: کره گورخرها معمولاً در ۴۸ ماهگی بالغ می‌شوند.

تیموری ادامه داد: اگر شرایط آب و هوایی منطقه خوب باشد و منابع غذایی حیوان به اندازه کافی تامین شده باشد، گورخرها هر سال قادر به زادآوری هستند.

این مسئول با اشاره به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه در سال ۱۳۸۹ یادآور شد: هم اکنون ۱۱ راس گورخر نر و ۱۷ راس گورخر ماده در این سایت نگهداری می شوند.

ارزیابی سبز در قم

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی بند (ز) ماده ۳۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، گفت: دستگاههای اجرایی استان قم بر اساس شاخص های شش گانه این آیین نامه اجرایی، مورد ارزیابی مدیریت سبز قرار می گیرند.

وی مدیریت سبز را مجموعه ای از مطالعات و اقدامات جامع، هدفمند و مستمر برای استفاده بهینه از منابع و کاهش اثرات سوء بر منابع زیستی دانست و گفت: الگوی صحیح مصرف نیز سطحی از مصرف منابع است که ضمن تأمین مناسب نیاز، کمترین آثار و پیامدهای زیست محیطی و بیشترین صرفه جویی در هزینه ها و منابع را به همراه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: مصرف انرژی، مصرف آب، مدیریت پسماند عادی، مصرف سوخت وسایل نقلیه، ساختمان ها و تجهیزات و آموزش و فرهنگسازی، شش شاخصی هستند که در دستگاههای اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیاز هریک از آنها محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص برنامه مدیریت سبز به عنوان یکی از شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد به میزان ۷۵ امتیاز خواهد بود، تصریح کرد: سالانه سه دستگاه اجرایی برتر در این رابطه معرفی و تقدیر می شوند، همچنین سه دستگاه اجرایی دارای کمترین امتیاز ضمن تذکر کتبی، اعلام عمومی خواهند شد.

پرواز فلامینگوها بر فراز دریاچه مهارلوی شیراز

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس گفت: پیش بینی می‌شود حدود چهار تا پنج هزار فلامینگو در حاشیه دریاچه مهارلو زیست کنند.

لیلا جولایی رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس افزود: این پرندگان در صورت مساعد بودن شرایط زیست تا اواسط پاییز در مناطق تالابی فارس و دریاچه مهارلو ماندگار هستند. آبگیری اخیر تالاب‌های فارس سبب شده است که حجم قابل‌توجهی از مساحت خشک این تالاب‌ها بازیابی شود، زیست بوم تالاب‌های فارس به‌گونه‌ای است که در فصل گرما بخشی از حجم تالاب به سبب گرمای هوا تبخیر می‌شود، اما همین فرایند تبخیر نیز موجب احیای پوشش گیاهی و اثرگذاری بر انجیرستان‌ها و باغ‌های اطراف تالاب بختگان می‌شود.

بر اساس آمارهای موجود سالانه بیش از ۷۰ گونه انواع پرندگان آبزی وکنار آبزی از جمله فلامینگوها به اطراف تالاب‌های دائمی وفصلی فارس مهاجرت می‌کنند وپس از گذراندان دوره کوچ به عرض‌های شمالی کره زمین باز می‌گردند. تالاب مهارلو بین تالاب‌های فارس امسال شرایط مناسب‌تری برای زیست فلامینگوها دارد

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش سطح آب تالاب‌های فارس و دریاچه مهارلو شاهد فرود انواع گونه‌های پرندگان مهاجر و فلامینگوها در این تالاب هستیم.

انتقاد از افزایش ۳ برابری قیمت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی

مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ضمن انتقاد از افزایش قیمت ۳ برابری جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: شهرداری‌ها نباید از جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی کسب درآمد کنند.

وی درباره عدم مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که شهرداری‌ها پسماندهای بیمارستانی را زباله‌های خطرناک اعلام کردند از همین‌رو بیمارستان‌ها باید هزینه بیشتری برای حمل و امحاء این زباله‌ها پرداخت کنند. متاسفانه شهرداری‌ها نباید قیمت زباله‌های بیمارستانی را افزایش می‌دادند و از جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی کسب درآمد می‌کردند.

وی ادامه داد: موضوع پسماندهای بیمارستانی در جلسه شورای عالی کلان‌شهرها مطرح شد، در آن جلسه به این نتیجه رسیدیم که اگر هزینه جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی را کاهش دهیم یا حتی سوبسید برای آن نیز پرداخت شود راحت‌تر می‌توانیم پسماندهای پزشکی را جمع‌آوری کنیم. بنابراین مقرر شد که قیمت جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی و بیمارستانی کاهش پیدا کند، در حال حاضر نیز در حال تدوین آیین‌نامه‌ها هستیم تا در کارگروه کلان‌شهرها به تصویب برسد.

گاندو، دست حوا را قطع کرد

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دستِ حوا زمانی که برای شستن لباس به کنار رودخانه رفته بود، در پی حمله یک گاندو قطع شد، گفت: به گفته یکی از اهالی، آب مصرفی به دلیل بدهی ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومانی اهالی روستا، قطع شده است.

وحید پورمردان درباره حمله یک گاندو به دختر بچه سیستانی گفت: یک دختر بچه ۹ ساله به نام حوا زمانی که برای شستن لباس به کنار رودخانه رفته بود در کنار رودخانه مورد حمله تمساح قرار می‌گیرد. در زمانی که این اتفاق می‌افتد، خواهر حوا تلاش می‌کند تا او را از دهان گاندو بیرون بیاورد و دست این کودک را که قطع شده بوده با یک پارچه در کنار بدنش می‌پیچد و به منزل می‌رود و با ماشین شخصی این دختربچه را به درمانگاهی در یک روستای دیگر می‌برند و از آنجا با اورژانس تماس می‌گیرند و در نهایت تا اورژانس به این کودک می‌رسد، زمان طلایی برای پیوند دست می‌رود و در حقیقت مسیر ۱۷۰ کیلومتری ۴ الی ۵ ساعت زمان برده است تا به یک مرکز درمانی و بیمارستان برسند.

وی با بیان اینکه تمساح یک حیوان منزوی است، ادامه داد: در برخی فصول مانند زمان جفت‌گیری و زمانی که تمساح از تخم‌هایش محفاظت می‌کند، حالت تهاجمی بسیاری دارد. در محدوده بلوچستان با توجه به قدمتی که در زیستگاه‌های تمساح وجود دارد و مردمی که در حاشیه رودخانه به واسطه نیاز آبی همواره حضور دارند، رفتارشناسی خوبی مردم از تمساح دارند و می‌دانند در چه فصلی تمساح مهاجم می‌شود.

مدیر کل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مردم در این منطقه به منابع آبی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: یک سری اقدامات در این منطقه برای رفع نیاز آبی مردم انجام شده است و از سه سال پیش که در روستای کشاری یک پسر نوجوان ۱۲ ساله توسط گاندو به زیر آب کشیده شد و دچار خفگی شد، سیستم‌های لوله‌کشی در روستاهایی که در مجاورت رودخانه باهوکلات هستند به دلیل وسعت زیستگاه‌های تمساح انجام شده است و اکثر روستاها در این منطقه دارای آب لوله‌کشی هستند.

کد خبر 383668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.