احداث یک فضای عمومی بر بام پارکینگی چند طبقه

در پکهام لندن، پشت بام یک پارکینگ چند طبقه به فضای زیبایی برای استفاده عموم تبدیل شد.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پکهام، ناحیه‌ای واقع در شهر لندن، مسئولان شهر به پیروی از پروژه‌های سابق در خصوص تبدیل محل پارک خودروها به فضاهای عمومی، از پشت بام یکی از پارکینگ‌های چند طبقه شهر به عنوان فضایی عمومی استفاده کردند.

فضای عمومی جدید با ظرافت و زیبایی تمام ساخته شده و تمام سطح ۳۲ متری پشت بام را پوشش داده است. سکویی که با ارتفاع ۳.۵ متر در دو طرف این فضا ساخته شده است، تماشای دورنمای شهر لندن را برای مردم لذت‌بخش می‌کند. همچنین مردم از بلندی آن می‌توانند فضای ساخته شده بر روی پارکینگ، فعالیت‌ها و آثار هنری را نظاره‌گر باشند.

در قسمت زیرین پلکان‌های فولادی زیتونی رنگ این سکو، ساختمانی چوبی به رنگ سورمه‌ای بنا شده است که فضای آن برای اتاقهای کارمندان مجموعه، اتاقک اطلاعات، باجه بلیط‌ فروشی و فروشگاه اختصاص داده شده است. پله‌های چوبی صورتی‌رنگی که برای بالا رفتن مردم استفاده می‌شود، کنتراست زیبایی در فضا به وجود آورده است. پروژه ساخت فضای عمومی بر پشت‌بام پارکینگ پکهام بدون کمک مالی دولت و تنها از طریق سرمایه‌گذاری مردم محل، طراحان و پیمانکاران تکمیل شده است.

در چند سال اخیر، پارکینگ‌های سنتی چند طبقه ساختارهای بسیار متناقضی در سطح شهر به وجود آورده‌ است؛ اگرچه این ساختمان‌ها به عنوان فضاهای مرده در مراکز بسیاری از شهرها به حال خود رها شده‌ است ولی می‌توانند به عنوان پتانسیل بالقوه‌ای برای توسعه دوباره شهر عمل کنند.

پروژه استفاده از پشت‌بام پارکینگ چند طبقه پکهام حدود ۱۲ سال پیش آغاز شد که در آن زمان به عنوان فضایی برای انجام رویدادهای فرهنگی خاص استفاده می‌شد اما اکنون این مکان به یکی از معروف‌ترین و پرشورترین فضاهای عمومی شهر لندن تبدیل شده است.

این روزها، پشت‌بام پارکینگ چند طبقه پکام میزبان یک گالری هنری با آثار هنری بسیار زیبا، یک بام‌باغ و قهوه‌خانه‌ای شیک ومجلل است. در قسمت پایینی فضای عمومی، مکانی شورانگیز  دیده می‌شود که نوازندگان با اجرای موسیقی در مکان‌های بتنی جذابیت فضا را دو چندان می‌کنند.

پارکینگ پکهام زمانی به یک فضای عمومی تبدیل شد که کل آن منطقه با تغییرات چشمگیری مواجه بود و محله‌های فرسوده به مناطق توسعه‌یافته‌تر تبدیل می‌شد. علاوه براین فضا، در پکهام فضاهایی خالی و تغییرپذیر وجود دارد که مانند آن‌ها در لندن کمتر به چشم می‌خورد و می‌توان به بهترین نحو از آن‌ها برای توسعه موقتی شهر بهره برد.  

اخیرا شورای محل با طراحان فضای عمومی پشت‌بام پارکینگ پکهام در مورد آینده این فضای مرده تبادل نظر کردند و توافق شد فضای عمومی برای چند سال آینده نیز مورد استفاده مردم قرار گیرد، با این حال درخواست طراحان مبنی بر بهره‌گیری از سایر طبقات پارکینگ توسط شورا رد شد.

کد خبر 383606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.