نشاط اجتماعی مبنای تمام برنامه ‌های شهرداری اصفهان است

شهردار اصفهان گفت: نشاط اجتماعی مبنای تمام برنامه ‏های شهرداری است، از این رو ۵۰۰ عنوان برنامه ویژه تابستان در مناطق ۱۵ گانه اجرا می‌شود و شهروندان هر شب شاهد اجرای برنامه های متنوع در جای جای شهر هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز -چهارشنبه دوم مردادماه ۹۸- در برنامه تلویزیونی «گفت و گوی هفته» با اشاره به برنامه های شهرداری در فصل تابستان اظهار کرد: باید بتوانیم برای تابستان و اوقات فراغت شهروندان برنامه هایی داشته باشیم که با تلاش های حوزه فرهنگی شهرداری این مهم تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: تابستان امسال شاهد اجرای ۵۰۰ برنامه در سطح شهر هستیم، برنامه‌هایی که حول محور اخلاق و حقوق شهروندی و ویژه اقشار مختلف به ویژه بانوان، کودکان و نوجوانان است تا نشاط اجتماعی افزایش یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نشاط اجتماعی مبنای تمام برنامه ‌های شهرداری اصفهان است، تصریح کرد: ۵۰۰ عنوان برنامه ویژه تابستان در ۱۵ منطقه اجرا می‌شود و شهروندان هر شب شاهد اجرای برنامه های متنوع در جای جای شهر هستند.

شور و نشاط در محله‌های شهر

وی تاکید کرد: امسال برنامههای شهرداری شور و نشاط بیشتری دارد به ویژه اینکه امسال فضای شهر اصفهان متفاوت است، زیرا با وجود جاری بودن آب در بستر زاینده رود دغدغه کمتری نسبت به فضای سبز شهر داریم.

نوروزی افزود: بر اساس آمار اعلام شده شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان اصفهانی افزایش یافته و ترافیک معابر حاشیه رودخانه و تردد شهروندان در چهارباغ گواهی بر این موضوع است.

وی با تاکید بر اثر بخش بودن برنامه های شهرداری اصفهان، گفت: تابستان امسال ۶۴ برنامه برای محلههای عمودی پیش بینی شده که ظرف مدت هشت هفته در مجتمع‌های مسکونی دارای حدود ۱۰۰ واحد اجرا می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در محله‌های عمودی برنامههای آموزشی، ایمنی و فضای سبز با مشارکت مردم برگزار میشود، ادامه داد: برنامه‌ها محله محور بوده و در مویرگ مناطق ورود پیدا کرده است.

نوروزی تصریح کرد: شاید در گذشته در بعضی از مناطق شهر چنین برنامههایی اجرا نشده بود، اما در حال حاضر در منطقه ۱۴ که یک منطقه کمتر برخوردار بوده و بخشی از آن در حاشیه شهر قرار دارد، برنامههای بسیار خوب و مفرحی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  ناژوان، شهر رویاها، پارک کوهستانی صفه و پارکهای اطراف رودخانه، باغ غدیر، باغ فدک و پردیس هنر در حاشیه رودخانه زاینده رود فضاهای بسیار خوبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان است.

شهردار اصفهان با اشاره به ویژگیهای پردیس هنر، گفت: این فضای بسیار زیبا دارای سه هزار و ۳۰۰ صندلی است که در هنگام اجرای برنامهها ظرفیت آن تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته برای احداث پروژه پردیس هنر نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد تا این فضای زیبا در کنار رودخانه زاینده رود منجر به افزایش شور و نشاط اجتماعی شود.

تلاش برای افزایش رضایتمندی و شادمانی شهروندان

نوروزی تاکید کرد: به دنبال جلب رضایتمندی حداکثری شهروندان و شادمانی آنها هستیم.

وی با اشاره به دو عید قربان و غدیر افزود: امیدواریم بتوانیم برنامههای خوبی را به مناسب این دو رویداد بزرگ در اصفهان اجرا کنیم و روزهای بسیار خوبی را در این ایام برای مردم رقم بزنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همزمان با عید غدیر در اصفهان، اظهار کرد: سال گذشته جشنواره دائمی و به نام اصفهان ثبت شد که این رویداد مهم میتواند منشأ تحول در فیلمسازی، فرهنگ شهر و روحیه شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان باشد.

