زلزله در کابینه انگلیس

کودتای نافرجام در سودان، حمایت بین المللی ایالات متحده از اسراییل، حمایت همه جانبه ترامپ از عربستان و دیدار محمود عباس و پادشاه اردن، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

مسن ترین رییس جمهور جهان، درگذشت

دفتر ریاست جمهوری تونس از درگذشت رئیس جمهوری این کشور در بیمارستان نظامی تونس خبر داد.

 باجی قاید السبسی، رئیس جمهور ۹۳ ساله تونس که مسن‌ترین رئیس جمهور جهان بود،  پس از انتقال به بیمارستان نظامی تونس در پی وخامت اوضاع جسمانی‌اش درگذشت.

رسانه‌های تونسی پیشتر به نقل از منابع آگاه از انتقال مجدد رئیس جمهور این کشور به بیمارستان نظامی به خاطر وخامت اوضاع جسمانی وی خبر دادند.

در پی انتشار این خبر، دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد، رئیس پارلمان موقتا زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت.

 عبور ناو آمریکایی از تنگه تایوان

ارتش آمریکا، روز پیش از عبور یک ناو جنگی این کشور از تنگه تایوان که بین تایوان و چین قرار دارد، خبر داد؛ این اقدام، به احتمال زیاد خشم چین را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، مسئله تایوان، یکی از موارد متعدد مورد بحث در روابط تنش‌دار آمریکا و چین به شمار می‌رود؛ این موارد شامل جنگ تجاری، تحریم‌های آمریکا و حضور در حال افزایش نظامیان چین در دریای چین جنوبی است. ایالات متحده نیز در این دریا، گشت‌های نظامی آزاد دارد.

چین اخیرا هشدار داده است که در صورت بروز هر گونه اقدام علیه استقلال تایوان، آماده جنگ است. این کشور هم‌چنین آمریکا را به تضعیف ثبات جهانی متهم کرده و فروش تسلیحات به جزیره خودمختار تایوان را نیز محکوم کرده است.

طبق مشاهدات، ناو اعزام شده به این تنگه که پهنایی ۱۸۰ کیلومتری دارد، ناو "آنتی‌تام" نام دارد.

فرمانده "کلای داس"، یکی از سخنگوهای ناوگان هفتم ارتش آمریکا، در این خصوص اظهار داشته است: "این اعزام [کشتی] به تنگه تایوان، نشان‌دهنده پایبندی آمریکا به باز و آزاد بودن اقیانوس هند-آرام است"؛ وی افزود: "ارتش آمریکا، به پرواز، دریانوردی و انجام عملیات در هر جایی که قوانین بین‌الملل اجازه می‌دهد، ادامه خواهد داد".

استقبال انصارالله از حمایت های روسیه در یمن

سخنگو و رئیس هیئت ملی مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن ضمن استقبال از نقش روسیه در حل بحران یمن تاکید کرد، روسیه در ارتباط با رویکرد ملی یمن به درک و فهمی به مراتب بهتر از گذشته رسیده است.

محمد عبدالسلام، سخنگو و رئیس هیئت ملی مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن پس از دیدار با میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو خاطرنشان کرد: اعضای هیئت صنعاء در مسکو دیدارهایی داشتند که در جریان آن با طرف روسی به بررسی تحرکات سازمان ملل و اقدامات هیئت صنعاء درخصوص توافق سوئد پرداختند.

وی تاکید کرد که یمن بازیگر منطقه‌ای موثر و مهمی است.

عبدالسلام همچنین گفت که بوگدانوف در جریان این دیدار به بررسی رویکرد روسیه درخصوص برقراری امنیت در کشورهای حوزه خلیج فارس و یمن پرداخت.

وی ضمن استقبال از نقش روسیه در حل بحران یمن تاکید کرد: این سفر چهارمین سفر هیئت صنعاء به مسکو برای رایزنی درخصوص تجاوزات است و ما در پاسخ به دعوت وزارت خارجه روسیه و به منظور بررسی تجاوزات، وضعیت انسانی و چشم‌اندار سیاسی به مسکو سفر کردیم.

رئیس هیئت صنعاء همچنین تاکید کرد: مسکو می‌تواند نقش مهمی در روند صلح در یمن داشته باشد. رویکرد روسیه را در قبال مسئله امنیت خلیج فارس و یمن دریافت و این پیام را به مقامات صنعاء منتقل خواهیم کرد.

عبدالسلام عنوان داشت: امکان ندارد امنیت در منطقه خلیج فارس بدون امنیت یمن محقق شود و صنعاء نقش موثر و مهمی در این منطقه دارد.

وی گفت: ۵۰۰ سرباز آمریکایی به عربستان اعزام شده‌اند که این امر در منطقه مورد استقبال و تایید قرار نمی‌گیرد.

