دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهد داد

اظهارات رییس‌جمهور در جلسه هیئت وزیران، سخنان پرویز فتاح_رییس جدید بنیاد مستضعفان_ در جلسه تودیع و معارفه و بررسی بازار سرمایه در هفته گذشته از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -پنجشنبه سوم مردادماه- است.

به گزارش ایمنا، رئیس جمهوری دیروز با تشریح آنچه در سیاست خارجی کشور، از ابتدای دولت یازدهم تا توقیف کشتی متخلف انگلیسی در خلیج فارس گذشت، به غرب هشدار داد که فرصت مذاکره در دولت دوازدهم را مغتنم بشمارد، اما توجه داشته باشد که ایران هیچگاه تسلیم زور نخواهد شد. او دلیل اصلی تصمیم ایران به کاهش تعهدات برجامی را تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت عنوان و تصریح کرد که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، پیشنهادهایی از سوی کشورهای مختلف ارائه شده است، اما به دلیل متوازن و متعادل نبودن رد شده است و اگر این فرآیند همچنان ادامه یابد، ایران در برداشتن گام سوم کاهش تعهدات خود تردید نخواهد کرد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات دیروز رییس‌جمهور در جلسه هیئت وزیران اختصاص داده و در عکس و تیر یک خود نوشته است: «به اسم مذاکره کنار میز تسلیم نمی‌نشینیم» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه کاملاً برای مذاکره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم قرار بگیریم، تصریح کرد: تسلیم را غیرجایز می‌دانیم و آن را ملت ایران و قانون اساسی نمی‌پذیرد، اما برای مذاکره عادلانه و محترمانه همیشه آمادگی داشته و الان هم آماده هستیم. روحانی با بیان اینکه با کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان مکاتبه و تماس داریم، اما تا امروز به نقطه مطلوب نرسیده ایم، ادامه داد: پیشنهادهایی که داشتند، متعادل نبوده است، اما همچنان روند فعالیت‌های سیاسی را ادامه خواهیم داد و چنانچه به نتیجه نرسیم و فرصت ۶۰ روزه دوم هم به پایان برسد، حتماً گام سوم را نیز برمی‌داریم. رئیس جمهوری خطاب به مردم ایران، گفت: همه مردم عزیز کشورمان بدانند که ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر بار حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به آسیب‌شناسی جریان اصلاحات اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «اصلاح‌طلبان و نسخه جدید عبور از بحران» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: تا انتخابات اسفندماه ۹۸ زمان زیادی باقی نمانده است. با این حال جریان اصلاحات هنوز نتوانسته است به یک اجماع کلی در رابطه با چگونگی رویکرد انتخاباتی میان نیروهای خود برسد. نتیجه ائتلاف گذشته و پیش‌بینی‌های آینده، دو راهی را بر سر راه اصلاح‌طلبان قرار داده است که از یک سو آن‌ها را به سمت وحدت و ائتلاف می‌کشاند و از سوی دیگر چراغ قرمز را روشن می‌کند. آنها با توجه به مشکلاتی که پیش‌روی خود دارند خواستار فضای باز بیشتری برای انتخابات آزاد هستند. در این بین منتقدان معتقدند اگر ائتلاف ناموفق بود و یا نتیجه دلخواه از آن خارج نشد به خاطر این است که اصلاح‌طلبان حضور در قدرت را به هر قیمتی می‌خواستند که نتیجه آن دولت و مجلسی شد که هیچ کدام از مطالبات مردمی را پاسخگو نبود. اما خود فعالان و نخبگان فکری معتقدند با توجه به داشته‌ها و خواسته‌های مورد نظرشان در آن مقطع تاریخی توانستند تا حدودی به برخی از خواسته‌های خود برسند. راز برخی ناکامی‌ها در اصلاح ‏طلبی و یافتن متغیرهای اثرگذار بر این جریان سیاسی چیست؟ آیا مسیری که تا کنون طی شده است باید تغییر کند یا نه استراتژی‌ای که تا به حال از سوی نخبگان فکری و سیاسی این جریان در پیش گرفته شده دیگر جوابگوی فضا و پایگاه اجتماعی موجود نیست؟ 

روزنامه اعتماد صفحه نخست امروز خود را به اظهارات پرویز فتاح، رییس جدید بنیاد مستضعفان اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «اموال مردم را پس بدهید» رییس بنیاد مستضعفان در ادامه گوشزد کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم جای دولت را بگیریم. ما نمی‌خواهیم با دولت رقابت کنیم و هماهنگ با دولت، دولت فعلی و دولت آینده، عمل خواهیم کرد. دولت، دولت است. همه بنیاد را هم در کفه ترازو بگذاریم، یک درصد دولت را پوشش نمی‌دهد. شاید تنوع فعالیت‌های بنیاد این تعبیر را ایجاد کرده، اما لازم است به نسبت وزن ما از ما توقع داشته باشند. آیا همه محرومیت را ما باید رفع کنیم؟ جای بخش خصوصی را هم نباید بگیریم بلکه برعکس، باید مردمداری کنیم. بنیاد در خدمت محرومان و ضعفا است، هست و خواهد بود. سودآوری بنیاد باید افزایش پیدا کند. اما آیا همه این سود باید برای محرومیت‌زدایی صرف شود؟ آیا همه این سود باید بابت توسعه صرف شود؟ باید برای این سود تدبیر شود، اما بنیاد هم صرفا یک نهاد موظف به فعالیت‌های اقتصادی نیست بلکه مجموعه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.»