وی خاطرنشان کرد: سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از روز ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور ماه برگزار می‌شود که امیدواریم با برنامههای جانبی تدارک دیده شده، متفاوتتر از سال قبل باشد؛ البته مقدمات اجرای این جشنواره از ماه های گذشته فراهم شده و داوران در حال بررسی تولیدات ارسال شده، هستند.

نوروزی در پاسخ به این سؤال که اصفهانیها در برگزاری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان چقدر سهم دارند، گفت: این جشنواره یک رویداد بین‌المللی است که می‌تواند در تهران یا دیگر شهرها برگزار شود، اما برگزاری آن در این شهر توفیقی برای اصفهان است، بنابراین تلاش می‌کنیم همه بتوانند در این رویداد شرکت کنند.

رشد جوانان و نوجوانان اصفهانی در جشنواره سی و دوم

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونهای انجام شده که تمام هنرمندان ایرانی بتوانند در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شرکت کنند، اما در صدد هستیم در این فرصت جوانان و هنرمندان اصفهانی بیشتر رشد کنند، دیده شوند و نقش‌آفرینی داشته باشند؛ البته زمینه‌های لازم نیز فراهم شده است.

شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: همانگونه که اجرای جشنواره دست اصفهانیها است، امیدواریم افرادی که در متن نیز حضور پیدا میکنند و فیلمهای آنها برنده میشود نیز از اصفهان باشند.

وی افزود: شهرداری علاقهمند است اصفهان با برگزاری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، یک رویداد جهانی را با پیامی موثر به تمام جهان منعکس کند.

نوروزی  همچنین با اشاره به درآمدهای شهرداری گفت: امسال شرایط شهرداری بهبود پیدا کرده، هر چند سال گذشته نیز رتبه نخست جذب درآمد در بین کلانشهرهای ایران را به خود اختصاص دادیم.

انجام مذاکرات با ارتش برای احداث رینگ چهارم

وی با اشاره به مهمترین پروژه‌های عمرانی شهر، گفت: یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی شهر حلقه حفاظتی به طول ۷۸ کیلومتر است که از سمت جاده شیراز بعد از سیتیسنتر آغاز و به طرف پل اشکاوند، کارخانه قند به سمت جاده فرودگاه، جاده دولت آباد، خورزوق و درچه امتداد می‌یابد.

شهردار اصفهان افزود: از مجموع ۷۸ کیلومتر طول مسیر حلقه حفاظتی شهر ۴۵ کیلومتر در شهر اصفهان است و برای بخشی از مسیر که در محدوده شهر قرار ندارد نیز مذاکراتی با ارتش در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای اجرای حلقه حفاظتی شهر، عملیات احداث دو تقاطع غیرهمسطح آغاز شده است، تصریح کرد: نخستین تقاطع حلقه حفاظتی در جاده فرودگاه است که در روز کلنگزنی اعلام کردیم این پروژه باید در مدت کوتاهی اجرایی شود؛ البته امروز این نوید را میدهیم که تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی شش درصد از برنامه زمانبندی جلوتر است.

نوروزی گفت: در یکسال گذشته ۲۰۰ هزار متر زمین برای این مسیرها با اداره اوقاف توافق شده، همچنین برای آزادسازی پروژه تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی هزینه احداث پل تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد پل آماده شده که چند درصد از برنامه زمانبندی شده جلوتر است.

شهردار اصفهان ادامه داد: از تقاطع غیر همسطح در بزرگراه شهید اردستانی تا یک کیلومتر پس از آن ساخته شده، اما مسیر امتداد آن در محدوده شهر دولت آباد قرار دارد، البته شهرداری اصفهان برای رفع مشکل خیابان بعثت، سه راه نقشینه و چهارراه عاشق اصفهانی که محل تردد کامیون‌ها بوده و حوادث تلخی رخ می‌دهد، یک جاده ۳۶ متری به صورت مورب احداث و آزادسازی‌های آن را انجام داد؛ البته منظور از آزادسازی یعنی توافق با مالکان زمینها و پرداخت هزینه آن که خوشبختانه انجام شده است.