دیدار محمود عباس و ملک عبدالله دوم

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فلسطینی"سما"، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در این دیدار در مورد آخرین تحولات فلسطین بحث و تبادل نظر کردند.

این دیدار در آستانه سفر جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به منطقه از جمله فلسطین اشغالی انجام گرفته است.

کوشنر قرار است طی روزهای آتی به منطقه سفر کند. فلسطین اشغالی و اردن از جمله مقصدهای سفر وی هستند.

عباس، پادشاه اردن را در جریان آخرین تحولات فلسطین به ویژه تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه سرزمین و مقدسات فلسطین از جمله تخریب ده‌ها واحد مسکونی در منطقه صور باهر در قدس اشغالی قرار داد.

دو طرف همچنین در مورد چالش‌های پیش‎‌رو در تمامی عرصه‌ها از جمله بلوکه کردن اموال و دارایی‌های مالیاتی تشکیلات خودگردان توسط رژیم صهیونیستی، ادامه شهرک‌سازی و تخریب خانه‌های فلسطینیان گفتگو کردند.

پادشاه اردن نیز بر حمایت کشورش از ملت فلسطین و آرمان عادلانه آن تا تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

حفتر: به پیروزی نزدیک شده ایم

فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" تاکید کرد که نیروهای لیبیایی به پیروزی علیه تروریسم در طرابلس نزدیک شده‌اند.

بر اساس گزارشی از روسیاالیوم، خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد که نیروهای ارتش لیبی تلاش دارند تا طرابلس نقش خود به عنوان پایتخت تمامی لیبیایی‌ها و مقیمان این کشور را باز پس گیرد.

حفتر همچنین تاکید کرد: نیروهای لیبیایی در طرابلس به پیروزی علیه تروریسم نزدیک شده‌اند.

فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی در جریان سخنرانی خود، سربازان و افسران ارتش در طرابلس را به آمادگی برای پیشروی به سمت پایتخت جهت آزادسازی آن از چنگال تروریسم و گروه‌های مسلح ترغیب کرد.

حمایت همه جانبه ترامپ از عربستان

رییس‌جمهور آمریکا قطعنامه‌های دو حزبی کنگره با هدف مسدود کردن تلاش‌های دولت واشنگتن برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات به ارزش میلیاردها دلار را وتو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرش، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته مدعی شد که دلیل تایید فروش تسلیحات به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار به عربستان سعودی و امارات دو متحد آمریکا در خلیج فارس، ایران است.

اما تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه برای فروش این تسلیحات به شیوه‌ای که بررسی‌های کنگره‌ای را دور زده و آنها را کنار می‌گذارد باعث خشم قانون‌گذاران شد. در یک واکنش دو حزبی به سیاست خارجه ترامپ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با یکدیگر همسو شده تا قطعنامه‌هایی را برای مسدود کردن این فروش تسلیحات تصویب کنند.

کاخ سفید تاکید داشته که توقف این فروش تسلیحات این پیام را به همراه دارد که آمریکا پشت شرکا و متحدانش را خالی می‌کند به ویژه آن هم در زمانی که تهدیدها علیه آنها رو به افزایش است. این بسته تسلیحاتی شامل هزاران تسلیحات هدایت‌شونده دقیق، دیگر بمب‌ها و مهمات و لوازم مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیماها می‌باشد.

با وجود تلفات شدید غیرنظامی در جنگ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، کمپین نظامی که آمریکا به آن کمک می‌کند و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مستقر در آمریکا به دست ماموران سعودی باعث خشم قانون‌گذاران در کنگره نسبت به روابط نزدیک دولت ترامپ با سعودی‌ها شد. تصمیم ترامپ برای ماه مه برای فروش این تسلیحات به این تنش‌ها دامن زده است.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: وتوی شرم‌آور رییس جمهور خواست و تمایل کنگره دو حزبی را زیرپا می‌گذارد و مشارکت دولت‌اش در درگیری هولناک یمن که لکه ننگی بر وجدان جهان است را همیشگی می‌سازد.

تیراندازی به دیپلمات بلاروس در ترکیه

به گفته مقامات دولت ترکیه، دیپلمات بلاروس در آنکارا، توسط همسایه‌اش که بعدا خودکشی کرد، هدف تیراندازی قرار گرفته است؛ به نظر نمی‌رسد که انگیزه این تیراندازی سیاسی باشد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شاهین، فرماندار آنکارا گفته است که الکساندر پوگانشوف، دیپلمات بلاروسی، پس از آنکه هدف حمله یک مقام بازنشسته نظامی در پایتخت قرار گرفت، به بیمارستان منتقل شد تا بر روی او عمل جراحی صورت بگیرد؛ به گفته او، تیراندازی صورت گرفته، حاصل یک مناقشه شخصی بین این دو نفر بوده است.  

