حضور بی‌بازگشت کارگردانان در دوره یازدهم

دوره یازدهم جشنواره فیلم کودک و نوجوان از تاریخ هشتم تا چهاردهم تیرماه به دبیری حسین پاکدل در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولیدات سینمای کودک در این دوره افزایش یافته بود و برای نخستین بار دوازده فیلم به بخش مسابقه سینمای ایران راه یافتند. «کاکادو» ساخته تهمینه میلانی، «شاخ گاو» به کارگردانی کیانوش عیاری، «به خاطر هانیه» ساخته کیومرث پوراحمد، «دشت ارغوانی» به کارگردانی نادر مقدس از جمله فیلم‌هایی بودند که در بخش بلند حضور داشتند.

در بخش فیلم‌های نیمه بلند و کوتاه سینمای ایران بیست فیلم که آثاری از مجید مجیدی، حمید نعمت الله، امیر شهاب رضویان، احمدرضا گرشاسبی و علی شاه حاتمی هم در بین آن‌ها بود، به رقابت پرداختند. یری ترنکا؛ خلاقیت، ظرافت و مهارت در فیلم‌های عروسکی، سایاجیت رأی و یادگاری‌های کودکانه‌اش، بزرگداشت جان هالاس، یک روز با ابراهیم فروزش از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره بودند که توجه ویژه‌ای به یک فرد داشتند.

در این دوره شش فیلم با موضوع کودکان و نوجوانان فلسطینی در بخش غیررقابتی جشنواره اکران شدند. نقاشی متحرک‌های لهستان، فیلم‌های دانشجویان دانشکده صدا و سیما (واحد انیمیشن) و بخش «تام و جری» شامل «فیلم‌های دهه هفتاد (چارلزا، نیکولز) و فیلم‌های دهه هشتاد (دان کریستنسن) از جمله دیگر بخش‌های جنبی این دوره جشنواره بودند.

همچنین در این دوره در قالب دو بخش «بهترین‌های یک عمر» و «کمدین های بزرگ» فیلم‌هایی از فیلمسازان شناخته شده ایرانی مثل عباس کیارستمی و علی اکبر صادقی و کمدین های بزرگی چون چارلی چاپلین و جری لوئیس نمایش داده شد.

هیات داوران نوجوان فیلم «آن مرد آمد» ساخته بهمن قبادی را به عنوان بهترین فیلم ویدیویی در بخش ملی انتخاب کردند. در بخش مسابقه سینمایی هم «به خاطر هانیه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «حکایت شیرین» ساخته محمدرضا عابدی موفق به دریافت تندیس گل آفتابگردان داوران کودک و نوجوان شدند.

پروانه زرین بهترین فیلم‌ها:

مسابقه ایران:

بهترین فیلم نیمه بلند: خدا می‌آید ساخته مجید مجیدی

بهترین فیلم بلند: شاخ گاو به کارگردانی کیانوش عیاری

مسابقه بین الملل:

بهترین فیلم کوتاه: الفبای یاغی ساخته ایو یند یورفالد از نروژ

بهترین فیلم بلند: افسانه سه جواهر ساخته میشل خلیفی محصول فلسطین، بلژیک و انگلستان

در این دوره از جشنواره حضور کارگردانی به چشم می‌خورد که در سال‌های بعد، به طور جدی از فیلمسازان رده سنی بزرگسالان به شمار می‌روند و دیگر به سراغ ساخت فیلم‌هایی برای رده سنی کودک و نوجوان نمی‌روند.

کد خبر 383644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.