تامین اعتبار برای پروژه‌های عمرانی

نوروزی با اشاره به مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح در مجاورت کارخانه قند، گفت: برای اجرای پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح در مجاورت کارخانه قند ۱۷۰ هزار متر زمین باید خریداری می‌کردیم که بخش زیادی از این زمینها در خیابان جی قرار داشت، اما خوشبختانه در مجموع سه میلیون مترمربع زمین در اختیار شهرداری  قرار گرفت تا پروژه اجرایی شود.

شهردار اصفهان با اشاره به مختصات پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح در مجاورت کارخانه قند ادامه داد: پل نصف‌جهان از همسطح خیابان جی به صورت صفر- هفت آغاز و سپس صفر – صفر، به علاوه هفت و بعد به علاوه ۱۴ شده و پنج پل در هم تنیده میشود که از رمپ اول تا انتها ۱۵۰۰ متر طول دارد و در یک فضای ۱۵۰۰ در دو هزارمتری عملیاتی می‌شود.

نوروزی با تاکید بر ساماندهی و توجه هر چه بیشتر به ورودیهای شهر اصفهان، گفت: دروازههای ورودی شهر باید مشخص باشد تا هر کسی خواست از این دروازه‌ها وارد شهر شود، آن دروازه بیانگر این مهم باشد که وارد یک شهر تاریخی و فرهنگی شده است.

وی اظهارکرد: پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح در مجاورت کارخانه قند که در صورت تصویب شورای شهر عنوان «نصف جهان» را به خود می‌گیرد، با معماری خاصی احداث خواهد شد، همچنین تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی که در صورت تصویب شورای شهر به نام «پل آفتاب» نامگذاری خواهد شد، به گونه‌ای خواهد بود که هر فردی از آن سمت به شهر ورود پیدا می‌کند، بداند وارد شهر اصفهان شده است.

پیمانکاران نگران طلب خود نباشند

شهردار اصفهان با بیان اینکه اقدامات زیادی برای جاده فرودگاه با عنوان «جاده تشریفات» در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این جاده باید در محدوده شهر قرار گیرد تا تصمیمات شهرداری امکان اجرا شدن داشته باشد و شهروندان به محض ورود از زیبایی‌های این شهر مطلع شوند، در حالی که وضعیت کنونی این جاده مناسب نیست.

وی تصریح کرد: حلقه حفاظتی شهر پروژه بسیار مهمی است که ترافیک شمال شرق اصفهان، مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و از وقوع بسیاری از اتفاقات جلوگیری خواهد کرد.

نوروزی با بیان اینکه با انجام این اقدامات اگر حتی یک انسان کمتر کُشته شود، موفقیت بزرگی به دست آوردهایم، گفت: وقتی کودک بی‌گناهی زیر چرخ تریلی آسیب می بیند، هر وجدان بیداری احداث پروژه حلقه حفاظتی را اولویت می‌داند و خوشبختانه در شرایط سخت اقتصادی موجود موفق به تامین اعتبار برای اجرای آن شدیم.

وی تاکید کرد: هر کدام از پروژه‌های عمرانی شهر بر اساس برنامه‌ریزی و تامین اعتبار اجرایی می‌شود، از این رو پیمانکاران نگران طلب خود نباشند.

 نوروزی افزود: به سرمایه گذاران نوید می‌دهیم که اصفهان ظرفیتهای لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.

ورود سرمایه‌گذاران به شهر

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ شهرداری اصفهان از محل صدور پروانه ساختمانی ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، تصریح کرد: در سال گذشته درآمد حاصل از صدور پروانه ساختمانی در شهر اصفهان به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید و در سال‌جاری این رقم کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان نخواهد بود و این آمار به معنای ورود سرمایه‌گذاران به شهر اصفهان است.

شهردار اصفهان ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد زیادی از پروانه های ساختمانی دو هزار متر به بالا زیاد صادرشده که بیانگر اعتماد سرمایه‌گذاران است.

وی خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر پروانه برای ساخت در شهر صادر شده است و این اتفاقات به معنای رونق تولید، ایجاد تحول در عرصه‌های عمرانی بوده از این رو به شهروندان نوید می‌دهیم که اصفهان در مسیر امید قرار گرفته است.