مولوود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پس از دیدار وی در بیمارستان، به گزارشگران گفته که او پس از عمل وضعیت خوبی دارد و امروز (پنج‌شنبه) از بخش‌ آی‌سی‌یو مرخص خواهد شد.

وی گفت: "این نتیجه یک مناقشه بوده است، نه یک روند سیاسی".

حمایت بین المللی ایالات متحده از اسراییل

آمریکا اجازه صدور بیانیه شورای امنیت در محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر تخریب خانه‌های فلسطینیان در محله واد الحمص در شهرک صور باهر در قدس اشغالی را نداد.

بر اساسی گزارشی از خبرگزاری رویترز، کویت، اندونزی و آفریقای جنوبی در تلاش برای صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت در محکومیت تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس بودند اما آمریکا مانع از این کار شد.

در متن این بیانیه که در بین کشورهای عضو شورای امنیت توزیع شد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به تخریب خانه‌های فلسطینیان، هشدار داده شده که این ویرانگری‌ها تهدیدی جدی برای راه حل تشکیل دو کشور و صلح عادلانه و دائم خواهد بود.

رویترز به نقل از شخصیت‌های دیپلماتیک آورده است که آمریکا به شرکای خود در شورای امنیت ابلاغ کرده که متن این بیانیه را تایید نمی‌کند. اعضای شورای امنیت در نهایت بخش‌هایی از این بیانیه را اصلاح کردند که آمریکا باز هم آن را تایید نکرد و مانع از صدور آن شد.

رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه گذشته تاکنون ده‌ها خانه و ساختمان فلسطینیان در شهرک صور باهر در جنوب قدس اشغالی را تخریب و ده ها نفر از جمله شمار زیادی کودک را آواره و بی خانمان کرده است.

از سوی دیگر معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی از رژیم صهیونیستی خواست دست از تخریب خانه‌های فلسطینیان در محله وادی الحمص در جنوب قدس اشغالی بردارد.

کودتای نافرجام در سودان

سانه‌های سودان از خنثی‌سازی تلاش برای کودتا توسط برخی افسران ارتش این کشور به فرماندهی هاشم عبدالمطلب خبر دادند.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هاشم عبدالمطلب احمد، رئیس ستاد مشترک ارتش، افسرانی از سازمان اطلاعات و امنیت، شماری از رهبران جنبش اسلامی و شماری از اعضای کنگره خلق اقدام به کودتا کردند که ناکام ماند.

بر اساس این گزارش، ارتش سودان از خنثی کردن این کودتا خبر داد.

ژنرال جمال عمر، رئیس کمیته امنیت و دفاع شورای نظامی انتقالی سودان چندی پیش اعلام کرده بود که شورای نظامی انتقالی یک اقدام به کودتای جدید در این کشور را خنثی کرد. وی اظهار کرد که اقدام به کودتای نافرجام از سوی گروهی از پرسنل فعال و بازنشسته نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سودان صورت گرفته است.

در این رابطه یک فرمانده٬ ۷ مامور وظیفه٬ ۱۲ افسر و ۴ درجه‌دار بازداشت شدند. این کودتای ناکام به منظور تضعیف توافق نهایی با نیروهای آزادی و تغییر انجام گرفته و فرمانده و افسرانی که در این اقدام دست داشتند، بازداشت شدند.

زلزله در کابینه انگلیس

ساعتی پس از به روی کار آمدن بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس، کابینه انگلیس دستخوش تغییراتی اساسی شد.

ساعتی پس از دیدار بوریس جانسون با ملکه انگلیس و انتصاب رسمی او به عنوان نخست‌وزیر، موجی از تغییر و تحولات در کابینه انگلیس به راه افتاد که به شرح زیر است:

نخست‌وزیر جدید انگلیس در اولین اقدامات خود، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس و رقیب درون حزبی خود را برکنار کرد. جانسون بلافاصله دومینیک راب را به عنوان وزیر امور خارجه جدید انگلیس منصوب کرد.

جانسون همچنین ساجد جاوید را به عناون وزیر اقتصاد جدید انگلیس برگزید.

در واکنش به نخست‌وزیر شدن بوریس جانسون، پنی موردانت، وزیر دفاع این کشور از برنامه خود برای استعفا از سمتش خبر داد و گفته می‌شود او هم از کابینه اخراج شده است.

خانم پریتی پتل نیز به مقام وزارت کشور انگلیس منصوب شد.

تاکنون وزیران تجارت بین‌الملل، دارایی، اسکاتلند، ایرلندشمالی، تجارت، انرژی، استراتژی صنعتی، آموزش، دادگستری، حمل و نقل و توسعه بین‌الملل و معاون نخست‌وزیر از فهرست کابینه خط خورده‌اند.

کد خبر 383648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.