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مصطفی کواکبیان در همایش داوطلبان انتخابات شورایاری اختصاص داد و در تیتر  خود به نقل از دبیرکل حزب مردم سالاری نوشت: «امیدوارم ۳۰ درصد از منتخبان شورایاری‌ها از میان زنان پرافتخار کلانشهر تهران باشند» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جایگاه شورایاری‌ها در مجلس شورای اسلامی باید قانونمند شود و  شورای شهر باید به شورایاران توجه ویژه داشته باشد و با همفکری آنها شهر را راهبری نماید. وی حضور بانوان را در این انتخابات پر رنگ دانست و گفت: بانوان شورایار ما با توان بالای مدیریتی خود می‌توانند از ارکان تاثیرگذار مدیریت شهری باشند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه‌های بین‌المللی علیه کشور ایران اتحاد و انسجام داخلی را یک موضوع بسیار ضروری دانست و گفت: حضور گسترده‌تر مردم در عرصه‌های تعیین سرنوشت و انتخابات می‌تواند باطل‌السحر همه توطئه‌ها باشد و امیدوارم حداقل ۳۰ درصد از منتخبان شورایاری‌ها را زنان پر افتخار و شایسته کلانشهر تهران تشکیل دهند. رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های عدیده شورایاران افزود: ان‌شاءالله بعد از انتخابات باید شورای شهر تهران در نشستی با شورایاران مناطق ۲۲ گانه تهران نسبت به وظایف این عزیزان بازنگری نمایند. کواکبیان در پایان با اشاره به اینکه ۲۵ مورد از مهمترین مشکلات تهران را در شورای ساماندهی امور پایتخت مطرح کرده است گفت: ما دومین دور نشست مردمی منطقه یک را با حضور نمایندگان مجلس و فرماندار و منتخبان جدید شورایاری‌ها در مرداد ماه برگزار خواهیم کرد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته رئیس جمهور اختصاص داده ودر تیتر یک‌ خود نوشته است: «آقای روحانی! یادتان هست گفتید مگر کشورها دیوانه‌اند با آمریکا مذاکره کنند؟!»این روزنامه در ادامه از قول رییس جمهور آورده است: «دولت، هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد. برای مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه همواره آماده ایم؛ اما به اسم مذاکره کنار میز تسلیم نمی‌نشینیم». روزنامه کیهان در واکنش به اظهارت دکتر حسن روحانی نوشت: البته جمله روحانی تعارف است، چرا که مذاکرات پیشنهادی (و بعضا در حال اجرا)، چه از سوی دولت آمریکا و چه طرف‌های اروپایی، ذاتا زورگویانه و تسلیم طلبانه است.از سوی دیگر رئیس‌جمهور توضیح نمی‌دهد که آماده مذاکره با کدام دولت است؛ دولت آمریکا؟ راهزنان دریایی انگلیس؟ یا فرانسه و آلمانِ ناقض برجام؟ همچنین مذاکره درباره کدام موضوع؟ برجامِ زیر پا؟ یا برجام‌های دو و سه؟ این در حالی است که بیان صریح آقای روحانی درباره مذاکره آن است که گفت: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم، فعلا محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید اهل مذاکره و تعهد نیست، اما به برخی کشورها می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید.»

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی وضعیت بازار سهام در هفته گذشته پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «سرگیجه بورس در جهت‌یابی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: دماسنج اصلی بازار سهام در حالی هفته را با رشد ۵/ ۲ درصدی به پایان رساند که بعد از یک دوره رونق چشمگیر و کسب بازدهی بیش از ۴۰ درصدی مدتی است که سمت‌وسوی نامشخصی را در پی گرفته و در روندی پرتلاطم شاهد تکرار روزهای مثبت و منفی است. موضوعی که نشان می‌دهد معامله‌گران به‌نوعی دچار سردرگمی شده‌اند. ریشه این سرگیجه به تقابل دیدگاه‌ها بازمی‌گردد که معمولا به نقاط عطفی در بازار تبدیل می‌شوند. یک طرف با استناد به گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها اعتقاد دارد بازار هنوز به نقطه اشباع نرسیده و قرار است مسیر صعودی خود را ادامه دهد؛ در حالی که دیدگاه دوم با اشاره به متغیرهای کلان، قائل به اتمام ظرفیت رشد بازار سهام بوده و افزایش بیشتر قیمت‌ها را توجیه‌پذیر نمی‌داند. برآیند این نظرات ناهمسو دو پیام مهم برای فعالان بورسی دربردارد؛ اول آنکه در بازه فعلی جریان ورود نقدینگی، ارزش معاملات بورس تهران بیش از پیش اهمیت دارد و باید مورد رصد دقیق معامله‌گران قرار گیرد. دومین نکته آن است که این تقابل دیدگاه‌ها فرصت را برای بازنگری در سبد سهام سرمایه‌گذارانی که تداوم رشد بازار را ناگزیر می‌دانند، فراهم آورده است.

کد خبر 383591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.