نگاه سمن‌ها به طرح جامع شهری اصفهان

نشست سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد شهر اصفهان با مسئولان تدوین طرح جامع شهری در تالار شورای شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قهرایی صبح امروز- پنجشنبه - ۳ مرداد ۹۸ - درنشست مسئولان تدوین برنامه جامع شهر با سمن‌های شهراصفهان اظهار کرد: سمن‌ها و تشکل‌ها در دوره‌های قبل هم تلاش می کردند تا با شهرداری و شورای شهر تعامل کنند اما به نوعی این تعامل تحمیل تشکل‌ها به مجموع مدیریت شهری محسوب می‌شد.

وی با تأکید براینکه شورای اسلامی دوره پنجم اصفهان نگاه خوبی به سمن ها و تشکل های مردمی دارد، افزود: سازمان های مردم نهاد با توجه به قدرت و تنوع جغرافیایی و فراوانی موضوعی که دارند همواره به نحو مطلوبی انتظارات حوزه های مختلف را برآورده کردند و قطعاً این سازمان های مردم نهاد متخصصان واقعی شهر بوده چرا که هرروز با مشکلات عدیده شهری و انسانی مواجه هستند.

نماینده منتخب سازمان های مردم نهاد استانداری اصفهان با بیان اینکه سمن ها و تشکل های مردمی هیچ حق الزحمه ای بابت فعالیت خود دریافت نمی کنند، تصریح کرد: همه فعالیت سازمانهای مردم نهاد با علاقه و عشق است و درخصوص طرح جامع شهری هم قطعاً علاقه مندی برای همکاری وجود دارد و از ابتدا شروع تدوین این برنامه فرصتی برای جلسه با سمن ها تا امروز مهیا نشد که دلیل آن هم تغییرات مدیریتی بسیار در بخش های مختلف استانداری بود که امروز این جلسه دایر شد.

برای پایتخت فرهنگی نباید مباحث کالبدی_فضایی در اولویت باشد

همچنین مجید ملک زاده، مدیر موزه صلح و یکی از منتخبین سازمان های مردم نهاد اظهار کرد: اصفهان به خودی خود هویت دارد و معماری آن هم مشخص است ودر این زمینه رشد و پیشرفت دو موضوع مهم است اما توسعه مقوله دیگری است.

وی با تأکید براینکه برای پایتخت فرهنگی نباید مباحث کالبدی_فضایی در اولویت باشد، افزود: قدم اول در تدوین یک برنامه شهری رشد و پیشرفت است که این امور درکنار توسعه قرار نمی گیرد چرا که مباحث توسعه روی انسان ها کار می کند و سمن ها بیشتر روی انسان ها و اسطوره ها کار می کنند و لازم است موضوعات رشد و پیشرفت را از موضوعات توسعه ای جدا کنیم.

برنامه‌های شهری بر مبنای انس با طبیعت تدوین شود

همچنین خلیلیان، مدیر تشکل مردم نهاد ارمغان پردیس اظهار کرد: به نظر می رسد این برنامه توسعه ای براساس مسائل یک بحران در شهر یا استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ارمغان پردیس بر موضوع تغذیه سالم فعالیت می کند، افزود: ما انسان ها هیچ خاصیتی برای زمین نداریم و لازم است که برنامه های شهری خود را با موضوع طبیعت انس دهیم.

مدیر تشکل مردم نهاد ارمغان پردیس با اشاره به اینکه انس با طبیعت از میزان بحران های شهری می کاهد، تصریح کرد: بهتر است برنامه توسعه شهری را براساس توجه به منابع طبیعی تدوین کنیم چرا که در دنیا هم این شیوه کار وجود دارد اما تدوین برنامه های شهری در ایران و اصفهان تاکنون بر این مبنا نبوده است که بهتر است تدوین برنامه ها را به این سمت وسو هدایت کنیم.

به سمن‌ها نگاهی به جز رفع تکلیف شود

در ادامه محسن عزتی مدیر مرکز حمایت از حقوق شهروندی استان اصفهان نیز اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد از متولیان دولتی و اجرایی خواسته زیادی ندارند و تنها شنیدن حرف های این سمن‌ها برای آنان کافی است و همواره سازمان‌های مردم نهاد به دنبال مدیران دویده‌اند در حالیکه در همه جای دنیا این روش برعکس است و مدیران دست نیاز به سوی سمن‌ها دراز می کنند.

وی با اشاره به همکاری خوب سمن‌ها در کمک رسانی به مناطق سیل زده گفت: این الگوی مشارکتی را می توانیم به همه موضوعات جامعه بسط دهیم، اگر بتوانیم به سمن‌ها نگاهی خارج از نگاه رفع تکلیف داشته باشیم قطعاً با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم، این افراد که صاحب فکر و اندیشه هستند می‌توانند خدمات ارزشمندی به مدیریت شهری ارائه دهند که برای این کار بهتر است از تفسیر وضع موجود خارج شویم و بیشتر به راهکارهای حل مشکلات بپردازیم.

کد خبر 383646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.