۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹
لیست امید و حواشی آن

لیست امید سرانجام بعد از گذشت سه سال از عمر مجلس دهم تنها با ۸۵ عضو به کار خود ادامه می دهد، در صورتی که ۱۶۰ نفر با لیست امید به مجلس دهم راه یافتند.

پس از آنکه فراکسیون امید در آخرین انتخابات داخلی مجلس شورای اسلامی توفیق چشمگیری را حاصل نکرد، بخشی از افکار عمومی با این پرسش که علت این امر چیست، دغدغه های خود را در خصوص اتفاقات جاری در درون مجلس و طبعا خروجی های آن در سطح جامعه مطرح می کردند. اخیرا نیز در رسانه ها مطرح شد که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که در آخرین انتخابات داخلی این کمیسیون به مجتبی ذوالنوری، نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس رسیده، با تذکر اعضای این کمیسیون در خصوص نحوه موضع گیری های خود مواجه شده است؛ کمیسیونی که سال گذشته ریاست آن پس از ۱۴ سال از علاءالدین بروجردی، عضو فراکسیون ولایی مجلس، به حشمت الله فلاحت پیشه رسیده بود؛ در همین راستا و در ادامه پیگیری های قبلی سرویس سیاسی ایمنا، این موضوع را با پروانه سلحشور نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی و اسفندیار تاجمیری عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام مطرح کردیم:

پروانه سلحشور نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون عملکرد فراکسیون امید اظهار کرد: افراد مستقلی که از حمایت لیست امید برخوردار بودند می بایست در مجلس نیز با اعضا لیست امید همراه می شدند نه اینکه فراکسیون جدید تشکیل دهند و در این فراکسیون راهبردها و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند که متاسفانه در مجلس دهم این اتفاق رخ داد.

وی افرود: به نظر می رسد به دلیل اینکه سال آخر مجلس است و انتخابات اخیر کمیسیون ها نیز آخرین انتخابات دوره دهم بود، این افراد می خواستند با این رفتار پالس هایی را به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت بدهند و دغدغه اولیه این افراد هم تایید شورای نگهبان است و تا زمانی که شورای نگهبان کسی را تایید نکند نمی توانند وارد کارزار انتخابات شود.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: زمانی که شورای نگهبان افراد را تایید کرد رسالت اصلاح طلبان این است که کسانی که بر عهد خود استوار نبودند را این بار در لیست قرار ندهند و به نظر من بایستی دقت بیشتری در لیست های انتخاباتی خود لحاظ کنند و افرادی را که منافع ملی را  به منافع خود ترجیح می دهند، در لیست اضافه کنند.

سلحشور یاد آور شد: تغیر رویکرد بعضی از افراد در لیست امید ضربه بزرگی به اصلاح طلبان زده است و دلیل این استراتژی از سمت اصلاح طلبان این بود که کاندیدای شناخته شده‌ای در شهرستان ها نداشتند برای همین سعی بر رقیب تراشی برای اصولگریان تندرو و شناخته شده کردند.

افراد باید پایبند به مرام حزبی و تشکیلاتی که برآمده از آن هستند باشند

اسفندیار تاجمیری عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: باتوجه به اینکه فعالیت های جمعی در قالب لیست های انتخاباتی نمادی از فعالیت های تشکیلاتی و حزبی تلقی می شود طبیعی است که ساختارهای تشکیلاتی و افکار عمومی و کسانی که پشتیبان جریان سیاسی اصلاح طلب بودند، انتظار داشتند که افرادی که در قالب لیست امید توانستند رای مورد نظر را کسب کنند و در مقام نمایندگی مردم انتخاب شوند، به چهارچوب های فکری و اجرایی مدنظر خود پایبند باشند که این امر کاملا اخلاقی است، زمانی  که فرد در قالب لیستی پایبندی خود را اعلام می کند اگر بخواهد بعد از پیروزی به نوعی دیگر عمل کند، این رفتار در جوامع توسعه یافته از لحاظ تشکیلات حزبی پذیرفته نیست.

وی افزود: افراد باید به مرام حزبی و تشکیلاتی که برآمده از آن هستند پایبند باشند و در غیر این صورت مورد برخورد و نکوهش افکار عمومی قرار می گیرند.

 عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: در صورت بروز این اتفاق افکار عمومی وابسته به این جریان فکری آسیب می بینند و شاید بزرگترین غرامت آن نیز گله مندی افکاری عمومی و دلخوری آنها می تواند در مشارکت و میزان تلاش و تکاپوی مردم تاثیر بگذارد. 

تاجمیری خاطرنشان کرد: در دوره جدید انتخابات مجلس می بایست دقت نظر بیشتر و ساز و کار دقیق تری توسط اعضا و تشکل های سیاسی و هم مجامع فرادستی و شوراهای هماهنگی فراهم شود که باید اشخاص دقیق تر معطوف به این تجربه در نظر گرفته شود که اتفاقات گذشته تکرار نشود.

کد خبر 383625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.