۶۵۰ عملیات زنده‌گیری مار طی ۴ ماه نخست امسال

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰ مورد عملیات امدادرسانی و زنده‌گیری انواع مار در کلانشهر شیراز صورت گرفت.

به گزارش ایمنا، محمدهادی قانع اظهار کرد: با توجه به اینکه در چهار ماه ابتدای امسال بیش از ۶۵۰ مورد امدادرسانی و زنده‌گیری انواع مارها در منازل شهروندان و محیط شهری توسط آتش‌نشانان شهر شیراز انجام گرفته، لازم است که شهروندان در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها و همچنین اقدامات اولیه هنگام رویارویی با این موضوع را بدانند.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مارها افزود: مارهای سمی دارای سر مثلثی بزرگتر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی شکل و فرورفتگی در بین دو چشم هستند، در مارهای سمی دندان‌های نیش از سایر دندان‌ها بزرگتر و به خوبی قابل تشخیص است، مارهای سمی دارای دم کوتاه و معمولا پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند و یک ردیف فلس در انتهای دم خود دارند، در حالی که مارهای غیرسمی دارای دو ردیف فلس در انتهای دم خود هستند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تصریح کرد: مارهای غیرسمی دارای مردمک چشم گرد هستند و این نوع مارها فرورفتگی در بین دو چشم ندارند و دارای سری گرد یا بیضی شکل بوده و از قطر میانی بدن تا انتهای نوک دم باریک می ‌شوند؛ همچنین طرز حرکت آن‌ها مستقیم و مارپیچ است و  هیچگونه آسیبی به انسان وارد نمی‌کنند.

قانع گفت: مارها معمولا در فصل بهار، تابستان و پاییز در مکان‌های سایه‌دار و خنک و در فصل زمستان در مکان‌هایی مانند درون غارها و تونل معادن زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد از مارگزیدگی‌ها در تاریکی (نیم ساعت قبل از غروب آفتاب تا دو ساعت بعد از آن) رخ می‌دهد، تاکید کرد: هیچگاه تلاشی برای به دام انداختن مارها و یا تخریب لانه آن‌ها انجام نشود.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: از قرار دادن کیسه و کمپرس یخ هنگام گزش خودداری کرده، چراکه گاهی آشنایی نداشتن شهروندان در اینگونه مواقع منجر به بدتر شدن وضعیت فرد می‌شود که این موضوع منجر به قطع عضو شخص شده است، پس  در صورت مار گزیدگی ابتدا باید سعی در آرامش فرد شود و ضمن بی‌حرکت نگه داشتن عضو دچار مارگزیدگی، آن ناحیه از بدن در سطح پایین‌تر از قلب نگه داشته شود و سریعا به نزدیک‌ترین مراکز درمانی مراجعه کند.

قانع از شهروندان خواست در صورت مشاهده مار در منزل و محیط اقامت از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کنند و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تماس گرفته شود.

کد خبر 383622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.