نوروزی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه به اصفهان و دیدار با «محمدجواد ظریف» همتای خود در ایران، گفت: ما از ابتدا شعار دیپلماسی شهری را سر دادیم و معتقد بودیم که یکی از راههای مهم برای ارتقاء سطح شهر این است که از ظرفیت های شهر در عرصههای بین المللی به خوبی استفاده کنیم.

تحقق دیپلماسی شهری در شهرداری

وی افزود: یکی از موفقیت‌های این دوره مدیریت شهری اصفهان، دیپلماسی شهری بوده که به خوبی ایجاد شده است، در حال حاضر در تعامل با وزرا، دولت و مجلس گره های زیادی را باز کرده‌ایم به طوری که روز گذشته با ارتباط و تعامل خوب ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت با دستور رییس کل بانک مرکزی به فروش رفت.

شهردار اصفهان افزود: با این اتفاق بودجه شهرداری اصفهان یک درصد از برنامه جلوتر و ۳۳ درصد بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۸ محقق شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۱ درصد از بودجه سه هزار میلیارد تومانی محقق شده بود.

نوروزی با بیان اینکه شهر اصفهان محل رفت و آمد گردشگران است، از این رو پروژه سالن اجلاس را به جایی میرسانیم که بنا بر قول وزیر امور خارجه کشورمان به محض افتتاح یک اجلاس بینالمللی در آن برگزار شود.

وی گفت: در سفر مسئولان خارجی به اصفهان، از جمله وزیر امور خارجه ترکیه به اصفهان مذاکرات خوبی انجام شد، به طوری که «چاووش اوغلو» گفت اولین سفر خانوادگی خود را بدون انجام تشریفات به اصفهان انجام خواهم داد زیرا اصفهان با تهران متفاوت است.

شهردار اصفهان ادامه داد: وزیر امور خارجه ترکیه هنگام خروج از اصفهان تاکید کرد که در حوزه سرمایه گذاری آماده همکاری و حمایت از اصفهان هستیم؛ البته ما باید بسته‌های تشویقی را تهیه کنیم تا گفت و گوهای انجام شده نتیجه‌بخش باشد.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه در سفر به اصفهان با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و مذاکراتی انجام داد و در حاشیه آن گفت و گوهای سه جانبه برای اصفهان مفید بود، این اتفاقات به معنای امید به زندگی بهتر در این شهر است.

نوروزی افزود: وزیر امور خارجه کشور در سفر به اصفهان قول داد در حوزه سرمایه گذاری خارجی به اصفهان کمک کند، همچنین سه دستور برای پروژه اجلاس از رییس کل بانک مرکزی دریافت شد که معتقدیم این گام‌ها وقتی به انتها برسد تحول خوبی برای اصفهان در عرصه بین الملل خواهد افتاد.

وی اظهارکرد: یک منطقه دیپلماتیک در اصفهان معرفی شده تا بتوانیم کنسولگری برخی از کشورها را به اصفهان آوریم زیرا این فضاها جایگاه این شهر را ارتقا خواهد دارد و به جایگاه واقعی آن نزدیک می کند.

حضور در مناطق راهکاری برای بازشدن گره‌های مردم

شهردار اصفهان با اشاره به دیدارهای مردمی خود در مناطق مختلف، گفت: با مردم از طریق رفت وآمد در مناطق، برنامه‌های رادیویی، حتی در حضورها و بازدیدهای سرزده ارتباطات خوبی داریم، البته تمایل داشتیم بتوانیم مسائل مردم را در کنار مدیران مناطق بشنویم و تا حد امکان برای رفع آنها اقدام کنیم، از این رو هفته آینده نخستین برنامه دیدار مردمی در منطقه ۹ انجام خواهد شد.

وی افزود: علت ملاقات با شهروندان منطقه ۹ این است که وقتی برای بازگشایی مجموعه ورزشی نور مراجعه کردیم، موقع بازگشت سؤالات متعددی از سوی اهالی این منطقه مطرح شد، از این رو قول دادیم در منطقه حضور پیدا کنیم.

