ایدز در خون اهدایی ۱۶ استان کشور دیده نشده است

سخنگوی سازمان از پاکی خون اهدایی ۱۶ استان کشوراز HIV و ۵ استان کشور از هپاتیت C خبر داد و گفت: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

به گزارش ایمنا،  بشیر حاجی بیگی در نشست آموزشی روابط عمومی‌های سازمان انتقال خون و ادارت کل استانی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایرانیان با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون گفت: این مسیر را با ۲۰۰ هزار اهدای خون شروع کردیم و اکنون به همت اهدا کنندگان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون رسیده ایم.

سخنگوی سازمان به اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا کنندگان مستمر اشاره کرد و افزود: این طرح پارسال، ۴۵ درصد پیشرفت داشت که مهر امسال فاز دوم آن آغاز می‌شود و امیدواریم همه در این طرح واکسینه شوند.

به گفته وی این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا کنندگان مستمر خون افزایش می‌دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: در ۳۱ استان ایران امکان اهدای پلاکت به روش فرزیس وجود دارد و ۱۸ استان کشور می‌توانند پلاسما را به روش یاد شده انجام دهند.

حاجی بیگی در خصوص آمار اهدای خون در گفت: پارسال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد خون و فرآورده در کشور در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده است.

وی افزود: هم اکنون چهار هزار نمونه خون بند ناف از اهدا کنندگان ذخیره و ۱۷ پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.

ایران شانزدهمین عضو بانک خون است

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به برنامه ملی خون‌های نادر در ایران اشاره کرد و گفت: ۲۳ کشور عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال ۸۹ به عضویت در آمده است و اکنون در این زمینه حرف اول را در منطقه مدیترانه شرقی می‌زند و تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نرخ پایین شیوع عفونت‌های منتقله از راه خون در ایران مثال زدنی است، گفت: درمنطقه مدیترانه شرقی ۲۰ درصد خون منطقه در ایران اهدا می‌شود.

حاجی بیگی بیان کرد: میانگین اهدای مستمر خون در ایران ۶۰ درصدی است، اکنون برخی از استان‌ها شاخص بالاتری دارند و مثلا استان سمنان به اهدای مستمر ۸۰ درصدی رسیده است.

سخنگوی سازمان از پاکی خون اهدایی ۱۶ استان کشوراز HIV و ۵ استان کشور از هپاتیت C خبر داد و گفت: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

حاجی بیگی یادآوری کرد: ۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور در طرح مراقبت از خون (هموویژلانس) عضو هستند.

کد خبر 383571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.