حق آبه گلپایگان ۵۷ میلیون متر مکعب است

گلپایگان- فرماندار گلپایگان گفت: سهمیه تخصیص سهمیه حق آبه گلپایگان ۵۷ میلیون متر مکعب است که بین یکسری از کشاورزان تقسیم می‌شود، البته برخی روستاهای پایین دست از این تخصیص آب بهره‌مند نشدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از شهرستان گلپایگان، حسین یارمحمدیان  امروز (چهارشنبه) در جلسه کارگروه مشترک حفاظت منابع آب و سازگاری با کم‌آبی با بیان اینکه وضعیت خشکسالی در روستاهای نیوان نار، نیوان سوق، آرجان، رباط محمود شهرستان به حدی که قابل مقایسه با قسمتی از استان سیستان و بلوچستان است، اظهار کرد: سهمیه تخصیص حق آبه گلپایگان ۵۷ میلیون متر مکعب است که بین یکسری از کشاورزان تقسیم می‌شود که البته برخی روستاهای پایین دست از این تخصیص آب بهره‌مند نشدند.

وی با بیان اینکه تخصیص حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب برای روستاهای پایین دست را درخواست داریم، گفت: برای مصرف بهینه آب، آبیاری غرقابی به تحت فشار تبدیل شود چرا که اگر توزیع آب را مدیریت نکنیم کشورهای خارجی بر ما سلطه پیدا می‌کنند و باید قطره قطره آب را بخریم.

فرماندار گلپایگان تأکید کرد: چاه‌های غیر مجاز شهرستان باید تعیین تکلیف شود، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب قانونی است و کشاورزان تا پایان فصل پاییز فرصت نصب کنتور هوشمند دارند.

سالانه دو میلیارد متر مکعب آب پشتِ سدها تبخیر می‌شود

در ادامه حجت ‌الاسلام‌ محمدتقی کرامتی امام جمعه گلپایگان با اشاره به اینکه موضوع آب از معضلات عمده کشور است تاجایی که در برخی شهرستان‌ها به بحران تبدیل شده است، اظهار کرد: در توزیع آب باید عدالت اجرا شود چرا که عمده مشکل کشاورزان کم‌آبی یا عدم اجازه برداشت از منابع آبی یا سطحی یا زیر زمینی در شهرستان است.

وی با بیان اینکه روستاها قطب تولید کشاورزی و دامداری هستند و اگر به خوبی مدیریت نشود رفاه اجتماعی و اقتصادی میسر نمی‌شود، گفت: عمده مشکل ما در کشور عدم توازن است چرا که در برخی جاها از ذخایر و منابع بی‌حد استفاده می‌شود و گاهی هم برای حفظ منابع توسعه را بر زمین می‌زنیم.

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه مطالبات کشاورزان در تخصیص آب نباید ضایع شود، گفت: مردم توقع زیادی ندارند و بیش از سهم خود چیزی نمی‌خواهند از طرفی یکی از شاخصه‌های جمهوری اسلامی ایران برقراری عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه برخی نواقص‌ها مربوط به سوء مدیریت‌ها است، گفت: پشت سدهای کشور سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب تبخیر می‌شود که با ارائه روش‌های علمی موجود می‌توان جلوی این هدر رفت را گرفت.

کرامتی با بیان اینکه مدیریت سد کوچری بر اساس قانون به استان اصفهان داده شود، تأکید کرد: با توجه به مشکلات شهرستان انتظار داریم که عدالت در تخصیص آب شهرستان رعایت شود.

نهر هارون احیا شود

در ادامه علی کشاورزی نماینده کشاورزان گلپایگان اظهار کرد: سال ۵۸ حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از تنگه غرقاب خارج شد که همان سال ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب برای تخصیص حق آبه گلپایگان به استان اصفهان پیشنهاد شد اما با ۱۱۵ میلیون مترمکعب موافقت شد.

وی با بیان اینکه شش میلیون مترمکعب آب بین حوزه‌ای برای گلپایگان در نظر گرفته شده است در حالی که حدود ۱۵ میلیون مترمکعب بود، گفت: نهر هارون بهترین وسیله برای تقسیم آب در گلپایگان است که قرار بود احیا شود اما قرارگاه خاتم تنها یک دریچه نصب و مابقی کار را رها کرد که اختصاص بودجه‌ای برای احیای این نهر را تقاضا داریم.

کد خبر 383574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.