نوروزی تاکید کرد: به رفتارهای دور از حل مسائل، اعتقادی نداریم، هر چند فعالیت‌های در حال انجام را می‌توان مدتها در رادیو و تلویزیون مانور داد، اما مدیریت جدید شهری تمایلی به انجام آن ندارد.

هزینه شدن یک سوم بودجه شهرداری، زیر زمین

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم بودجه سال جاری شهرداری زیر زمین هزینه می شود، اظهارکرد: ایستگاه دارک و حفاری تونل خط دو در حال انجام است، همچنین تی. بی. ام زیر زمین مشغول حفاری برای احداث تونل خط دوم متروی اصفهان است؛ سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار سازمان قطار شهری قرار گرفت که خوشبختانه تاکنون محل پنج ایستگاه آماده شده است.

وی ادامه داد: این بار عملیات عمرانی خط دوم مترو به گونه ای نیست که مردم بتوانند مراحل ساخت را مشاهده کنند زیرا بر خلاف خط یک، ایستگاه‌ها زیر زمین در حال احداث است.

نوروزی با بیان اینکه عملیات احداث خط دو مترو از شمال شرقی و غرب از دو جبهه کاری انجام خواهد شد، افزود: پیمانکار بخش غربی خط دو در هفته آینده مشخص می شود تا فعالیت از آنجا آغاز و از دو جبهه TBM فعال شود و در میدان امام علی(ع) به هم برسد و این یعنی با توجه به انجام فعالیت ها به صورت سه شیفته، به معنای شش برابر کار کردن است.

۱۵ خیابان نمونه در اصفهان

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال هر منطقه باید یک خیابان را به عنوان نمونه معرفی و هارمونی خاصی در آن ایجاد شود تا هر کسی وارد آن شود، از دیدن آن لذت ببرد.

شهردار اصفهان گفت: از پایان سال گذشته تاکنون ۱۹ لایحه در خصوص اعتبارات، بودجه، تامین درآمدها و اصلاح بافت فرسوده از سوی شهرداری اصفهان به شورای شهر ارایه شده که خوشبختانه تمام آنها به تصویب رسیده زیرا اقدامات کارشناسی بر روی هر کدام از لوایح انجام شده بود.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت مترو، گفت: خط یک مترو باید روزانه با ظرفیت ۲۵۰ هزار نفر فعالیت داشته باشد، البته جابه جایی این تعداد مسافر وقتی تحقق پیدا می‌کند که ۴۳ رام قطار در خط داشته باشیم، در حال که در حال حاضر ۱۲ رام بیشتر وجود ندارد.

نوروزی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه ۷۰ هزار مسافر با مترو جابه جا می‌شوند که این تعداد در روزهای پایانی سال گذشته به ۱۰۰ هزار نفر رسید، البته پیش بینی می‌شود با آغاز سال تحصیلی جدید تعداد مسافران مترو به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده هر چه بیشتر از مترو برای انجام سفرهای درون شهری آرامش، آسایش، امنیت تامین و آلودگی و ترافیک کاهش پیدا می‌کند.

راه‌اندازی تراموا در اصفهان

شهردار اصفهان گفت: امیدواریم بتوانیم تراموا را در شهر اصفهان راه اندازی کنیم، در این راستا مذاکراتی با رییس کل بانک مرکزی و دولت انجام شده همچنین با چین مذاکراتی انجام شده و امیدوارم تراموا در اصفهان احداث شود.

وی تاکید کرد: اصفهان نیازهای زیادی دارد و باید شبانه روزی برای آن خدمت کرد زیرا جای زیادی برای ارتقاء دارد.

نوروزی با بیان اینکه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شهر اصفهان نباید دریغ کنند، اظهارکرد: اصفهان برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی دارد و از سوی دیگر سرمایه گذاری باعث آبادانی شهر خواهد شد.

وی افزود: انجام پروژه‌های کوچک از جمله خیابانسازی و بازگشایی گلوگاه‌ها در راستای تأمین رفاه مردم است، از این رو از مالکان پلاک های در مسیر اجرای پروژه های عمرانی انتظار می‌رود همکاری بیشتری برای انجام فرایند توافق و آزادسازی با شهرداری داشته و مطمئن باشند شهرداری حقوق آنها را رعایت خواهد کرد.

کد خبر 383572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.